Verksamhetsstrateg

Socialförvaltningen
Arbetsgivare: Flens kommun
Sista ansökan: 2014-08-20
Placeringsort: Flen
Kontaktperson: Karin Fransson Tel: 073-368 89 11 karin.fransson@source-hr.se
Publicerad: 4 juli

Natursköna Flens kommun är lika stor till ytan som Stockholms stad med en totalareal på 826 kvadratkilometer, varav 114 kvadratkilometer består av vatten. I kommunen finns drygt 170 sjöar som är större än en hektar. Flen har ca 16 000 invånare.

Flen är kommunens centralort som har goda förbindelser med omvärlden. Med Sörmlandspilen är det tio avgångar om dagen till och från Stockholm. I kommunen finns även tätorterna Malmköping, Mellösa, Hälleforsnäs och Sparreholm, alla med en egen historia och karaktär.

Det pågår en mängd utvecklingsarbeten i kommunen som syftar till utveckling och förbättring, allt från ortsutvecklingsprojektet, skolprojektet och värdegrundsarbete. Kommunens socialförvaltning är delvis lokaliserad i kommunens stadshus och har därmed nära till beslut och gränsöverskridande diskussioner. Arbetsmiljön präglas av en god och samarbetsvillig atmosfär.

VERKSAMHETSSTRATEG,SOCIALFÖRVALTNINGEN

Socialförvaltningen i Flens kommun har ett brett uppdrag med ansvar för Individ och familjeomsorg, äldre och handikappomsorg, hälso- och sjukvård, vuxenutbildningen, SFI samt arbetsmarknads- och integrationsfrågor. Förvaltningen är välfungerande och ambition är nu att lyfta verksamheten en nivå - till att ligga i framkant. Tjänsten som Verksamhetsstrateg är ny inom socialförvaltningen och inrättas för att förstärka verksamheten med en strategisk resurs. Flen söker dig som har ett engagemang för kvalitets- och utvecklingsfrågor och som drivs av att åstadkomma resultat. 

UPPDRAGET
Som verksamhetsstrateg ansvarar du för att strukturerat identifiera och prioritera olika utvecklingsområden inom förvaltningens breda verksamhet samt att aktivt bidra till måluppfyllelse för beslutade fokusområden. Verksamhetsstrategen initierar och tillsätter projektgrupper och intar, beroende på projektets karaktär, rollen som projektledare, styrgrupps- eller som referensmedlem.

Du rapporterar till Socialchefen och ingår i förvaltningens ledningsgrupp tillsammans med förvaltningens avdelningschefer, som du i ditt uppdrag har ett nära samarbete med. Du hämtar inspiration och håller dig ajour genom omvärldsbevakning där du bl.a. aktivt deltar i såväl lokala som nationella nätverk. Dina kontaktytor omfattar även en dialog och samverkan med externa parter, såsom Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Migrationsverket.

Flens kommun präglas av ett mångkulturellt samhälle vilket bidrar till spännande och viktiga utmaningar att omfamna, såsom att utveckla och förbättra mottagandet av ensamkommande flyktingbarn. Andra exempel på fokusområden för utveckling som har bäring på ditt uppdrag är att arbeta fram och implementera strukturer för mål- och resultatstyrning inom förvaltningen samt att utveckla och kvalitetssäkra förvaltningens kvalitetsarbete.

Exempel på arbetsuppgifter:
- Arbete med framtagande av nämndplan för Socialnämnden
- Utvecklings- och kvalitetsfrågor inom nämndplanen
- Arbeta med mål och resultat styrning inom förvaltningen
- Vara projektledare, styrgrupps- referensmedlem i projekt av strategisk karaktär
- Bidra med analys, beslutsunderlag och presentationer inom nämndens ansvarsområden till förvaltningsledningen och nämnd
- Bidra med extern omvärldsbevakning
- Utveckla och kvalitetssäkra kvalitetsarbetet inom förvaltningen
- Brukarundersökningar, analysera och presentera resultatet för våra verksamheter, hemsidan, förvaltningen och Socialnämnd
- Sammanställa kvalitetsbokslut
- Delta i nationella, regionala och lokala nätverk.

