Ansvarig för kompetensförsörjning

Arbetsgivare: IKEM - Innovations- och kemiindustrierna i Sverige
Sista ansökan: 2014-09-22
Placeringsort: Stockholm
Kontaktperson: Ulla Nyman Tel: 010-455 38 71 ulla.nyman@ikem.se
Publicerad: 27 augusti

Är du en person som gillar att debattera och vara med och påverka? Ligger utbildningsfrågor dig varmt om hjärtat? Tycker du dessutom att arbetsmarknadspolitik är spännande? Då rekommenderar vi dig att fortsätta läsa - vi rekryterar nu en ansvarig för kompetensförsörjning.

Som ansvarig för kompetensförsörjning inom IKEM ska du verka för att våra medlemsföretag har tillgång till kompetent arbetskraft genom att relevanta utbildningar finns och att unga också söker sig utbildningarna.

Din huvuduppgift blir att kontinuerligt följa medlemsföretagens kompetensbehov och arbeta för att de ska få tillgång till kompetenta medarbetare idag och på längre sikt. I arbetet ingår att locka arbetskraft till industrin och att bidra till att utbildningarna får rätt form och innehåll. 

Du är företagens röst i arbetsmarknads- och utbildningsfrågor gentemot regeringen och skolverket, fackliga organisationer, skolor och universitet. Uppdraget utförs ofta i samarbete med andra organisationer inom industrin. Du kommer att finnas med i nationella programråd för relevanta utbildningsprogram och tillsammans med övriga industriorganisationer och IF Metall kommer du att arbeta med Teknikcollege. Du kommer också att jobba med företagsnätverk för de olika branscher som IKEM representerar.

Du som söker har en akademisk examen eller motsvarande och erfarenhet eller kunskap om skol- och utbildningssystemet i Sverige. Kanske finns du idag inom regeringskansliet, skolverket eller som skolledare. Kanske arbetar du med kompetensförsörjning på ett industriföretag.

Du brinner för utbildningsfrågor och arbetsmarknadspolitik och gillar att påverka och debattera. Du är utåtriktad och social. En mycket god kommunikativ förmåga i tal och skrift är en förutsättning för jobbet. Du ska både kunna skriva en kortare notis för vår webbplats, formulera en debattartikel och skriva ett remissvar. Du har även förmåga att sammanfatta underlag och författa ansökningar för t ex statliga bidrag.

Vill du veta mer?
Välkommen att kontakta Ulla Nyman, chef för opinionsbildning, på telefon 010-455 38 71 eller via e-post ulla.nyman@ikem.se.

Din ansökan skickar du till jobb@ikem.se senast den 22 september 2014. Du kan också skicka din ansökan till IKEM, Box 55915, 102 16 STOCKHOLM. Märk kuvertet Kompetensförsörjning.

Det här är IKEM
IKEM Innovations- och kemiindustrierna i Sverige är en bransch- och arbetsgivarorganisation. På IKEM arbetar cirka 30 personer och de flesta av oss hittar du på kontoret i Stockholm, men vi finns också representerade i Göteborg, Malmö, Växjö och Örebro.

Och vilka är vi, då? Vi har kompetenser av skilda slag; exempelvis så finns jurister, personalvetare, kemister, ekonomer, toxikologer och informatörer hos oss . Det är spridning bland oss på andra sätt också – den yngsta är född i början av 80-talet och den äldsta i slutet av 40-talet – och så är hälften av oss kvinnor och hälften är män.

Vi är en ganska ny organisation: IKEM bildades i december 2012 genom en sammanslagning av branschorganisationen Plast- & Kemiföretagen och arbetsgivarorganisationen Industri- och KemiGruppen. Men båda föreningarna har många år på nacken - de bildades i början av 1900-talet.

