Kulturchef

Arbetsgivare: Värnamo kommun
Sista ansökan: 2014-10-06
Placeringsort: Värnamo
Kontaktperson: Ivan Madunic Tel: 0705-32 08 16
Kontaktperson: Cecilia Björkegren Tel: 070-538 25 85
Publicerad: 15 september

Värnamo kommun är en kommun med stor tillväxtpotential. Med det strategiska läget vid E4 / riksväg 27 och järnvägslinjen Kust- till- Kust (Kalmar- Göteborg) samt linjen Halmstad-Nässjö/Jönköping ser vi Värnamo som ett framtida nav för logistik för södra Sverige. Mångfald, entreprenörskap och starka nätverk utmärker kommunen och kommunens näringsliv. Vår vision lyder: ” Värnamo kommun den mänskliga tillväxtkommunen” Här förverkligar du dina drömmar, skapar, upplever, är delaktig och tar ansvar”.

Värnamo kommuns verksamhet är uppdelad i nio olika förvaltningar. Det totala antalet anställda är drygt 2500 personer och kommunens årliga omsättning är ca 1,7 miljarder kronor. Vi har högst skattekraft i länet.

Värnamo kommun är en kommun med stark kulturprofil. Kulturen är en viktig faktor för att utveckla livskvaliteten för kommuninvånarna. Kulturen bidrar till att skapa kreativa miljöer. Viktiga framgångsfaktorer är professionalitet, samverkan och dialog. Om ett par år kommer kulturförvaltningen flytta in i Gummifabriken – den kreativa mötesplatsen där kultur, bibliotek, näringsliv och utbildningar möts, samverkar och utvecklas.

Värnamo kommun söker

Kulturchef

Värnamo kommun söker en ny kulturchef som är ansvarig för kulturförvaltningens verksamheter. Där ingår biblioteksverksamheten med stadsbiblioteket, fem filialbibliotek och bokbuss, offentlig konst och allmän kulturverksamhet samt bidrag till föreningar och studieförbund. Här arbetar 25 medarbetare Läs mer här: http://www.varnamo.se/kulturfritid/kultur

Arbetsuppgifter
Som kulturchef ansvarar duför att leda, driva och utveckla kulturförvaltningen på uppdrag av kulturnämnden. Din uppgift blir att fortsätta att flytta fram kulturens position i samverkan med aktörer i lokalsamhället och i regionen.  

En viktig och spännande utmaning i ditt arbete blir kulturförvaltningens del i tillväxtprojektet Gummifabriken.Du har personal-, verksamhets- och budgetansvar och ingår i kommunens ledningsgrupp.  Kommunchefen är din närmaste chef.

Kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har en högskoleutbildning samt dokumenterad ledarerfarenhet på hög strategisk nivå inklusive personal- verksamhets- och budgetansvar.  Du har erfarenhet av att arbeta med kultur i vid bemärkelse och du har stort engagemang för och tankar om utveckling av kulturverksamheten både med traditionella och oväntade samarbetspartners. Du är bra på att kommunicera, både internt och externt, kan engagera dina medarbetare och få dem med dig i det pågående utvecklings- och förändringsarbetet. Du kan få medarbetare att utvecklas, ta ansvar och känna arbetsglädje. Du är utåtriktad, bra på nätverksbyggande och på att skapa kontakter samt öppen för nya influenser. Det är bra med förståelse för eller erfarenhet av offentlig förvaltning och politiskt styrda organisationer.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi ser gärna att du bifogar personligt brev och cv.

Anställningsform
Tillsvidare, vi tillämpar chefsförordnande på 5-6 år
Sysselsättningsgrad: Heltid
Tillträdesdag: 2015-01-01 eller enligt överenskommelse

Upplysningar
För ytterligare info kontakta Ivan Madunic, 0705-32 08 16 eller Cecilia Björkegren, 070-538 25 85 på INTEND som vi samarbetar med i denna rekrytering.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning.

Ansökan
Ansök via www.intendab.com senast 2014-10-06

Lön
Vi tillämpar individuell lönesättning.

