Ansvarig för Public Affairs (PA)

Arbetsgivare: Folksam
Sista ansökan: 2014-08-04
Placeringsort: Stockholm
Kontaktperson: Erik von Hofsten Tel: 08-772 66 96 erik.von-hofsten@folksam.se
Publicerad: 4 juli

Kundägda Folksam erbjuder många karriärmöjligheter i ett ansvarstagande företag. Vi är i dag cirka 3 700 medarbetare och är störst på försäkring i Sverige. Nästan varannan svensk är försäkrad hos oss och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare.

Den svenska försäkringsbranschen påverkas i allt större utsträckning av det europeiska samarbetet. Folksam med dotterbolag bedriver sedan ett par år en strukturerad och koordinerad kommunikation med opinionsbildare, branschorganisationer och politiska beslutsfattare. I Folksam ser vi det som en naturlig del i verksamheten att påverka och inhämta synpunkter från omvärlden.

Ett framgångsrikt lobbyarbete kräver en stark och kontinuerlig opinionsbildning. I arbetet med att vässa Folksam för framtiden söker vi nu en ny Public Affairsansvarig till informationsavdelningen.

Vad du kan förvänta dig
Som Public Affairsansvarig blir du en del av Folksams koncerngemensamma informationsavdelning. Avdelningen svarar även för finansiell kommunikation, internkommunikation, kriskommunikation, PR och medierelationer. Vi är nio personer som i våra olika roller tillsammans ansvarar för att bidra till Folksams totalkommunikation.

Du ansvarar för att styra och samordna Folksams kommunikation som syftar till att påverka politiska beslutsfattare, lagstiftare, opinionsbildare och branschorganisationer.

Du ansvarar även för aktiv omvärldsbevakning av den politiska arenan, med återkoppling till Folksams samordningsforum för Regulatory och Public Affairs, ExtNet. I rollen ligger också att utveckla riktlinjer och policys för Folksams Public Affairsarbete. På kort och lång sikt planerar du Public Affairsarbetet för Folksam tillsammans med bland annat koncernchef, vd i dotterbolag, ansvarig för Regulatory Affairs och ExtNet.

I ditt uppdrag ingår även att vid behov stödja informationsavdelningens nyhetsredaktion vid arbetstoppar.

Vad vi förväntar oss
Vi söker dig som i första hand har en högskoleutbildning inom statskunskap eller offentlig förvaltning och vi ser gärna att du har kompletterat den med någon form av utbildning inom kommunikation. Det är ett krav att du har tidigare erfarenhet från opinionsbildande arbete och politisk lobbying i företag. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att skapa intern samsyn i komplexa strukturer.

I rollen som Public Affairsansvarig är du van att bedöma och dra slutsatser av komplex information och du använder ditt goda omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. För att lyckas i den här rollen är det viktigt att du trivs att arbeta i högt tempo med snabba förändringar och där du ständigt håller dig uppdaterad genom omvärldsbevakning.

Du förblir motiverad och effektiv trots bakslag och besvikelser. Du förstår komplicerade språkliga underlag, både talade och skrivna på svenska och engelska och du är snabb skribent som skriver lättfattligt.

Som person är det viktigt för dig att samarbeta med andra människor och du är erkänt duktig på att skapa kontakter och underhålla relationer, inte minst i yrkesmässiga sammanhang. Din förmåga att kommunicera på ett lyhört sätt gör att du uppfattas som tydlig. Du är också duktig på att påverka och övertyga andra. Du har integritet och vågar stå för dina bedömningar.

Mer information och ansökan
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta informationschef Erik von Hofsten, 08-772 66 96 eller 0722-302026.

Fackliga representanter är Erika Andersson (FTF) 0708-31 52 83, Ann-Louise Andersson (Akademikerföreningen), 0708-31 61 44 och Mikael Carlsson (HKF), 070-831 51 32. 

Välkommen skicka in din ansökan med CV och personligt brev redan idag, men senast 4 augusti 2014. Vi tar emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.