De flesta av oss sitter i nyrenoverade lokaler på fjärde våningen i Näringslivets Hus på Storgatan 19 i Stockholm, ett stenkast från Östemalmstorg. I samma hus sitter också Svenskt Näringsliv och flera andra medlemsorganisationer. I Göteborg, Malmö, Växjö och Örebro sitter vi också tillsammans med Svenskt Näringsliv och kollegor på andra organisationer.

Dela

Stadsbibliotekarie / chef för biblioteksverksamheten

Arbetsgivare: Stockholms stad
Sista ansökan: 2014-09-07
Placeringsort: Stockholm
Kontaktperson: Berit Svedberg Tel: 076-1231901
Publicerad: 27 augusti

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga - vi ska vara en stad i världsklass. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm. 

Stockholm är inom några år en miljonstad, vilket ställer höga krav på oss som arbetar i Stockholms stad. Vår vision om ett Stockholm i världsklass innebär att staden ska vara mångsidig och upplevelserik, innovativ och växande och arbeta utifrån ett medborgarperspektiv. Kulturförvaltningens verksamheter ska möjliggöra att alla i Stockholm tar del av ett kulturliv som är angeläget och av hög kvalitet. 

Stockholms stadsbibliotek, som är Kulturförvaltningens största avdelning, befinner sig i ett dynamiskt skede. I takt med omvärldens krav på öppenhet och tillgänglighet måste biblioteken utveckla sitt uppdrag som plattform för demokrati och folkbildning. 

I biblioteksverksamheten – med ca 400 anställda - ingår Stadsbiblioteket, ca 40 stadsdelsbibliotek, digitala biblioteket, barnbokbussen, och en rad utåtriktade aktiviteter. Dessutom bedrivs bibliotekverksamhet på uppdrag inom kriminalvården, inom äldreomsorgen och andra vårdinstitutioner samt vid Internationella biblioteket och Regionbibliotek Stockholm. Verksamheten har ca 9 miljoner besök varje år. 

Arbetsuppgifter
Vi erbjuder ett spännande ledaruppdrag till dig som vill anta utmaningen att fortsätta utveckla en denna omfattande verksamhet. I ett snabbt växande Stockholm har du ansvar för att utveckla biblioteksverksamheten genom nya arbetssätt och samarbeten för att göra biblioteken angelägna för fler och för helt nya målgrupper. En uppkopplad och digitaliserad vardag för många, men inte för alla, ställer nya krav. Fri tillgång, systematisering och guidning bland en mängd medier är och ska fortsatt vara bibliotekets unika roll i samhället. 

Du leder arbetet utifrån stadens och kulturnämndens mål och vision. Du samarbetar med en rad olika aktörer, såväl inom staden som inom näringsliv, civilsamhället, statliga myndigheter och även internationellt. Du arbetar resultatinriktat och du vågar fatta beslut som är viktiga för verksamhetens utveckling. Du förmedlar resultat till medarbetare, till förvaltningsdirektör samt till ansvarigt borgarråd och nämnd. 

Du ingår i kulturdirektörens ledningsgrupp, vilket ställer krav på ett helhetsperspektiv för hela förvaltningens utveckling. 

Kvalifikationer
Du har högskoleexamen och gärna någon form av kvalificerad ledarskapsutbildning.
Du har bred och gedigen ledarerfarenhet med personal- och arbetsmiljöansvar, budgetansvar samt erfarenhet av att driva utvecklings- och förändringsarbete med goda resultat.
Det är meriterande om du har arbetat i en politiskt styrd verksamhet. 

Förmågor 
Du är strukturerad, uthållig och har god analysförmåga.
Du har god strategiskt förmåga.
Som ledare är du övertygande, tydlig och lösningsfokuserad.
Du drivs av att utveckla och effektivisera verksamheten i samverkan med och genom andra. 

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. 

Övrigt
Kulturförvaltningen tillämpar tidsbegränsat chefsskap med tillsvidareanställning inom förvaltningen.