Dela

Stadsjurist

Arbetsgivare: Jönköpings kommun
Sista ansökan: 2014-10-06
Placeringsort: Jönköping
Kontaktperson: Sanja Lesic Tel: 036-107428 Sanja.Lesic@jonkoping.se
Publicerad: 15 september

Jönköpings kommun är Sveriges tionde största kommun och har drygt 11 000 anställda. Verksamheten sträcker sig över ett mycket brett område vilket dagligen ställer höga krav på juridisk expertis inom så gott som samtliga rättsområden. Stadskontorets juristfunktion i Rådhuset består av sju medarbetare och leds av en chefsjurist.

Arbetsuppgifter
Som stadsjurist i kommunen bistår du kommunledningen, 16 nämnder, nio förvaltningar och ett tjugotal kommunala bolag med kvalificerad juridisk rådgivning. Jönköpings kommun är en expansiv kommun med hög utvecklingstakt och ditt arbete som jurist här utmärks av omväxlande arbetsuppgifter och högt tempo. Vi söker nu en stadsjurist som kan ge rådgivning och stöd till kommunens verksamheter inom i första hand rättsområdena avtalsrätt, skadeståndsrätt och fastighetsrätt.

I den aktuella tjänsten arbetar du konsultativt, ingår i projekt och utredningar, företräder kommunen i förhandlingar och håller internutbildningar. Du ska vidare företräda kommunen i domstolsprocesser.

Kompetenskrav
Vi söker dig som har

- juristexamen, gärna med notariemeritering

- goda allmänjuridiska kunskaper med flera års erfarenhet av konsultativt juridiskt arbete från myndighet, näringsliv eller advokatbyrå

- erfarenhet av processföring

Vi söker dig som trivs med att ständigt ställas inför nya uppgifter, är serviceinriktad och har mycket god samarbetsförmåga. Du ska ha god stilistisk förmåga, intresse för utvecklingsfrågor samt ett analytiskt och strukturerat arbetssätt. Du är noggrann, resultatinriktad och har hög integritet. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Upplysningar
Frågor om tjänstens innehåll kan ställas till chefsjurist Ulrika Rosander, 036-10 55 30.
Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av personalstrateg Sanja Lesic, 036-1074 28.

Dela

Stadsjurist med inriktning mot offentlig upphandling

Arbetsgivare: Jönköpings kommun
Sista ansökan: 2014-10-06
Placeringsort: Jönköping
Kontaktperson: Sanja Lesic Tel: 036-10 74 28 Sanja.Lesic@jonkoping.se
Publicerad: 15 september

Jönköpings kommun är Sveriges tionde största kommun och har drygt 11 000 anställda. Kommunens verksamhet sträcker sig över ett mycket brett område vilket dagligen ställer höga krav på juridisk expertis inom så gott som samtliga rättsområden. Stadskontorets juristfunktion i Rådhuset består av sju medarbetare och leds av en chefsjurist.

Arbetsuppgifter
Som stadsjurist i kommunen bistår du kommunledningen, 16 nämnder, nio förvaltningar och ett tjugotal kommunala bolag med kvalificerad juridisk rådgivning. Jönköpings kommun är en expansiv kommun med hög utvecklingstakt och ditt arbete som jurist här utmärks av omväxlande arbetsuppgifter och högt tempo. Vi söker nu en stadsjurist med huvudsaklig inriktning mot offentlig upphandling som kan ge rådgivning och stöd till kommunens upphandlande verksamheter.

I den aktuella tjänsten stödjer du verksamheten vid upphandlingsavdelningen och övriga förvaltningar både som rådgivare och kvalitetsgranskare i upphandlingsjuridiska och avtalsrättsliga frågor utifrån juridiska och affärsmässiga aspekter. Du för kommunens talan i domstol samt deltar i metod- och processutvecklingsarbete.

I tjänsten ingår även rådgivning och stöd till kommunens verksamheter inom andra EU-rättsligt anknutna rättsområden såsom konkurrensrätt och statsstödsregler.

Kompetenskrav
Vi söker dig som har
- juristexamen,
- god kännedom om upphandlingslagstiftningen och EU:s upphandlingsbestämmelser,
- erfarenhet av överprövningsprocesser.

Vi ser gärna att du även har kunskap om och erfarenhet av kommersiell avtalsrätt, entreprenadjuridik och IT-rätt.