Folksam är störst på försäkring i Sverige. Vi ägs av våra kunder och erbjuder försäkringar och pensionssparande som skapar trygghet och gillas av många. Vår vision är att människor ska känna sig trygga i en hållbar värld. Därför arbetar vi för att kunderna ska vara rätt försäkrade men också förebyggande med trafiksäkerhetsforskning, aktivt miljöarbete och ansvarsfullt ägande. Hos oss jobbar cirka 3 700 medarbetare och vi finns över hela landet. I Folksam med dotterbolag erbjuder vi många karriärmöjligheter.

Dela

Ekonomichef

Arbetsgivare: Nynäshamns kommun
Sista ansökan: 2014-08-24
Placeringsort: Nynäshamn
Kontaktperson: Stefan Bölin Tel: 076-778 15 01 stefan.bolin@unikresurs.se
Publicerad: 3 juli

Nynäshamn är en expansiv skärgårdskommun endast 30 minuter med motorväg från Globen. Här finns naturupplevelser i lättåtkomlig ytterskärgård, en livskraftig landsbygd och en stad granne med havet. Här ser du den fria havshorisonten från fastlandet. Här finns frihet att utvecklas.

Arbetsgivaren
Nynäshamns kommun erbjuder rätt till heltid, flextid, önskeschema och möjlighet till distansarbete i flera verksamheter. Medarbetarna erbjuds även en väl utvecklad friskvård.

Läs mer om kommunen på w w w .nynashamn.se

KOMMUNSTYRELSEFÖRVALTNINGEN ansvarar för kommunövergripande frågor och förbereder ärenden som ska behandlas i kommunstyrelsen. Chef för kommunstyrelseförvaltningen är kommunchefen. Förvaltningen består av ekonomiavdelning, avdelning för planering och samhällsutveckling, arbetsgivaraavdelning, kansliavdelning och ITavdelning.

Kommunens totala omslutning ligger runt 1,5 miljarder kronor. Kommunen har stadigt växande skatteintäkter och en budget i balans.

Arbetsuppgifter
Som ekonomichef har du det övergripande ansvaret för den samlade ekonomifunktionen. I ekonomichefens arbetsuppgifter ingår ledning och utveckling av den koncerngemensamma budget- och uppföljningsprocessen, utveckling av kommunens verksamhets- och resultatstyrning samt ansvarig för den långsiktiga finansieringen av kommunens verksamhet. Du ska fortsätta med att hjälpa Nynäshamn ta processerna till nästa nivå i utvecklingen. Som ekonomichef kommer du även arbeta med att fördjupa de ekonomiska analyserna på alla nivåer och öka tydligheten av kommunens ekonomi gentemot invånarna. Ekonomichefen ska tillsammans med kommunchefen skapa förutsättningar för att stödja kommunens politiska ledning i arbetet med att utveckla Nynäshamn som en attraktiv bostads- och etableringsort, som arbetsgivare och som mötesplats i södra Stockholmsregionen. Du blir föredragande i Kommunstyrelsen och ansvarar för en avdelning på drygt 20 medarbetare. Ekonomichefen ingår i kommunens ledningsgrupp och rapporterar till kommunchefen.

Kvalifikationer
Du har högskoleexamen inom ekonomi och minst tio års arbetslivserfarenhet från arbete med ekonomifrågor, varav minst tre år som chef. Du ska ha erfarenhet från arbete i en politisk styrd organisation. Du behöver vara strukturerad, lugn och målinriktad. Du behöver som chef ha ledarförmåga, lätt för att samarbeta samt integritet. Då du är föredragande i Kommunstyrelsen behöver du även vara kommunikativ.

Anställning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse.

Kontakt
Stefan Bölin, Rekryteringskonsult
Tel: 076-778 15 01
E-post: stefan.bolin@unikresurs.se

Fackliga Företrädare
Fackliga företrädare kan nås via kommunens växel Tel: 08-520 680 00

Övrigt
Nynäshamns kommun samarbetar med Unik Resurs i denna rekrytering. Visa intresse snarast, dock senast 24 augusti, genom att gå in på www .unikresurs.se. Bifoga där ett cv och kortare brev. Utvärdering av inkomna intresseanmälningar sker löpande.

