Bygglovarkitekt/Bygglovinspektör

Arbetsgivare: Oxelösunds kommun
Sista ansökan: 2014-09-01
Placeringsort: Oxelösund
Kontaktperson: Elisabeth Bäckman Steninger Tel: 0155-381 44
Kontaktperson: Markus Damm Nordqvist Tel: 0155-381 57
Kontaktperson: Dennis Gustafsson Tel: 0155-383 64
Kontaktperson: Fackliga företrädare når du via kommunens växel Tel: 1555-380 00
Kontaktperson: Från och med 2014-08-11 kan kontaktpersonerna nås. Tel:
Publicerad: 4 juli

Arbetsplatsbeskrivning
I skärgårdsstaden Oxelösund får du nära till boende, arbete, kommunikation, service, natur och hav. Kommunen, som ligger strategiskt i Östra Sörmland, har cirka 11 400 invånare och ett rikt kultur- och föreningsliv. Till Nyköping är det cirka tio minuters bilväg och till Stockholm tar det cirka en timme. Som anställd får du ett nära ledar- och medarbetarskap, bidrag till friskvård och möjlighet att påverka dina arbetstider. Vi kan erbjuda dig ett meningsfullt arbete och möjlighet att vara med och bidra till att vår kommun växer och utvecklas.

Arbetsbeskrivning
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen i Oxelösunds kommun är en dynamisk arbetsgrupp med 14 personer. Förvaltningens arbetsuppgifter spänner över miljöstrategi, översikts- och detaljplanering, bygglov, gata, park, trafik, bostadsanpassning, försäkringar och miljö- och hälsoskydd.

Vi söker nu en ansvarstagande efterträdare till en av våra byggnadsinspektörer.Tjänstens innehåll kan utformas utifrån din bakgrund och erfarenhet.

I huvudarbetsuppgifterna ingår beroende på bakgrund, handläggning av alla typer av lov/anmälan, handläggning av strandskyddsdispenser, inspektioner (tekniskt samråd, arbetsplatsbesök, slutsamråd), tillsynsärenden enligt PBL samt rådgivnings- och vägledningsfrågor såväl internt som externt.

Som bygglovarkitekt/inspektör i Oxelösund får du möjlighet att arbeta nära beslutsfattare och allmänhet liksom samarbeta med andra myndigheter. Du får varierande arbetsuppgifter och därmed goda möjligheter till personlig utveckling. Din roll i kommunens spännande utvecklingsarbete blir central. Du deltar i planprocessen ur bygglovsynpunkt och i sådana utredningsuppdrag där din kompetens behövs.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning till arkitekt, byggnadsingenjör, byggnadsantikvarie eller samhällsplanerare med minst tre års utbildning alternativt bygglovhandläggningsutbildning.

Du förväntas ha goda kunskaper om Plan- och bygglagen respektive Boverkets byggregler, liksom god vana att läsa och tolka lagtext. Meriterande är erfarenhet från kommunal handläggning inom området, kunskap inom gestaltningsområdet samt erfarenhet av verksamhetssystemet Castor.

Du som söker är serviceinriktad, engagerad, resultatorienterad och har förmåga att skapa tillit och förtroende. Eftersom arbetsgruppen är liten och kontakterna många är det också viktigt att du kan arbeta självständigt samtidigt som du har en god samarbetsförmåga och lätt för att arbeta i grupp. Du måste också kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. G
God datorvana och körkort är ett krav.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställningens omfattning
Tillsvidareanställning
Heltid
Tillträde enligt överenskommelse.

Dela

Verksamhetsstrateg

Socialförvaltningen
Arbetsgivare: Flens kommun
Sista ansökan: 2014-08-20
Placeringsort: Flen
Kontaktperson: Karin Fransson Tel: 073-368 89 11 karin.fransson@source-hr.se
Publicerad: 4 juli

Natursköna Flens kommun är lika stor till ytan som Stockholms stad med en totalareal på 826 kvadratkilometer, varav 114 kvadratkilometer består av vatten. I kommunen finns drygt 170 sjöar som är större än en hektar. Flen har ca 16 000 invånare.

Flen är kommunens centralort som har goda förbindelser med omvärlden. Med Sörmlandspilen är det tio avgångar om dagen till och från Stockholm. I kommunen finns även tätorterna Malmköping, Mellösa, Hälleforsnäs och Sparreholm, alla med en egen historia och karaktär.