Vi söker dig som trivs med att ständigt ställas inför nya uppgifter, är serviceinriktad och har mycket god samarbetsförmåga. Du ska ha god stilistisk förmåga, intresse för utvecklingsfrågor samt ett analytiskt och strukturerat arbetssätt. Du är noggrann, resultatinriktad och har hög integritet. Det är meriterande om du har erfarenhet av att utbilda och undervisa. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Upplysningar
Frågor om tjänstens innehåll kan ställas till chefsjurist Ulrika Rosander, 036-10 55 30 eller upphandlingschef Hans Classon, 036-10 55 01.
Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av personalstrateg Sanja Lesic, 036-10 74 28.

Dela

Biträdande jurist

Arbetsgivare: Jönköpings kommun
Sista ansökan: 2014-10-06
Placeringsort: Jönköping
Kontaktperson: Sanja Lesic Tel: 036-10 74 28 Sanja.Lesic@jonkoping.se
Publicerad: 15 september

Jönköpings kommun är Sveriges tionde största kommun och har drygt 11 000 anställda. Verksamheten sträcker sig över ett mycket brett område vilket dagligen ställer höga krav på juridisk expertis inom så gott som samtliga rättsområden. Stadskontorets juristfunktion i Rådhuset består av sju medarbetare och leds av en chefsjurist.

Arbetsuppgifter
Som biträdande jurist arbetar du tillsammans med stadsjuristerna och chefsjuristen för att bistå kommunledningen, 16 nämnder, nio förvaltningar och ett tjugotal kommunala bolag med kvalificerad juridisk rådgivning. Jönköpings kommun är en expansiv kommun med hög utvecklingstakt och ditt arbete som jurist här utmärks av omväxlande arbetsuppgifter och högt tempo.

I den aktuella tjänsten arbetar du självständigt med enklare juridiska frågor och bistår övriga jurister i juristfunktionen i deras ärenden.

Kompetenskrav
Vi söker dig som har juristexamen, gärna med affärsrättlig inriktning, och nyligen är examinerad eller har några års arbetslivserfarenhet.

Då dina arbetsuppgifter kommer att spänna över ett brett juridiskt område söker vi dig som trivs med att ständigt ställas inför nya uppgifter och är bra på att snabbt sätta dig in i nya frågor. Du ska ha god stilistisk förmåga, vara serviceinriktad, noggrann och ha mycket god samarbetsförmåga.

Upplysningar
Frågor om tjänstens innehåll kan ställas till chefsjurist Ulrika Rosander, 036-10 55 30.
Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av personalstrateg Sanja Lesic, 036-10 74 28.

Dela

Enhetschef

till nya enheten för lokalt ledd utveckling
Arbetsgivare: Statens Jordbruksverk
Sista ansökan: 2014-09-28
Placeringsort: Jönköping
Kontaktperson: Niclas Purfürst, Avdelningschef Tel: 0706-04 07 89/036-15 58 74
Kontaktperson: Maria Gustavsson, ST Tel: 036-15 60 93
Kontaktperson: Kirsi Heinonen , SACO Tel: 036-15 63 02
Kontaktperson: Thomas Gorin Weijmar, SEKO Tel:
Publicerad: 15 september

Jordbruksverkets uppdrag som regeringens expertmyndighet inom jordbruk, fiskeri och landsbygdsutveckling är att arbeta för en hållbar utveckling, ett gott djurskydd, ett dynamiskt och konkurrenskraftigt näringsliv i hela landet och en livsmedelsproduktion till nytta för konsumenterna. Vi administrerar EU-stöd för jordbruket, landsbygden och fiskeområdet. Vi är 1 200 anställda och huvudkontoret ligger i Jönköping.

Landsbygdsavdelningen är en del av Jordbruksverkets division för främjande och förvaltning. Vi är drygt 100 personer som arbetar för att få livskraftiga företag och en levande landsbygd och kust i hela landet bl a genom att hantera projekt- och företagsstöd liksom miljöersättningar- och fiskestöd. Avdelning är förvaltningsmyndighet för landsbygdsprogrammet, Fiskeriprogrammet och för programmet för lokalt ledd utveckling i regional- och socialfonden. Avdelningen kommer att utökas med en ny enhet som ska arbeta för att införa Lokalt ledd utveckling genom Leadermetoden i den nya programperioden. Handläggning och beslut om stöd kommer att öka succesivt för enheten.