Ansökan
Senaste ansökningsdag: 2014-08-24
Arbetsgivarens referensnummer: A408270

Dela

Två projektansvariga till projektenheten

Vi ansvarar för stora stadsbyggnadsprojekt, mark- och exploateringsfrågor, byggandet av infrastruktur och nya verksamhetslokaler
Arbetsgivare: Sundbybergs stad
Sista ansökan: 2014-08-25
Placeringsort: Sundbyberg
Kontaktperson: Åsa Steen Tel: asa.steen@sundbyberg.se
Publicerad: 26 juni

Två Projektansvariga till projektenheten

Du fokuserar på framtiden. Och är närvarande i nuet. Precis som vi.

Här på Projektenheten på stadsbyggnads- och miljöförvaltningen arbetar idag drygt 10 personer. Vi ansvarar för stora stadsbyggnadsprojekt, mark- och exploateringsfrågor, byggandet av infrastruktur och nya verksamhetslokaler. Förra året fick vi stolta ta emot pris som årets arbetsplats i Sundbybergs stad. Vi har de senaste åren ständigt blivit fler och nu ser vi fram emot att ta emot dig som vår nya kollega. Om du drivs av att bygga den goda staden tillsammans med alla som bor, jobbar och vistas här är du den vi söker. Två av våra stora stadsbyggnadsprojekt går nu in i ett nytt skede och vi förstärker därför organisationen med projektansvariga.

Sundbybergs stad växer så det knakar, men har lyckats bevara fördelarna med att vara en liten kommun. Det innebär att det är nära till beslut och att våra medarbetare har möjlighet att vara med och påverka verksamheten. Det gör arbetet extra roligt.

Som projektansvarig kommer du att ansvara för att samordna och leda stadsutvecklingen inom ett geografiskt område.

Som projektansvarig för Ursvik ansvarar du för den fortsatta utbyggnaden av vår nya stadsdel i dialog med markägare, byggföretag och de medborgare som flyttar in vart efter. Du leder den grupp av medarbetare som är engagerade i Ursviks utveckling.

Som projektansvarig för Hallonbergen och Ör driver du områdesutvecklingen vidare utifrån det konst- och stadsutvecklingsprojekt, PARK LEK, som nyligen avslutats. Du leder det projektsekretariat som samordnar utvecklingen i området. Till sekretariatet kopplas olika kompetenser och resurser och det finns en stor möjlighet att ta tillvara lokala initiativ. Utvecklingen av nya bostäder och arbetsplatser ska ske på ett sätt där det också bidrar till att stärka sociala processer i områdena.

Dina arbetsuppgifter innebär bland annat att leda externa samarbetsgrupper och samordna ett antal projektledare och medarbetare internt i organisationen. Parallellt pågår planarbete, programarbete för kommunal service, utbyggnad och utvecklingsprocesser inom våra olika kommunala verksamheter. Ditt jobb är att samordna detta, säkerställa att det finns resurser för varje del av processen och främja synergieffekter mellan olika processer. Du rapporterar till styrgrupp och politik. Du skapar nätverk och lär av andra stadsutvecklingsprojekt. De som bor i områdena idag är naturliga samtalspartners vilket gör att en del arbetstid är förlagd till kvällar och helger.

Vi vill att du har minst 5 års erfarenhet av att leda komplexa projekt och utvecklingsprocesser med inriktning på stadsutveckling och områdesförnyelse. Du har adekvat högskoleutbildning för uppdraget. I ditt ledarskap tar du tillvara de kompetenser som finns i din projektorganisation, i stadens övriga verksamhet och i områdena. Du har hög integritet och vågar arbeta innovativt och nyskapande för att utveckla en stad som är attraktiv både nu och i framtiden.

Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Ansök senast den 25 augusti. Vi tar inte emot ansökningar via e-post.

Välkommen med din ansökan!