Det pågår en mängd utvecklingsarbeten i kommunen som syftar till utveckling och förbättring, allt från ortsutvecklingsprojektet, skolprojektet och värdegrundsarbete. Kommunens socialförvaltning är delvis lokaliserad i kommunens stadshus och har därmed nära till beslut och gränsöverskridande diskussioner. Arbetsmiljön präglas av en god och samarbetsvillig atmosfär.

VERKSAMHETSSTRATEG,SOCIALFÖRVALTNINGEN

Socialförvaltningen i Flens kommun har ett brett uppdrag med ansvar för Individ och familjeomsorg, äldre och handikappomsorg, hälso- och sjukvård, vuxenutbildningen, SFI samt arbetsmarknads- och integrationsfrågor. Förvaltningen är välfungerande och ambition är nu att lyfta verksamheten en nivå - till att ligga i framkant. Tjänsten som Verksamhetsstrateg är ny inom socialförvaltningen och inrättas för att förstärka verksamheten med en strategisk resurs. Flen söker dig som har ett engagemang för kvalitets- och utvecklingsfrågor och som drivs av att åstadkomma resultat. 

UPPDRAGET
Som verksamhetsstrateg ansvarar du för att strukturerat identifiera och prioritera olika utvecklingsområden inom förvaltningens breda verksamhet samt att aktivt bidra till måluppfyllelse för beslutade fokusområden. Verksamhetsstrategen initierar och tillsätter projektgrupper och intar, beroende på projektets karaktär, rollen som projektledare, styrgrupps- eller som referensmedlem.

Du rapporterar till Socialchefen och ingår i förvaltningens ledningsgrupp tillsammans med förvaltningens avdelningschefer, som du i ditt uppdrag har ett nära samarbete med. Du hämtar inspiration och håller dig ajour genom omvärldsbevakning där du bl.a. aktivt deltar i såväl lokala som nationella nätverk. Dina kontaktytor omfattar även en dialog och samverkan med externa parter, såsom Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Migrationsverket.

Flens kommun präglas av ett mångkulturellt samhälle vilket bidrar till spännande och viktiga utmaningar att omfamna, såsom att utveckla och förbättra mottagandet av ensamkommande flyktingbarn. Andra exempel på fokusområden för utveckling som har bäring på ditt uppdrag är att arbeta fram och implementera strukturer för mål- och resultatstyrning inom förvaltningen samt att utveckla och kvalitetssäkra förvaltningens kvalitetsarbete.

Exempel på arbetsuppgifter:
- Arbete med framtagande av nämndplan för Socialnämnden
- Utvecklings- och kvalitetsfrågor inom nämndplanen
- Arbeta med mål och resultat styrning inom förvaltningen
- Vara projektledare, styrgrupps- referensmedlem i projekt av strategisk karaktär
- Bidra med analys, beslutsunderlag och presentationer inom nämndens ansvarsområden till förvaltningsledningen och nämnd
- Bidra med extern omvärldsbevakning
- Utveckla och kvalitetssäkra kvalitetsarbetet inom förvaltningen
- Brukarundersökningar, analysera och presentera resultatet för våra verksamheter, hemsidan, förvaltningen och Socialnämnd
- Sammanställa kvalitetsbokslut
- Delta i nationella, regionala och lokala nätverk.

FÖRVÄNTNINGAR
Vi söker dig med i sammanhanget relevant universitets-/högskoleutbildning och med god dokumenterad erfarenhet från minst något av områdena individ- och familjeomsorg, äldre- och handikappomsorg och/eller arbetsmarknads- och integrationsfrågor. Vi ser dock gärna att du i grunden är en generalist med erfarenhet av flera av socialförvaltningens breda verksamhetsområden. Specialistkunskaper inom arbetsmarknad- och integrationsfrågor och/eller individ- och familjeomsorg ses också meriterande. Meriterande är även om du har erfarenhet av projektledning. Erfarenhet av och god förståelse för politiskt styrd verksamhet är vidare ett krav.

För att bli framgångsrik i uppdraget krävs att du är en i grunden utvecklingsorienterad, kvalitetsmedveten och initiativtagande person med strategisk höjd. Tjänsten är nyinrättad och handlingsutrymmet stort vilket vidare förutsätter att du har en god förmåga att strukturera och prioritera ditt arbete. 