Arbetsuppgifter
Till vår nya enhet för lokalt ledd utveckling söker vi en ledare som vill vara med och bygga upp verksamheten. Enheten kommer det närmaste året befinna sig i en expansionsfas där det nya teamet succesivt kommer att byggas upp. Därför söker vi en ledare som har helhetssyn och som är duktig på att skapa förtroenden och ta tillvara på medarbetarnas stora engagemang och kompetens.

Den nya enheten kommer ha ett centralt samordningsansvar för arbetet med lokalt ledd utveckling genom Leader. Detta innebär att enheten kommer stödja uppstarten av lokala utvecklingsgrupper som vill arbeta med leadermetoden runt om i Sverige. Enheten kommer exempelvis ta fram, implementera och få samsyn i regler, rutiner och anvisningar för lokal ledd utveckling kopplat till alla fyra ESI-fonderna. Arbetet på enheten innebär mycket kontakt med externa samarbetspartners såsom andra myndigheter men även regeringskansliet och Kommissionen.

Du kommer ha verksamhets-, budget- och personalansvar. Du kommer även ingå i avdelningens ledningsgrupp tillsammans med avdelningschefen och de fem andra enhetenscheferna på avdelningen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har kunskap av utvecklingsfrågor på lokal, regional eller nationell nivå. För tjänsten krävs lämplig högskoleutbildning. Vidare ska du ha erfarenhet som ledare, gärna från offentlig verksamhet. Har du även erfarenhet som ledare i en föränderlig miljö, eller har varit med och byggt upp en verksamhet med flera externa intressenter, så är detta en merit. Likaså är det meriterande om du har god kunskap och förståelse om någon eller flera av Europeiska struktur och investeringsfonderna (social-, regional-, fiske och landsbygdsfonden).

För att vara lämplig för uppdraget så bör du vara en person som är duktig på att leda och utveckla verksamheten på enheten och inspirera dina medarbetare. Du har förmågan att hantera dina medarbetares och omvärldens starka viljor, engagemang och höga förväntningar. Du har förmågan att hitta strategier och med integritet fatta beslut som förbättrar förutsättningarna för våra kunder och för vår verksamhet. Du är även en stabil person som är duktig på att kommunicera med din omgivning även i en internationell miljö. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Tjänsten är placerad i Jönköping. Resor ingår i tjänsten.
Välkommen med din ansökan!

Anställningsform
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Tillträde enligt överenskommelse
Antal platser: 1

 

Dela

Socialchef

Arbetsgivare: Gislaveds kommun
Sista ansökan: 2014-10-03
Placeringsort: Gislaved
Kontaktperson: Bernt Legersjö Tel: 0703-77 09 66
Publicerad: 10 september

Arbetsplatsen
Hos oss finner du härlig natur, åtta tätorter och en levande landsbygd. 

Gislaveds kommun kännetecknas av att vara en konkurrenskraftig arbetsgivare som präglas av samverkan, hög kompetens och nöjda medarbetare. 

Socialnämnden arbetar med många och breda uppgifter som bl.a. uppgifter inom socialtjänsten, ledningen av den kommunala hälso- och sjukvården m m.

För mer information: http://https://www.experis.se/sv/jobb-och-karriar/lediga-jobb/  

Arbetsuppgifter
Som socialchef i Gislaveds kommun får du en nyckelposition och möjlighet att driva socialförvaltningens utveckling. Smålänning eller inte; vi söker dig som har kompetensen, erfarenheten och entusiasmen att leda Gislaveds socialförvaltning in i framtiden. 

Som socialchef har du det övergripande ansvaret för hela socialnämndens verksamhetsområde, innebärande planering, ledning, samordning samt ansvar för utvecklingsarbetet och uppföljning inom verksamhetsområdet. I detta ingår givetvis det övergripande ekonomiska ansvaret gällande förvaltningens budget. Du utvecklar kommunens socialförvaltning tillsammans med socialnämnden och dina fyra programområdeschefer inom områdena vård och omsorg, individ- och familjeomsorg, funktionshinder och stöd samt staben. Du ingår i kommunens förvaltningschefsgrupp och där har du en viktig funktion för kommunens helhetsfrågor. Här följer också omvärldsbevakning inom området och se förvaltningens verksamhet i kommunen i stort. Du ansvarar för myndighetsutövningen och har det övergripande verksamhetsansvaret för den kommunala hälso- och sjukvården i kommunen. 