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidare
Yrkeskategori: Avdelningschef, kommun
Omfattning: Heltid
Tillträde: 2015-01-01
Antal platser: 1 

Ansökan
Ansökan görs digitalt via Jobb i stan
Förvaltning: Kulturförvaltningen
Arbetsgivarens referensnummer: 71/14
Sista ansökningsdatum: 2014-09-07 

Kontakta oss
Berit Svedberg
Kulturdirektör
076-1231901

Fackliga representanter
Marit Hagen
Saco
076-1294619

Karin Wrannvik
Ledarna
076 1290750

Eva Pauli
Vision
08-508 40650

Dela

Strateg/HR-controller

till personalstrategiska avdelningen
Arbetsgivare: Stockholms stad
Sista ansökan: 2014-09-07
Placeringsort: Stockholm
Kontaktperson: Eva Palmheden Kalms Tel: 08-508 29 804
Kontaktperson: Helén Taubert Tel: 08-508 11 730
Publicerad: 20 augusti

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga - vi ska vara en stad i världsklass. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm. 

Stadsledningskontoret är kommunstyrelsens förvaltning. Vi ansvarar för styrning, uppföljning och utveckling av stadens verksamheter. Vi är ca 200 anställda som arbetar med övergripande strategiska frågor och har en helhetssyn på stadens samlade verksamheter. 

Personalstrategiska avdelningen svarar för stadens strategiska kompetensförsörjning, arbetsgivar- och pensionsfrågor samt förvaltning av personalsystem. Avdelningen har knappt 30 medarbetare. 

Vi söker nu en strateg till enheten för utveckling och analys. Enheten arbetar med strategier för kompetensförsörjning och Stockholms stad som en attraktiv arbetsgivare, stadsgemensamma chefs- och ledarutvecklingsinsatser samt statistik och uppföljning av medarbetarfrågor som exempelvis stadens medarbetarenkät. Enheten har sju medarbetare. 

Arbetsuppgifter
Som strateg/HR-controller arbetar du med statistik, analys och uppföljning inom HR-området. Bland annat blir din roll att, tillsammans med andra, utveckla stadens beslutsstöd för olika målgrupper. Du är med och fastställer definitioner och begrepp, tar fram metoder och verktyg och bearbetar och analyserar personalstatistik. Som strateg/HR-controller blir du också kravställare gentemot externa konsulter. 

Kvalifikationer
Du har en akademisk examen i ekonomi, samhällsvetenskap eller motsvarande, samt några års erfarenhet av liknande uppgifter, gärna i en kommunal verksamhet. Du kan ha arbetat några år med verksamhetsanalyser, utredningar, statistik och beslutsunderlag och du har erfarenhet av att driva utvecklingsarbete. Det är en fördel om du har arbetet med strategiskt HR-arbete med inriktning mot personalekonomi och har erfarenhet från beställarrollen av konsulttjänster. Du har mycket goda kunskaper i Officepaketet och är en avancerad användare av Excel. 

Rollen kräver att du är strukturerad och analytisk och att du kan se helheter och sammanhang samtidigt som du är noga med detaljer. Som person har du stort eget driv, du är självständig, arbetar proaktivt och kan hitta nya lösningar när förutsättningar förändras. Du har förståelse för verksamheten och trivs i en roll där du får ta egna initiativ och ha många kontakter. Vidare är du en person som har lätt att uttrycka dig i både tal och skrift och kan förklara komplexa sammanhang på ett lättförståeligt sätt, på olika nivåer i en organisation. Du är lyhörd, inger förtroende och skapar goda relationer med dem du samarbetar med. Vid tillsättningen lägger vi stor vikt vid de personliga egenskaperna. 