För mer information om Ursvik se www.ursvik.se

För mer information om Hallonbergen och Ör och PARK LEK se www.parklek.com

Sundbybergs stad växer så det knakar. Du som jobbar här befinner dig mitt i händelsernas centrum. Du har all möjlighet att vara med och påverka framtiden, både för staden och den verksamhet du arbetar i. Det fina med Sundbyberg är nämligen att vi har bevarat fördelarna med en liten organisation. Som att det är nära till beslut, lätt att påverka och att alla känner alla. Vi tycker att det är viktigt. Det tycker du också.
Vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster

 

Dela

Utredare

Arbetsgivare: Myndigheten för delaktighet
Sista ansökan: 2014-08-08
Placeringsort: Sundbyberg
Kontaktperson: Christina Westblom Tel: 08-600 84 00 christina.westblom@mfd.se
Kontaktperson: Nina Lindqvist Tel: 08-600 84 00 nina.lindqvist@mfd.se
Publicerad: 24 juni

Den 1 maj 2014 samlades funktionshindersfrågorna i Myndigheten för delaktighet. Vi ska ge bättre förutsättningar för ett mer effektivt och kunskapsbaserat arbete kring ökad delaktighet och tillgänglighet för människor oavsett funktionsförmåga. Myndigheten har cirka 45 medarbetare och arbetsplatsen ligger centralt i Sundbyberg. Vi söker nu två utredare.

En tjänst är tillsvidare och en är ett vikariat t.o.m. 2015-10-31 med möjlighet till förlängning.

Som utredare i Myndigheten för delaktighet får du en spännande och mångfacetterad roll i vidareutvecklingen av uppföljningssystemet och i uppbyggnaden av myndigheten. Arbetsuppgifterna kommer att vara varierande och utmanande på Avdelningen för uppföljning och analys.

Avdelningen arbetar med kartläggningar, uppföljningar, utvärderingar och analyser som underlag och stöd för regeringens arbete med funktionshinderspolitiken. Avdelningen ansvarar bland annat för att följa upp funktionshinderspolitiken genom att utveckla ett sammanhållet system för att beskriva och analysera utvecklingen för personer med funktionsnedsättning och de insatser som myndigheter, kommuner och landsting gör i förhållande till de funktionshinderspolitiska målen.

Du kommer att arbeta med kvalificerade utredningar och projekt inom avdelningens ansvarsområde. Huvudsakligen kommer du att arbeta med uppföljningar, statistikbearbetning samt analyser av funktionshinderspolitiken. Du kommer också att delta i arbetet med omvärldsbevakning och omvärldsanalys, både nationellt och internationellt. Även arbete med remisser kan komma att ingå.

Bakgrund för båda tjänsterna
Vi söker dig som har akademisk examen med samhällsvetenskaplig inriktning. Du har erfarenhet av utredningsarbete, empiriska undersökningar och statistikbearbetning. Har du utbildning i mänskliga rättigheter och kunskap om funktionshindersområdet är det meriterande.

Du uttrycker dig väl i tal och skrift, såväl på svenska som på engelska, och du kan förmedla komplexa resultat på ett pedagogiskt sätt.

Kvalificerad utredare – tillsvidare, dnr 2014/0090
Du har minst 5 års erfarenhet från kvalificerat utredningsarbete. Du är en erfaren projektledare med god kunskap om undersökningsmetodik. Du har god förmåga att utveckla, planera och genomföra projekt. Vi ser gärna att du varit med och utvecklat uppföljningssystem eller indikatorer i statlig eller kommunal sektor. Du är resultatinriktad och analytisk och har god samverkansförmåga.

Utredare – vikariat, dnr 2014/0091
Du har nyligen tagit din examen och har viss erfarenhet av utredningsarbete. Du är resultatinriktad och har god samverkansförmåga. Du kan lätt ingå i olika sammanhang och projekt och kan snabbt sätta dig in i nya områden och analysera dessa.

Myndigheten för delaktighet strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Välkommen med din ansökan till rekrytering@mfd.se senast den 8 augusti 2014, ange diarienumret i ärenderaden. Upplysningar får du av avdelningschef Nina Lindqvist 08-600 84 26 fram t.o.m. 4 juli och fr.o.m. 7 juli från personalchef Christina Westblom 08-600 84 39.

