IFO-chef

Arbetsgivare: Västerviks kommun
Sista ansökan: 2014-04-21
Placeringsort: Västervik
Kontaktperson: Linda Malm Tel: 0480-425242
Publicerad: 9 april

Västerviks kommun har attraktiva boendemiljöer och mycket livskvalitet. Här är det lika nära till skärgården som till det typiskt småländska inlandet. Kommunen har ett gott företagsklimat där besöksnäring och en framgångsrik tillverkningsindustri dominerar. I kommunen finns cirka 36 000 invånare varav drygt 21 000 bor i centralorten Västervik. Läs mer på www.vastervik.se

Website: www.experis.se

Arbetsbeskrivning
Som IFO-chef har du personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar. I ditt ansvarsområde finns både öppenvård och myndighetsutövning, en verksamhet som består av ca 100 personer. Du har direkt personalansvar för ca 10 personer. Din roll som IFO-chef blir att leda verksamhetens arbete i enlighet med uppsatta mål (såväl politiska som interna) och utveckla såväl myndighetsutövning som öppenvård med hög kvalitet och effektivitet tillsammans med övriga kollegor. I ditt uppdrag ligger att hitta och utveckla olika samverkansformer som kan föra verksamheten framåt. Som IFO-chef förbereder du ärenden för nämnden samt är föredragande i de fall det berör ditt sakområde. 

Vem är du?
Vi söker dig som är socionom och har erfarenhet av att arbeta som ledare, gärna på ledningsnivå. Du har tidigare erfarenhet av socialtjänstens myndighetsutövning och du har erfarenhet av öppenvård gällande barn och unga och missbruksvård. Har du kunskaper inom biståndshandläggning är det en fördel. Du har tidigare erfarenhet och ser positivt på att arbeta i en politisk styrd organisation. Som person är du en engagerad ledare som främjar delaktighet. Du har ett strategiskt förhållningssätt, kan se helheter och har förmågan att få människor att växa i sina roller och vilja bidra till verksamhetens utveckling. Som person är du nyfiken och omvärldsbevakar i sakområdet för att ligga i utvecklingens framkant.

Kontaktperson
För ytterligare information om tjänsten kontakta rekryteringskonsult Linda Malm på Experis, 0480-425242. 

Du söker tjänsten via experis.se enligt länk nedan. Vänta inte med din intresseanmälan då urval sker löpande.

Sista ansökningsdag: 2014-04-21

Dela

Handläggare räddningstjänst/krisberedskap

Arbetsgivare: Länsstyrelsen Kalmar län
Sista ansökan: 2014-04-21
Placeringsort: Kalmar
Kontaktperson: Ana Norlén Tel: 010-223 80 00
Kontaktperson: Birgitta Martinsson, SACO Tel: 010-223 80 00
Kontaktperson: Elin Johansson, ST Tel: 010-223 80 00
Publicerad: 26 mars

Arbetsplatsbeskrivning
På Länsstyrelsen i Kalmar arbetar 200 engagerade medarbetare. Experter, specialister och generalister samverkar för länets utveckling och tillväxt och svarar för myndighetsutövning. Läs mer på vår webbplats www.lansstyrelsen.se/kalmar/

Krisberedskapsenheten är en grupp på 8 personer som ingår i avdelningen för strategi och stöd och som arbetar i nära samarbete med kommunikationsenheten. Krisberedskapsenheten ansvarar för planering- och strategiarbete på flera års horisont likväl som hantering av skarpa händelser. Medarbetarna inom enheten har ansvar för att driva olika utvecklingsprojekt i länet där kreativitet och egen drivkraft värdesätts högt. Flera inom enheten har ansvar för att bemanna rollen som Länsstyrelsens tjänsteman i beredskap TIB.

Arbetet inom gruppen bygger på prestigelöst samarbete där roller fördelas och byts ut beroende på de olika uppdragen. Kompetenserna inom enheten utgörs av bland annat miljövetare, miljö- och civilingenjör samt informationsingenjör.

Arbetsbeskrivning
- Tillsyn och tillsynsvägledning inom Lagen om skydd mot olyckor (räddningstjänst).
- Stöd till kommunerna inom operativa frågor med koppling till räddningstjänst.
- Handläggning och övriga ärenden inom Lagen om skydd mot olyckor, exempelvis beslut farlig verksamhet.
- Bevakning av risker inom samhällsplanering.
- Utveckling av länets kärnenergiberedskap.
- Delta i enhetens arbete med generella krisberedskapsarbete, exempelvis risk- och sårbarhetsanalyser, uppföljning av kommunerna arbete inom Lagen om extraordinära händelser.
- Delta i och driva projekt i samverkan med nationella och regionala myndigheter.
- Delta i hantering av skarpa händelser inom Länsstyrelsens krisorganisation.

Kvalifikationer
Du har utbildning som brandingenjör eller motsvarande räddningstjänstkompetens med strategisk eller juridisk inriktning. Det är meriterande med god kompetens inom Lagen om skydd mot olyckor och myndighetsutövning samt lednings- och organisationsfrågor. 

Du har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift i svenska.

Vi söker dig som är helhetsorienterad, drivande på ett kreativt sätt och har förmåga till kritisk granskande. Det är även viktigt att du kan arbeta självständigt på ett strukturerat sätt.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper för att komplettera övriga gruppens personligheter och kompetenser.
Du har relevant arbetslivserfarenhet inom området räddningstjänst eller krishantering.
Erfarenhet av att bedriva strategiskt förebyggande arbete och utöva tillsyn och/eller utveckling av organisationsfrågor är meriterande.

Körkort B är ett krav.

Vi erbjuder Dig en unik arbetsplats…
fylld av kunniga experter och ambitiösa generalister inom en mängd olika samhällsfunktioner. Vi är något fler kvinnor än män på arbetsplatsen. Länsstyrelsens står just nu inför många intressanta utmaningar och anställningen ger därmed goda möjligheter till personlig utveckling. Vi har en god arbetsmiljö, bra personalsociala förmåner och stora möjligheter till flexibel arbetstid. Vi välkomnar mångfald och ser jämställdhet som en självklarhet.

Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Enligt överenskommelse.
Tillsvidare.
Referensnummer- 112-2304-14

Dela