FÖRVÄNTNINGAR
Vi söker dig med i sammanhanget relevant universitets-/högskoleutbildning och med god dokumenterad erfarenhet från minst något av områdena individ- och familjeomsorg, äldre- och handikappomsorg och/eller arbetsmarknads- och integrationsfrågor. Vi ser dock gärna att du i grunden är en generalist med erfarenhet av flera av socialförvaltningens breda verksamhetsområden. Specialistkunskaper inom arbetsmarknad- och integrationsfrågor och/eller individ- och familjeomsorg ses också meriterande. Meriterande är även om du har erfarenhet av projektledning. Erfarenhet av och god förståelse för politiskt styrd verksamhet är vidare ett krav.

För att bli framgångsrik i uppdraget krävs att du är en i grunden utvecklingsorienterad, kvalitetsmedveten och initiativtagande person med strategisk höjd. Tjänsten är nyinrättad och handlingsutrymmet stort vilket vidare förutsätter att du har en god förmåga att strukturera och prioritera ditt arbete. 

Då du som Verksamhetsstrateg har stora kontaktytor både internt och externt samt förväntas kunna skriva tjänsteskrivelser, är det ett krav för tjänsten att du har goda svenskakunskaper, både i tal och i skrift. 

Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet.

FLEN ERBJUDER
Ett uppdrag med stort handlingsutrymme där du får möjlighet att arbeta strategiskt och strukturerat med utvecklings- och kvalitetsfrågor. Förvaltningens verksamhet är bred och frågorna tangerar många intressenter, vilket för rätt person innebär en stimulerande komplexitet. Flens kommun erbjuder möjligheten att ingå i en utvecklingsorienterad kontext där du som Verksamhetsstrateg, tillsammans med kompetenta medarbetare, gör skillnad i samhällsviktiga frågor.

Flen ligger i hjärtat av Sörmland med goda kommunikationsförbindelser. Hit kommer du smidigt från bl.a. Katrineholm och Eskilstuna. Från Västerås och Stockholm är du här på dryga timmen.

ÖVRIGT
För mer information eller vid frågor, vänligen kontakta SOURCE konsult Karin Fransson, 073-368 89 11, karin.fransson@source-hr.se 

Sista dag att registrera din intresseanmälan är den 20 augusti.

Dela

Mätningstekniker

Vill du vara med att forma framtiden tillsammans med oss?
Arbetsgivare: Ljungby kommun
Sista ansökan: 2014-08-18
Placeringsort: Ljungby
Kontaktperson: Per-Olov Almqvist Tel: 0372-78 93 02 per-olov.almqvist@ljungby.se
Publicerad: 3 juli

Arbetsplatsbeskrivning
Välkommen till oss i Ljungby kommun!

Ljungby kommun är kommunens största arbetsgivare med över 2 600 medarbetare inom ett hundratal olika yrken. Ljungby kommun är en levande och framåtsträvande arbetsgivare. Som medarbetare får du både ge och ta, och din insats är till nytta för vårt samhälle och våra medborgare. Vi satsar på kompetensutveckling, en god hälsa och arbetsglädje, för vi tror att det är nyckeln till en framgångsrik och effektiv kommunal verksamhet.
Ljungby kommun erbjuder dig variation i arbetet. Det är viktigt att du kan utvecklas, både i din yrkesroll och som person. Våra riktlinjer och visioner ligger till grund för vår verksamhet och vi vill tillvarata dina idéer och ambitioner. Ljungby kommun arbetar aktivt med en god hälsa för dig som medarbetare och rökfri arbetstid är en självklarhet för oss.
Söker du en arbetsgivare som är tydlig med vilka förväntningar och möjligheter som finns i förhållande till dina arbetsuppgifter är Ljungby kommun rätt för dig. Vill du veta mer om hur vi arbetar för att vara en attraktiv arbetsgivare kan du läsa vårt arbetsgivarpolitiska program på www.ljungby.se/jobb
Välkommen till Ljungby kommun - tillsammans bygger vi morgondagens samhälle!
Ljungby kommun ligger i sydvästra Småland, längs med E4:an, och här bor drygt 27 400 invånare. Vi njuter av vår mysiga stadskärna, natur, skog och sjö året runt och tar del av det rika kulturlivet, ser idrott på hög nivå och besöker rikskända museer.