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidare
Yrkeskategori: HR-specialist/HR-adviser
Erfarenhet: Erfarenhet krävs
Omfattning: Heltid
Löneform: Månadslön
Tillträde: Tillträde efter överenskommelse.
Antal platser: 1 

Ansökan
Ansökan görs digitalt via Jobb i stan
Förvaltning: Stadsledningskontoret - Personalstrategiska avdelningen
Arbetsgivarens referensnummer: 17/14
Sista ansökningsdatum: 2014-09-07 

Kontakta oss
Eva Palmheden Kalms
Enhetschef
08-508 29 804

Helén Taubert
HR-konsult
08-508 11 730

Dela

Projektledare till Täbykonceptet driftentreprenad

Arbetsgivare: TÄBY KOMMUN
Sista ansökan: 2014-08-31
Placeringsort: Täby
Kontaktperson: MatsBellinder Tel: 08 555 595 71 mats.bellinder@taby.se
Publicerad: 13 augusti

Stadsbyggnadskontoret/Gatu- och parkavdelningen

Beskrivning av arbetsplats
Täby är en av Sveriges mest attraktiva kommuner med närhet till både arbetsplatser, grönområden och skärgård. Täby ligger strategiskt, ca 15 minuter från Stockholm City. Täby kommun står inför ett mycket expansivt skede i sin stadsutveckling med det övergripande målet att utveckla kommunen till att bli en stark del av Stockholmsregionen med Täby centrum - Arninge som en ny regional stadskärna. Stadsmässighet samt nyskapande och särskiljande arkitektur är viktiga ledord när bostäder och arbetsplatser skall växa fram. Utvecklingsområdena är många och stora intressanta stadsbyggnadsprojekt står på agendan. Stadsbyggnadskontoret har högt ställda ambitioner.

Arbetsuppgifter
Som projektledare för täbykonceptet arbetar du med kommunens drift- och underhållsentreprenaden som idag sker i partnering. Partnering utgår från en syn på projektet där alla involverade arbetar mot gemensamma intressen och samma mål och att ekonomin är öppen. Detta kräver gemensamma värderingar kring ärlighet, respekt och tillit. Du ingår i projektledningen och är sammankallande till byggmöten, styrgruppsmöten och andra strategiska möten med entreprenör och andra aktörer. Du ansvarar för projektets ekonomi, budget, protokoll och rapporter. Du har daglig kontakt med entreprenören och följer upp driften i stort och smått. Du informerar politiker på nämndsmöten och i driftutskottet. Arbetet innebär också många kontakter med kommuninvånare, entreprenörer, kommunala verksamheter och dina kollegor på gatu- och parkavdelningen.

Dina arbetsuppgifter består även av att besvara och utreda frågor som kommer in via telefonsamtal, mejl och brev från Täbybor, föreningar och entreprenörer. Frågorna berör områden inom gatudrift, snöröjning, sandsopning, beläggning av gator och parkdrift.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är civilingenjör eller har motsvarande utbildning. Du är strukturerad, tar ansvar för projektets ekonomi, har god kommunikations- och samarbetsförmåga och lätt för att bygga goda relationer såväl internt som externt i god partneringanda. Du tar stort eget ansvar och har flerårig arbetslivserfarenhet av motsvarande arbetsuppgifter. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du arbetar självständigt men har också nära kontakt med flertalet medarbetare på gatu- och parkavdelningen. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift.

Rollen som ledare ställer stora krav på kommunikativ förmåga, flexibilitet, initiativkraft samt att arbeta med engagemang och ansvar. Körkort är ett krav.

Anställningsvillkor
Tjänsten är tillsvidareanställning med tillträde snarast.