I rollen ingår att vara företrädare för förvaltningen gentemot, allmänhet, media, brukare samt vid kontakter med andra myndigheter. 

Som socialchef är du anställd av kommunstyrelsen och direkt underställd kommundirektören. Förvaltningen har ca 1000 medarbetare och en budget på 400 mkr.

Kvalifikationer
Vi förväntar oss att du har en gedigen ledarerfarenhet förvärvad inom politisk styrd organisation, har erfarenhet av att vara chef över chef samt har arbetat i ledningsgrupp. Väsentligt är också att du arbetat i roll med fullt bugetansvar och har du erfarenhet från något av verksamhetsområdena ser vi det som en merit. 

Din utbildningsbakgrund är akademisk examen eller motsvarande kompetens inriktad mot socialtjänst, vård eller annan samhällsvetenskaplig inriktning. 

Som person är du trygg i dig själv, har hög integritet, är förändringsbenägen, diplomatisk samt har hög social kompetens. Du besitter mycket goda ledaregenskaper kombinerat med ett gott ekonomiskt sinnelag. Att du är duktig på att kommunicera i tal och skrift samt har en hög energinivå ser vi som självklart. 

Denna rekrytering sker i samarbete med Experis. Observera att du gör din ansökan via www.experis.se

Övrigt
Denna rekrytering sker i samarbete med Experis. Observera att du gör din ansökan via www.experis.se 

Inför rekryteringsarbetet har Gislaveds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal platser: 1

Ansökan
Arbetsgivarens referensnummer: A417422
Sista ansökningsdatum: 2014-10-03

Kontaktpersoner
Bernt Legersjö
Chefsrekryteringskonsult, Experis
0703-77 09 66

Fackliga representanter
nås via kommunens växel 0371 - 810 00

Dela

Kultur- och fritidsdirektör

Jönköpings kommun söker en visionär kultur- och fritidsdirektör
Arbetsgivare: Jönköpings kommun
Sista ansökan: 2014-09-22
Placeringsort: Jönköping
Kontaktperson: Ylva Millback Tel: 036-106904 Ylva.Millback@jonkoping.se
Kontaktperson: Sanja Lesic Tel: 036-107428 Sanja.Lesic@jonkoping.se
Publicerad: 1 september

Vid södra änden av Vättern ligger Jönköping, en mycket expansiv kommun med drygt

131 000 invånare. Jönköping är residensstad och administrativt centrum i regionen med flera statliga myndigheter och ett rikt föreningsliv.
Läs mer på www.jonkoping.se

Kultur Jönköping och Fritid Jönköping ska slås samman till en gemensam förvaltning från den 1 januari 2015. Nu söker vi en kultur- och fritidsdirektör som ska anta utmaningen att leda ett långsiktigt förändringsarbete och ha det övergripande ansvaret att ytterligare utveckla kultur- och fritidsfrågor i kommunen.

Kultur- och fritidsdirektören ingår i kommunens förvaltningschefsgrupp som leds av stadsdirektören och har fokus på kommunövergripande samordning och utveckling av kommunens verksamheter.
En gemensam nämnd blir den politiska ledningen för den nya förvaltningen och kultur- och fritidsdirektören ansvarar för beredning, verkställighet och uppföljning av politiskt fattade beslut.

Verksamheterna omfattar idag idrotts-, bad- och fritidsanläggningar, verksamheten för barn och ungdom, stöd till föreningslivet, folkhälso- och friluftslivsfrågor, kommunens folkbibliotek, institutioner och studieförbund samt programverksamhet inom film, dans, kulturarv och barn- och ungdomskultur. Det totala antalet månadsanställda är ca 220 med en budget på ca 250 mnkr.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har adekvat utbildning samt chef- och ledarerfarenhet inom offentlig verksamhet. Du är en strateg och visionär som har ett genuint intresse för kultur- och fritidsfrågor och ser vikten av samverkan, såväl regionalt som nationellt.
Du har förståelse för och känner stimulans av att arbeta i en politiskt styrd verksamhet.
Ditt ledarskap kännetecknas av nytänkande, lyhördhet och tydlighet.
Du är kommunikativ och utvecklar verksamheten tillsammans med medarbetarna.

Dela