Arbetsbeskrivning
Tekniska förvaltningen söker en mätningstekniker till exploateringsavdelningen.
Avdelningen ansvarar, utöver kommunens plangenomförande, för framställning och underhåll av kommunens stomnät, baskartverk och nybyggnadskartor samt medverkar med förrättningsförberedelser vid fastighetsbildning.
Avdelningen handlägger också namn- och adressärenden.
I arbetsuppgifterna ingår detaljmätning i samband med uppbyggnad och á-jourhållning av primärkarta, framställning av grundkartor och nybyggnadskartor. Utsättning och inmätning av byggnader, anläggningar och gränser.
Vi arbetar i Arccadastre och Topocad.

Kvalifikationer
Du ska ha yrkesutbildning med kart- och mätningsteknisk inriktning. Erfarenhet är en merit. Gärna erfarenhet av GPS-mätning, mätning med totalstation och vana att läsa ritningar och projekteringshandlingar.

Du arbetar självständigt eller tillsammans med kollega beroende på uppdrag. Arbetet kommer i huvudsak att bedrivas i fält men även beräkningar av data ingår.
Stor vikt läggs på självständighet, noggrannhet, flexibilitet och servicekänsla.
B-körkort fordras.

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid.

Tillträde enligt överenskommelse.

Lön
Löneform: Månadslön Individuell lönesättning tillämpas, ange därför gärna löneanspråk.

 

 

 

Dela

Ekonomijournalist och AD

Media krisar, men det går bra för Dagens Samhälle. Vi tjänar pengar och växer på både papper och nätet. Med en stab på 20 journalister inom samhälle/ekonomi är vi en av landets tyngsta redaktioner. Nu söker vi nya kollegor, en samhällsintresserad ekonomijournalist och en AD med tabloidkänsla.
Arbetsgivare: Dagens Samhälle
Sista ansökan: 2014-07-04
Placeringsort: Stockholm
Kontaktperson: Mats Edman Tel: me@dagenssamhalle.se
Publicerad: 26 juni

EKONOMIJOURNALIST MED SAMHÄLLSINTRESSE (tills vidare)
Du har akademisk utbildning och rejäl erfarenhet, framförallt av företagsekonomi. Hos oss bevakar du kommunala och privata företag. Du räknar lika bra som du skriver. Men du har tröttnat på börsen och vill ge dig ut på den enorma Offentliga Marknaden, som är vår arena.

Skicka din ansökan till chefredaktör Mats Edman.

ART DIRECTOR MED TABLOIDKÄNSLA (vikariat)
Vår AD ska vara tjänstledig i höst, så vi behöver en driven vikarie. Du jobbar i Indesign, Photoshop och Illustrator och ser dig som journalist i första hand. Kanske har du jobbat med nyheter och feature på kvällstidning. Vikariatet är från mitten av september och till nyår. Efter nyår har vi en ledig tjänst som layoutare.

Skicka din ansökan till chefredaktör Mats Edman.

Dagens Samhälle är tidningen för beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Chefer och politiker i kommuner, landsting, statliga verk, myndigheter och offentligt ägda bolag. Vi skriver även för företagen inom den växande välfärdssektorn, de som driver skolor, sjukhus och omsorg i privat regi. 