Kontaktpersoner
Vill du veta mer? Kontakta avdelningschef Mats Bellinder tfn 08-55 55 95 71, mats.bellinder@taby.se. Facklig företrädare för SACO är Sigrid Walve tfn 08- 55 55 99 79, sigrid.walve@taby.se och för Vision Gill Blomberg, tfn 08- 55 55 96 92, gill.blomberg@taby.se

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 31 augusti. Intervjuer genomförs löpande. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Dela

Projektledare infrastruktur

Arbetsgivare: Täby kommun
Sista ansökan: 2014-08-31
Placeringsort: Täby
Kontaktperson: Magnus Nissar Tel: 08 555 595 93 magnus.nissar@tby.se
Publicerad: 13 augusti

Stadsbyggnadskontoret/Infrastrukturenheten

Beskrivning av arbetsplats
Täby är en av Sveriges mest attraktiva kommuner med närhet till både arbetsplatser, grönområden och skärgård. Täby ligger strategiskt, ca 15 minuter från Stockholm City. Täby kommun står inför ett mycket expansivt skede i sin stadsutveckling med det övergripande målet att utveckla kommunen till att bli en stark del av Stockholmsregionen med Täby centrum - Arninge som en ny regional stadskärna. Stadsmässighet samt nyskapande och särskiljande arkitektur är viktiga ledord när bostäder och arbetsplatser skall växa fram. Utvecklingsområdena är många och stora intressanta stadsbyggnadsprojekt står på agendan. Stadsbyggnadskontoret har högt ställda ambitioner.

Arbetsuppgifter
Som projektledare infrastruktur arbetar du brett med stadsbyggnadsfrågor. Du ingår i ett eller flera stadsbyggnadsprojekt och ansvarar för planering, projektering och utbyggnad av allmänna anläggningar med fokus på mark och gata. I arbetsuppgifterna kan ingå att leda kostnadsutredningar samt därtill kopplade ekonomiska bedömningar och investeringskalkyler men tyngdpunkten är att leda upprättandet av förfrågningsunderlag för konsult- och entreprenadupphandlingar samt projektledning i projekterings- och utbyggnadsskedet.

Som projektledare ansvarar du för att projekten håller sig inom givna ramar avseende mål, tidplan och budget. Arbetet innebär nära samarbete med konsulter, entreprenörer, fastighetsägare kommunala förvaltningar och kommuninvånare.

Kvalifikationer
Du är civilingenjör inom väg- och vattenbyggnad, samhällsbyggnad eller har annan motsvarande förvärvad kunskap genom erfarenhet. För att lyckas i rollen krävs erfarenhet av projektering, byggledning och projektledning inom anläggningsbranschen. Goda kunskaper inom entreprenadjuridik, LOU och kalkylering är en förutsättning. Du har god kommunikativ- och organisatorisk förmåga, är flexibel och lyhörd. Som projektledare – infrastruktur ska du ha initiativkraft samt arbeta med engagemang och ansvar. Körkort är ett krav.

Anställningsvillkor
Tjänsten är tillsvidareanställning med tillträde snarast.

Kontaktpersoner
Vill du veta mer? Kontakta infrastrukturchef Magnus Nissar tfn 08-55 55 95 93, magnus.nissar@taby.se Fackliga företrädare är för SACO Carina Asp tfn 08- 55 55 95 76, carina.asp@taby.se och för Vision Gill Blomberg, tfn 08- 55 55 96 92, gill.blomberg@taby.se

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 31 augusti. Intervjuer genomförs löpande. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Dela

Trafikplanerare infrastruktur

Arbetsgivare: Täby kommun
Sista ansökan: 2014-08-31
Placeringsort: Täby
Kontaktperson: Magnus Nissar Tel: 08 555 595 93 magnus.nissar@taby.se
Publicerad: 13 augusti

Stadsbyggnadskontoret/Infrastrukturenheten

Beskrivning av arbetsplats
Täby är en av Sveriges mest attraktiva kommuner med närhet till både arbetsplatser, grönområden och skärgård. Täby ligger strategiskt, ca 15 minuter från Stockholm City. Täby kommun står inför ett mycket expansivt skede i sin stadsutveckling med det övergripande målet att utveckla kommunen till att bli en stark del av Stockholmsregionen med Täby centrum - Arninge som en ny regional stadskärna. Stadsmässighet samt nyskapande och särskiljande arkitektur är viktiga ledord när bostäder och arbetsplatser skall växa fram. Utvecklingsområdena är många och stora intressanta stadsbyggnadsprojekt står på agendan. Stadsbyggnadskontoret har högt ställda ambitioner.