Fackliga representanter:
Sujata Maini SACO 08-600 84 14, epost: sujata.maini@mfd.se
Carina Granqvist ST 08-600 84 85, epost: carina.granqvist@mfd.se

Dela

Handläggare - Bostadsfrågor

Ditt uppdrag blir att på nationell nivå utveckla och stödja kommunernas arbete med bostadspolitiska frågor.
Arbetsgivare: Sveriges Kommuner och Landsting
Sista ansökan: 2014-08-24
Placeringsort: Stockholm
Kontaktperson: Ann-Sofie Eriksson Tel: 08-452 78 63
Kontaktperson: Kerstin Blom Bokliden Tel: 08-452 78 60
Kontaktperson: Gill Wingbo Tel: 08-452 76 89
Publicerad: 18 juni

Arbetsplatsbeskrivning
En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting. Vi driver våra medlemmars intressen och erbjuder dem stöd och service. Vi väcker frågor, agerar kraftfullt och bildar opinion. Vårt uppdrag är att ge kommuner och landsting bättre förutsättningar för lokalt och regionalt självstyre. Visionen är att utveckla välfärden. Det är en fråga om demokrati.

Avdelningen för tillväxt och samhällsbyggnad ansvarar för områdena och arbetar på uppdrag av SKLs politiska styrelse. Sektionen för planering, säkerhet och miljö är en av tre sektioner. Avdelningen har ca 50 medarbetare och sektionen 16.

Sektionen arbetar med påverkansarbete, verksamhetsutveckling och råd och service. Stora delar av arbetet bedrivs i olika arbets- och nätverksgrupper med myndigheter, departement och medlemmar. Tjänsten ingår i ett team med 6 personer som arbetar med myndighetsutövningsfrågor, strategiska frågor och intressebevakning inom planering och byggande.

Arbetsbeskrivning
Kommunerna har en viktig roll i planering och genomförande av bostadspolitiken i samspel med marknaden och staten. Att skapa en god och attraktiv livsmiljö är en av kommunernas viktigaste uppgifter. Fokus i arbetet kommer att vara bostads- och bostadsförsörjningsfrågor men även andra strategiska delar i den kommunala planeringen där kopplingar finns till bostadsmarknadsfrågor.

Dina uppgifter blir att;
– bevaka kommunernas intressen inom området
– initiera och driva frågor som underlättar och stödjer kommunernas arbete med bostadsfrågor. Stort fokus kommer att läggas på de bostadspolitiska frågorna
– vara Sveriges Kommuner och Landstings representant i olika sammanhang,
– arbeta för ett gott samarbete med andra organisationer, myndigheter och departement inom bostadsområdet
– vara rådgivare, skapa mötesplatser och förmedla erfarenheter och kunskap främst till kommuner men även landsting och regioner
– medverka vid och arrangera kurser, konferenser samt viss uppdragsverksamhet.

Resor förekommer, framförallt i Sverige men även inom EU.

Kvalifikationer
Den vi söker har en akademisk examen inom relevant område, företrädesvis bostadsmarknad och bostadsförsörjning, planering och byggande. Vidare har du flerårig erfarenhet av arbete med frågor kopplade till bostadsmarknad och bostadsförsörjning. Utöver detta har du goda kunskaper om lagstiftning som påverkar kommunens arbete med bostadspolitik. Meriterande är arbete med bostadsfrågor i kommun, intresseorganisation eller företag.

För att trivas med jobbet har du ett brett strategiskt perspektiv på arbetsområdet och ser till helheten framför att fastna i detaljer. Du har god kommunikativ förmåga. Du är drivande inom ditt ansvarsområde och tar initiativ som leder till resultat. Du trivs att arbeta både självständigt och med andra.

Vi vill att du är duktig på att formulera dig, både muntligt och skriftligt samt att du ska känna dig trygg i det engelska språket.

Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Tillträde enligt överenskommelse.

Dela