Samhällsbyggnadschef

Driftig ledare i tiden
Arbetsgivare: Vingåkers kommun
Sista ansökan: 2014-09-14
Placeringsort: Vingåker
Kontaktperson: Marita Skog Tel: 0151-192 61 marita.skog@vingaker.se
Publicerad: 28 augusti

Vingåkers kommun är inne i en intressant utvecklingsresa med en ny tydligare enhet, en samhällsbyggnadsenhet.

Vingåker är en kommun med potential att flytta fram sin position och växa, både befolkningsmässigt och med fler företag. Ett viktigt led i detta är att samhällsbyggnadsfrågorna ska ta plats och att fokus finns på utveckling av Vingåkers centrum med mark för boende och företag samt att skapa förutsättningar för omvandlings- och exploaterings- områden på landsbygden.

I enheten ingår fysisk planering (ÖP), bygglov, mark- och exploatering, kart- och mätområdet, miljöområdet (myndighetsutövning enligt miljöbalken samt livsmedelslagstiftningen), tekniska som gator-park, vaktmästeri, beställare av VA, fastigheter, trafikfrågor och kost.

Samhällsbyggnadschefen kommer att vara drivande i samhällsbygg-nadsfrågor där en befintlig översiktsplan ligger som grund. Samhällsbyggnadschefen har personal- och verksamhetsansvar för samhällsbyggnadsenheten. Närmaste chef är kommunchefen. Samhällsbyggnadsenheten svarar både mot kommunstyrelsen och en myndighetsnämnd, samhällsbyggnadsnämnden.

Erfarenhet: Den vi söker har erfarenhet från kommunal verksamhet i ledande befattning med ansvar för bygg- och miljöfrågor, ekonomi, personal och verksamhetsresultat. En viktig förutsättning är att det finns god kännedom inom PBL och/eller Miljöbalken.

Rätt person behöver också vara väl förtrogen med den komplexitet och bredd av frågor som finns i en liten kommun där fokus läggs på att prioritera rätt.

Tidigare erfarenhet av lagstyrd verksamhet är av stor betydelse då samhällsbyggnadschefen ansvarar för myndighetsutövning inom bygg- och miljöfrågor.

Personlighet: Den vi söker har ett gediget intresse för samhällsfrågor och har god omvärldsorientering. Rätt person är en stark, driven, kreativ och entusiasmerande ledare med förmåga att fungera som en enande kraft.

Viktigt är också att blivande samhällsbyggnadschefen har förmågan att med ett professionellt förhållningssätt prioritera, driva och följa upp frågor. Vidare kräver rollen en hög grad av flexibilitet och lyhördhet samt god samarbetsförmåga både internt och externt.

Akademisk utbildning inom relevant ämnesområde. Arbetslivserfarenhet inom miljö- eller samhällsbyggnad är meriterande och goda kunskaper inom PBL och Miljöbalken är önskvärda.

Språk: Goda kunskaper i svenska och engelska, i tal, skrift och förståelse förutsätts.

Övrigt: Tillsvidareanställning. Individuell lönesättning. Tillträde med det snaraste eller enligt överenskommelse. För frågor, vänligen kontakta Marita Skog kommunchef, tfn 0151-192 61.

De fackliga organisationerna Kommunal, Vision och Ledarna nås via kommunens växel 0151-19100

Sista dag att registrera din intresseanmälan är den 21 september 2014, helst via Offentliga jobb.

Vi frånsäger oss all annonsförsäljning och rekryteringshjälp av säljare.

Dela

Internationell samordnare

Arbetsgivare: Katrineholms kommun
Sista ansökan: 2014-09-03
Placeringsort: Katrineholm
Kontaktperson: Lars-Erik Sandhgren Tel: 0702-99 76 67 lars-erik.sandhgren@katrineholm.se
Publicerad: 27 augusti

Katrineholm - Läge för liv & lust i Sveriges Lustgård 
Katrineholm är en av nio kommuner i Sörmland. Vi finns där västra och södra stambanorna möts, endast en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg. Vårt läge vid järnvägen och kopplingen till riksvägnätet är perfekt ur transport- och pendlingssynpunkt. 

I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. 

För mer information: http://www.katrineholm.se

Arbetsplats och arbetsuppgifter
• Omvärldsbevakning - ur ett internationellt perspektiv bevaka kommunens intressen
• Medverka i nätverk för internationella frågor
• Informera om EU-program internt och externt samt bevakning av utlysningar inom EU:s fondprogram
• Samordna samt driva arbetet i enlighet med kommunens internationella strategi med övergripande mål: Ökad Integration och Tillväxt!
• Aktivt informera-samverka för att söka nya projekt såväl internt som externt
• Stöd vid ansökningsförfarande samt projektskrivning
• Processtöd i löpande projekt samt projektredovisning
• Upparbetning av kontaktnät för projekt och partners bland såväl företag som organisationer
• Initiera-genomföra utbildningar och seminarier inom området 

Tjänsten är en kompetenssamlande funktion inom det internationella området, och ska utgöra stöd och dialogpartner såväl internt som externt. Ett viktigt uppdrag är att stimulera till nya projekt inom EU:s prioriterade områden för programperioden 2014-2020.

Tjänstens placering är på Samhällsbyggnadsförvaltningens avdelning Näringsliv och Samhällsutveckling. 

Kvalifikationer
• Erfarenhet av analys och utredningsarbete
• Kompetens och erfarenhet av arbete inom EU-området och god kunskap om såväl fonder-program, nationella och transnationella.
• Erfarenhet av att skriva projektansökningar.
• God kunskap att formulera sig i tal och skrift på svenska och engelska.
• Erfarenhet av att arbeta med de olika aktörer som handlägger EU:s fondprogram
• Relevant akademisk utbildning
• Erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning
• Tycka om att arbeta i team där olika kompetenser samverkar
• Förmåga att entusiasmera och driva processer mot förutbestämda mål. 

Anställning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Löneform: Individuell lön.
Tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
Antal platser: 1

För mer information: http://www.katrineholm.se

Ansökan
Ansökan senast: 2014-09-03
Arbetsgivarens referensnummer: 173/14

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Katrineholms kommun tillämpar rökfri arbetstid inom hela organisationen. 

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. 

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). 

Varmt välkommen med din ansökan! 

Kontakt
Lars-Erik Sandhgren, Avdelningschef
Telefon: 0702-99 76 67
E-post: lars-erik.sandhgren@katrineholm.se

Expedition samhällsbyggnadsförvaltningen telefon: 0150-576 60

Fackliga företrädare
SACO/Naturvetareförbundet , nås via kommunens växel telefon: 0150-570 00
Vision , nås via kommunens växel telefon: 0150-570 00

Dela