Arbetsuppgifter
Verksamhetsområdet innefattar bland annat gator och vägar, gång- och cykelvägar, parkering, trafiksäkerhet och tillgänglighet. Med din specialistkunskap deltar du aktivt i stadsbyggnadsprojekt från tidiga planeringsskeden, genom planeringsprocessen till genomförandeskedet. I arbetsuppgifterna kan ingå att leda trafikutredningar, kostnadsutredningar samt därtill kopplade ekonomiska bedömningar men tyngdpunkten av arbetet ligger i tidiga skeden och planeringsprocessen. Vi har ett projektinriktat arbetssätt och du kan fungera som projektledare eller projektmedlem.

Arbetet innebär nära samarbete med konsulter, fastighetsägare, kommunala förvaltningar och kommuninvånare.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har civilingenjörsexamen inom väg- och vattenbyggnad, samhällsbyggnad eller har annan motsvarande förvärvad kunskap genom erfarenhet. Du har god kommunikativ- och organisatorisk förmåga och är flexibel och lyhörd. Många projekt och andra uppgifter löper parallellt. För att kunna hantera det på ett bra sätt behöver du vara en strukturerad person som har förmågan att planera och prioritera dina arbetsuppgifter på både kort och lång sikt. Tjänsten innebär också kommunikation med politiker, medborgare och andra myndigheter varför det är viktigt att du har förmågan att uttrycka dig väl och tydligt i såväl tal och skrift. Körkort är ett krav.

Anställningsvillkor
Tjänsten är tillsvidareanställning med tillträde snarast.

Kontaktpersoner
Vill du veta mer? Kontakta infrastrukturchef Magnus Nissar tfn 08-55 55 95 93, magnus.nissar@taby.se Fackliga företrädare är för SACO Carina Asp tfn 08- 55 55 95 76, carina.asp@taby.se och för Vision Gill Blomberg, tfn 08- 55 55 96 92, gill.blomberg@taby.se.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 31 augusti. Intervjuer genomförs löpande. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Dela

Två exploateringsingenjörer

Arbetsgivare: Täby kommun
Sista ansökan: 2014-09-05
Placeringsort: Täby
Kontaktperson: Anna Holm Tel: 08 555 590 30 anna.holm@taby.se
Publicerad: 13 augusti

Stadsbyggnadskontoret

Mark- och exploateringsenheten

Beskrivning av arbetsplats
Täby är en av Sveriges mest attraktiva kommuner med närhet till både arbetsplatser, grönområden och skärgård. Täby ligger strategiskt, ca 15 minuter från Stockholm City. Täby kommun står inför ett mycket expansivt skede i sin stadsutveckling med det övergripande målet att utveckla kommunen till att bli en stark del av Stockholmsregionen med Täby centrum - Arninge som en ny regional stadskärna. Stadsmässighet samt nyskapande och särskiljande arkitektur är viktiga ledord när bostäder och arbetsplatser skall växa fram. Utvecklingsområdena är många och stora intressanta stadsbyggnadsprojekt står på agendan. Stadsbyggnadskontoret har högt ställda ambitioner.