Då du som Verksamhetsstrateg har stora kontaktytor både internt och externt samt förväntas kunna skriva tjänsteskrivelser, är det ett krav för tjänsten att du har goda svenskakunskaper, både i tal och i skrift. 

Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet.

FLEN ERBJUDER
Ett uppdrag med stort handlingsutrymme där du får möjlighet att arbeta strategiskt och strukturerat med utvecklings- och kvalitetsfrågor. Förvaltningens verksamhet är bred och frågorna tangerar många intressenter, vilket för rätt person innebär en stimulerande komplexitet. Flens kommun erbjuder möjligheten att ingå i en utvecklingsorienterad kontext där du som Verksamhetsstrateg, tillsammans med kompetenta medarbetare, gör skillnad i samhällsviktiga frågor.

Flen ligger i hjärtat av Sörmland med goda kommunikationsförbindelser. Hit kommer du smidigt från bl.a. Katrineholm och Eskilstuna. Från Västerås och Stockholm är du här på dryga timmen.

ÖVRIGT
För mer information eller vid frågor, vänligen kontakta SOURCE konsult Karin Fransson, 073-368 89 11, karin.fransson@source-hr.se 

Sista dag att registrera din intresseanmälan är den 20 augusti.

Dela

Divisionsekonom, ekonom och VA-driftschef

Arbetsgivare: Nyköpings kommun
Sista ansökan: 2014-08-31
Placeringsort: Nyköping
Kontaktperson: Martina von Bothmer Tel: 0155-24 80 91
Publicerad: 3 juli

Nyköping med internationell närhet ger lokalt unika möjligheter. I kommunen arbetar ca 4 000 mot målet om god service och för att möta de utmaningar som ställs på en region i stark tillväxt.

Divisionsekonom

Ekonom

VA-Driftchef

Tekniska divisionen på Nyköpings kommun söker divisionsekonom, ekonom och VA-Driftchef.

Läs mer på nyköping.se

Dela

Stadsjurist

Arbetsgivare: Eskilstuna kommun
Sista ansökan: 2014-08-10
Placeringsort: Eskilstuna
Kontaktperson: Jimmy Bylund Tel: 016-710 28 32
Publicerad: 27 juni

Arbetsplatsbeskrivning
Eskilstuna växer och utvecklas snabbt i framtidsregionen Stockholm-Mälardalen. Vi är stolta över att vi 2012 utsågs till Sveriges miljöbästa kommun och Årets studentstad. Vi är 8 500 medarbetare som trivs bättre än de flesta på jobbet. Vårt arbete genomsyras av helhetssyn, professionalism, tydlighet, respekt samt invånar-, kund- och brukarfokus.

Konsult och uppdrag är Eskilstuna kommuns serviceorganisation. Vi skapar värde för verksamheterna i kommunkoncern genom att erbjuda effektiva och tydliga tjänster. Vårt mål är att våra kunder betraktar Konsult och uppdrag som en kompetent, modern och affärsmässig partner.

Juristfunktionen inom Konsult o Uppdrag har till uppgift att delta i och göra bedömningar av juridiska frågor som är av större vikt eller av principiell karaktär. Juristerna är också vägledare och rådgivare i juridiska frågor för hela kommunen och i viss mån bolagen, och är stöd åt kommunens nämnder, förvaltningar och bolag.

Arbetsbeskrivning
Vi söker nu en jurist som vet vad god service är! Som stadsjurist på Konsult och Uppdrag arbetar du med att på uppdrag utföra juridiska tjänster. Du arbetar dels generellt med de juridiska frågor som Eskilstuna kommun ställs inför, men även med specifika områden inom den offentliga rätten. I rollen arbetar du självständigt men även nära kommunens övriga jurister och specialister inom området.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en juristexamen och gärna är notariemeriterad och har några års yrkeslivserfarenhet av självständigt juridiskt arbete. Du har erfarenhet från arbete med juridiska frågor inom offentlig förvaltning, vana av att föra processer i förvaltningsdomstol, goda kunskaper i kommunalrätt, offentlighet- och sekretesslagstiftning samt uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska.