Arbetsuppgifter
Du deltar aktivt i stadsbyggnadsprojekt från tidiga planeringsskeden, genom planeringsprocessen till genomförandeskedet. Du som har lång arbetslivserfarenhet har stor möjlighet att finna utmaning i stora projekt och komplexa frågor. I arbetsuppgifterna ingår bl.a. förhandlingar, upprättande av exploateringskalkyler och ansvar för avtals- och genomförandefrågor som en del i plan- och exploateringsprocessen. Vi har ett projektinriktat arbetssätt och du kan fungera som projektledare eller projektmedlem. Enheten ansvarar även för delar av kommunens markinnehav vilket innebär att du bland annat kommer att upprätta olika typer av överlåtelse- och upplåtelseavtal, delta vid lantmäteriförrättningar och representera kommunen som markägare i olika sammanhang. Du stödjer på många vis kommunens samhällsbyggande genom löpande kontakter med näringsliv, kommunala förvaltningar och kommuninvånare.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har civilingenjörsexamen inom samhällsbyggnad/lantmäterilinjen eller motsvarande och eller arbetslivserfarenhet inom relevant område. Du ska ha god kunskap om fastighetsrättsliga frågor och om plan- och genomförandeprocessen enligt plan- och bygglagen. Erfarenhet från kommunal eller statlig verksamhet är meriterande. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du arbetar självständigt och uttrycker dig mycket väl i tal och skrift. Du är utåtriktad, flexibel och har god förhandlingsvana. Du har god kommunikations- och samarbetsförmåga och har lätt för att bygga goda relationer såväl internt som externt.

Anställningsvillkor
Tjänsterna är tillsvidareanställning med tillträde snarast.

Kontaktpersoner
Vill du veta mer? Kontakta exploateringschef Anna Holm, tfn 08-55 55 90 30, anna.holm@taby.se Fackliga företrädare är för SACO Carina Asp tfn 08- 55 55 95 76, carina.asp@taby.se och för Vision Gill Blomberg, tfn 08- 55 55 96 92, gill.blomberg@taby.se.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 5 september. Intervjuer genomförs löpande. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Dela

Gatuchef

TÄBY KOMMUN VÄXER - VI SÖKER GATUCHEF
Arbetsgivare: Täby kommun
Sista ansökan: 2014-08-31
Placeringsort: Täby
Kontaktperson: Yvonne Borg Tel: 0703 36 98 88
Publicerad: 13 augusti

Stadsbyggnadskontoret

Gatu- och parkavdelningen

Täby är en välskött kommun norr om Stockholm med 66 000 invånare. Vi har bra skolor och omsorg med hög kvalitet. Vi vill bli ännu attraktivare för invånare och företag. Därför satsar vi på fler bostäder, fler företag, bättre kommunal och kommersiell service samt utbyggda kommunikationer. Gatu- och Parkavdelningen gör nu en mindre organisationsförändring inom Stadsbyggnadskontoret och söker nu en enhetschef

Gatuchef – TÄBY KOMMUN

Det är rätt arbete för dig som vill arbeta nära verksamheten och leda en grupp kompetenta, specialiserade och erfarna medarbetare. Vill du arbeta med förändringar och förbättringar i det befintliga trafik- och gatunätet är detta ett intressant arbete. Du är även föredragande i Miljö-, drift-, och trafiksäkerhetsutskottet.

Täby står inför en stark expansion. Flera områden i Täby ska exploateras kraftigt, samtidigt som vi har ett mål att halva Täby ska vara grönt. Det är viktigt att få ihop expansionen med en god kvalitet och trygghet och säkerhet i det offentliga rummet.

Gatu- och parkavdelningen inom stadsbyggnadskontoret har ca 30 medarbetare. Avdelningen ansvarar för kommunens trafiksäkerhetsarbete, planering av trafikarbete i befintliga miljöer och myndighetsutövning. Avdelningen ansvarar även för grönplanering, utveckling och gestaltning av offentliga platser, drift och underhåll av gator och torg, parker, naturparker, skogar och landskap, fornminnen, konstbyggnader samt belysning.

Stadsbyggnadskontoret har ett uppdrag att utveckla stadsbyggnadsprocessen där gatu-och parkavdelning har en viktig roll. Avdelningen leds av avdelningschefen/stadsträdgårds-mästaren.