För att trivas i rollen tror vi att du är en självständig person som stimuleras av att driva frågor och trivs med att ha mycket eget ansvar. Du har lätt för att förstå din del i helheten i kommunen och du tycker om att bidra med service till din omgivning. Du trivs med att arbeta i en serviceorganisation där det ställs krav på lyhördhet, flexibilitet och god kommunikation.

Övrigt
Vi ber dig söka denna tjänst via länken i annonsen. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan och enkät då de bedöms gentemot andra sökande. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du uppger annonsens referensnummer.

För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Till säljare av annonserings- och rekryteringstjänster: Eskilstuna kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

 

 

Dela

Rektor Ärla/Hällberga

Gillar du utmaningar, underbara elever samt att göra skillnad på riktigt? Då har vi ett jobb för dig.
Arbetsgivare: Eskilstuna kommun
Sista ansökan: 2014-08-24
Placeringsort: Eskilstuna
Kontaktperson: Marie Lindholm Tel: 021-81 18 88
Publicerad: 27 juni

Vi söker en modig och kreativ rektor till grundskoleområde 3 - Ärla/Hällberga, som med stor entusiasm och inspiration kan leda och utveckla dessa två skolor. Skolorna har ett 40-tal medarbetare och ca 300 elever från förskoleklass till sjätte skolåret. 

Målet är att kunskapsresultaten ska bli bättre så att våra elever ska få förutsättningar att kunna förverkliga sina framtidsdrömmar.

I din roll som rektor förväntas du bidra till skolområdets och skolledningens gemensamma bästa. Du har det fulla ansvaret specifik för din skolenhet, din personalgrupp och din enhets ekonomi. Du är en synlig ledare och samtalspart för dina medarbetare och du förväntas bidra med ett ledarskap som inbjuder medarbetarna och i vissa fall även eleverna till delaktighet och inflytande över utvecklingen. Ditt ansvar är även att på ett kreativt sätt leda och utveckla lär- och utvecklingsprocesserna. Du ska även säkerställa planering, genomförande, uppföljning och utvärdering i linje med de krav som ställs i de nationella och lokala styrdokumenten.

Som rektor kommer du även att ingå i ett rektorsteam där du tillsammans med andra kollegor har ett gemensamt uppdrag att utveckla skolverksamheten. Som rektor leder du det pedagogiska utvecklingsarbetet i en god och stimulerande arbetsmiljö.

Vi erbjuder alla nya rektorer en erfaren mentor och självklart kommer du att ingå i kommunens introduktionsprogram för nya chefer.

Din bakgrund består av en pedagogisk högskoleexamen kombinerat med några års erfarenhet av att arbeta som chef i en pedagogisk verksamhet, gärna inom grundskolan, där du med framgång drivit lärande- och utvecklingsprocesser. Vi ser gärna att du har gått någon form av ledarutbildning med fokus på ditt personliga ledarskap.

Det är viktigt att du har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift och är van att använda IT som stöd i ditt arbete. Du bör även ha intresse för eller kunskaper om personal- och ekonomifrågor. 

Som person är entusiasmerande, initiativrik och utåtriktad. Du är ledaren som gillar att vara ute i verksamheten och som verkligen brinner för att leda, inspirera och utveckla både dina medarbetare och din verksamhet. Du är kreativ och har lätt för att hitta alternativa lösningar i olika frågeställningar. 

Självklart har du ett även stort intresse och engagemang för alla elever. Du behöver vara en kommunikativ och lyhörd person som med vilja och en vana att i din profession möta och bemöta människor med olika bakgrund och förutsättningar. Vi förutsätter att du har personlig mognad och styrka att visa mod, tydlighet och ödmjukhet i de olika situationer som kan uppstå.

Tjänsten kräver körkort och tillgång till egen bil. 

För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund.

Eskilstuna växer och utvecklas snabbt i framtidsregionen Stockholm-Mälardalen. Vi är stolta över att vi 2012 utsågs till Sveriges miljöbästa kommun och Årets studentstad. Vi är 8 500 medarbetare som trivs bättre än de flesta på jobbet. Vårt arbete genomsyras av helhetssyn, professionalism, tydlighet, respekt samt invånar-, kund- och brukarfokus.

På barn- och utbildningsförvaltningen arbetar över 3 000 medarbetare med att erbjuda högkvalitativ förskola, grundskola, särskola och gymnasieskola för kommunens barn och unga. Eskilstuna är en spegling av världen med en mångfald av människor från världens alla hörn. I Eskilstuna är det ett stort fokus på skolfrågorna från såväl kommunledning som politiker. Läs gärna mer på www.eskilstuna.se

Låter det intressant?
I det här uppdraget samarbetar vi med Norén & Lindholm. Vi välkomnar din intresseanmälan via www.norenlindholm.se snarast, dock senast 24 augusti. Frågor besvaras gärna av Marie Lindholm hos Norén & Lindholm på 021-81 18 88.

Dela

Biträdande grundskolechef

En ny och spännande tjänst för dig som vill vara med och utveckla en kommun på frammarsch
Arbetsgivare: Eskilstuna kommun
Sista ansökan: 2014-08-24
Placeringsort: Eskilstuna
Kontaktperson: Marie Lindholm Tel: 021-81 18 88
Publicerad: 27 juni

Det här är en helt ny tjänst med syftet att öka kraften i grundskolans gemensamma utvecklingsarbete och att göra grundskolans ledning snabbare och effektivare i sitt stöd till rektorerna.

Som biträdande grundskolchef kommer du att arbeta mycket nära skolchefen och här ska du snabbt kunna ta dig an uppgifter som delegeras av skolchefen i det dagliga och löpande arbetet. Du är direkt underställd skolchefen och kommer att ha ett eget ansvar för flera långsikta utvecklingsområden och bistå både grundskolans skolchef som övriga skolchefer och förvaltningschefen i utredningsarbeten. Fokus i dina arbestuppgifter blir att arbeta för en ökad samsyn och samverkan mellan skolor och för att utmana och stödja skolorna i sitt arbete med att förbättra kunskapsresultaten.

Rollen innebär även mycket stöd och samordning som t.ex. att samordna rektorernas behov av administrativt stöd, ledningsstöd och resurser för sina elevhälsoteam samt viss samordning i ärenden på förvaltningen. Du ger stöd och rådgivning till rektorer i deras arbete med att bygga sina egna systematiska kvalitetsarbeten samt att du även ger stöd och rådgivning till enskilda rektorer. Du kommer även att arbeta för att skapa samsyn och samverkan mellan skolor och för att utmana och stödja skolorna i sitt arbete med att förbättra kunskapsresultaten. 

För att lyckas i rollen så måste du vara flexibel och snabb i både tanken och att fånga och ta tag i frågor som dyker upp. Du har mod, driv och kunskap att självständigt styra och agera i ditt egna arbete. Viktigt är även att du är uthållig i att driva frågor hela vägen fram till dess att målet är nått. Din kommunikativa förmåga är utmärkt precis som din förmåga att se detaljer i helheten. 

Vi söker dig som har minst fem års erfarenhet som rektor eller annan likvärdig befattning. Vi vill även att du har en gedigen ledarerfarenhet, helst från flera organisationer och gärna från fristående skola. Det är även viktigt att du har goda kunskaper om lagar och regler som styr skolverksamheten. Du har goda kunskaper att uttrycka dig i både tal och skrift i såväl svenska som engelska. 

För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund.

Eskilstuna växer och utvecklas snabbt i framtidsregionen Stockholm-Mälardalen. Vi är stolta över att vi 2012 utsågs till Sveriges miljöbästa kommun och Årets studentstad. Vi är 8 500 medarbetare som trivs bättre än de flesta på jobbet. Vårt arbete genomsyras av helhetssyn, professionalism, tydlighet, respekt samt invånar-, kund- och brukarfokus.

På barn- och utbildningsförvaltningen arbetar över 3 000 medarbetare med att erbjuda högkvalitativ förskola, grundskola, särskola och gymnasieskola för kommunens barn och unga. Eskilstuna är en spegling av världen med en mångfald av människor från världens alla hörn. I Eskilstuna är det ett stort fokus på skolfrågorna från såväl kommunledning som politiker. Läs gärna mer på www.eskilstuna.se

Låter det intressant?
I det här uppdraget samarbetar vi med Norén & Lindholm.
Vi välkomnar din intresseanmälan via www.norenlindholm.se snarast, dock senast 24 augusti 2014.
Frågor besvaras gärna av Marie Lindholm hos Norén & Lindholm på 021-81 18 88.

Dela