Gatuenhetens ansvar
Gatuenheten ansvarar för trafik- och kollektivtrafikfrågor i kommunens befintliga vägnät, trafiksäkerhetsfrågor, parkeringsövervakning, parkeringstillstånd för rörelsehindrade, lokala trafikföreskrifter, tillgänglighet på allmän plats, TA-planer, schakttillstånd och dispenser samt hantering av skrotbilar. Enheten har även ansvar för olika medborgardialoger som skolvägsprojekt och hastighetsdialog.

Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter
Gatuchefen arbetar för att enhetens mål uppnås för hög kvalitet på de kommunaltekniska anläggningarna. Gatuchefen deltar i utvecklingsarbetet på avdelningen och i det kontorsgemensamma uppdraget att nå trygga, säkra och omsorgsfullt gestaltade offentliga rum. I uppdraget ingår att utveckla arbetssätten och målarbetet tillsammans med stadsträdgårdsmästaren och de övriga cheferna i avdelningens ledningsgrupp.

Gatuchefen är en första linjens chef och arbetsgivarens representant med ansvar för enhetens verksamhet, ekonomi, personal och utveckling. Enheten har 9 medarbetare inklusive enhetschefen och en central uppgift är att ständigt utveckla kompetens och arbetsmetoder inom enheten.

Ansvaret innebär att aktivt leda och coacha enhetens personal i deras arbete samt ansvara för personaladministration och utveckla arbetsmiljön på enheten.

Gatuchefen ansvar är att samarbeta kontinuerligt med kommunens verksamheter och marknadens aktörer inom enhetens frågor.
Gatuchefen arbetar med kommunens trafikplanering i befintliga miljöer samt medverkar tillsammans med övriga kontoret i utvecklingen av det offentliga rummet. Gatuchefen planerar tillsammans med stadsträdgårdsmästaren det översiktliga trafiksäkerhetsarbetet och det befintliga kollektivtrafiknätet samt arbetar för utveckling av vägar och gator ur ett trafiksäkerhetsperspektiv.

Gatuchefen rapporterar till avdelningschefen/stadsträdgårdsmästare och ingår i stadsbyggnadskontorets chefsgrupp som leds av stadsbyggnadschefen.

Vi söker dig som:
• Är civilingenjör väg och vatten eller har annan likvärdig akademisk utbildning.
• Har kompetens och erfarenhet av kommunalt trafiksäkerhetsarbete, planering av trafikarbete i befintliga miljöer och myndighetsutövning samt utveckling och projektering av offentliga platser (gator och vägar, trafikplatser), gärna i ledande befattning.
• Har erfarenhet av att leda personal och stort intresse av att utveckla och coacha personalen.
• Har god kännedom om stadsbyggnad i övrigt.
• Har erfarenhet av att arbeta med konsulter och entreprenörer.
• Har stort intresse för medborgardialog och service.
• Har god erfarenhet av upphandlingar (LOU).
• Har gärna erfarenhet av ledarskap i en politiskt styrd organisation.

Erbjudande
Vi erbjuder ett operativt, kvalificerat och intressant arbete där du tillsammans med din personal arbetar med verksamhetsfrågorna i en kommun som växer.

Det här är rätt arbete för dig som vill samarbeta och se till helheten för gatu- och parkavdelningen.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde sker efter överenskommelse. Du är välkommen att ta en konfidentiell kontakt med ProAstri AB, Yvonne Borg på tfn 0703 36 98 88. Intresseanmälningar lämnas på vår hemsida snarast dock senast den 31 augusti www.proastri.se

För mer information om Täby kommun gå in på www.taby.se eller ring våra fackliga representanter Anita Sjöborg, 08 55 55 96 49 anita.sjoberg@taby.se för Vision, Sigrid Walve 08 55 55 99 79 sigrid.walve@taby.se och Carina Asp 08 55 55 95 76
carina.asp@taby.se för SACO

För ytterligare information om Pro Astri AB gå in på www.proastri.se

Dela