Dela

Utredare

Arbetsgivare: Myndigheten för delaktighet
Sista ansökan: 2014-08-08
Placeringsort: Sundbyberg
Kontaktperson: Christina Westblom Tel: 08-600 84 00 christina.westblom@mfd.se
Kontaktperson: Nina Lindqvist Tel: 08-600 84 00 nina.lindqvist@mfd.se
Publicerad: 24 juni

Den 1 maj 2014 samlades funktionshindersfrågorna i Myndigheten för delaktighet. Vi ska ge bättre förutsättningar för ett mer effektivt och kunskapsbaserat arbete kring ökad delaktighet och tillgänglighet för människor oavsett funktionsförmåga. Myndigheten har cirka 45 medarbetare och arbetsplatsen ligger centralt i Sundbyberg. Vi söker nu två utredare.

En tjänst är tillsvidare och en är ett vikariat t.o.m. 2015-10-31 med möjlighet till förlängning.

Som utredare i Myndigheten för delaktighet får du en spännande och mångfacetterad roll i vidareutvecklingen av uppföljningssystemet och i uppbyggnaden av myndigheten. Arbetsuppgifterna kommer att vara varierande och utmanande på Avdelningen för uppföljning och analys.

Avdelningen arbetar med kartläggningar, uppföljningar, utvärderingar och analyser som underlag och stöd för regeringens arbete med funktionshinderspolitiken. Avdelningen ansvarar bland annat för att följa upp funktionshinderspolitiken genom att utveckla ett sammanhållet system för att beskriva och analysera utvecklingen för personer med funktionsnedsättning och de insatser som myndigheter, kommuner och landsting gör i förhållande till de funktionshinderspolitiska målen.

Du kommer att arbeta med kvalificerade utredningar och projekt inom avdelningens ansvarsområde. Huvudsakligen kommer du att arbeta med uppföljningar, statistikbearbetning samt analyser av funktionshinderspolitiken. Du kommer också att delta i arbetet med omvärldsbevakning och omvärldsanalys, både nationellt och internationellt. Även arbete med remisser kan komma att ingå.

Bakgrund för båda tjänsterna
Vi söker dig som har akademisk examen med samhällsvetenskaplig inriktning. Du har erfarenhet av utredningsarbete, empiriska undersökningar och statistikbearbetning. Har du utbildning i mänskliga rättigheter och kunskap om funktionshindersområdet är det meriterande.

Du uttrycker dig väl i tal och skrift, såväl på svenska som på engelska, och du kan förmedla komplexa resultat på ett pedagogiskt sätt.

Kvalificerad utredare – tillsvidare, dnr 2014/0090
Du har minst 5 års erfarenhet från kvalificerat utredningsarbete. Du är en erfaren projektledare med god kunskap om undersökningsmetodik. Du har god förmåga att utveckla, planera och genomföra projekt. Vi ser gärna att du varit med och utvecklat uppföljningssystem eller indikatorer i statlig eller kommunal sektor. Du är resultatinriktad och analytisk och har god samverkansförmåga.

Utredare – vikariat, dnr 2014/0091
Du har nyligen tagit din examen och har viss erfarenhet av utredningsarbete. Du är resultatinriktad och har god samverkansförmåga. Du kan lätt ingå i olika sammanhang och projekt och kan snabbt sätta dig in i nya områden och analysera dessa.

Myndigheten för delaktighet strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Välkommen med din ansökan till rekrytering@mfd.se senast den 8 augusti 2014, ange diarienumret i ärenderaden. Upplysningar får du av avdelningschef Nina Lindqvist 08-600 84 26 fram t.o.m. 4 juli och fr.o.m. 7 juli från personalchef Christina Westblom 08-600 84 39.

Fackliga representanter:
Sujata Maini SACO 08-600 84 14, epost: sujata.maini@mfd.se
Carina Granqvist ST 08-600 84 85, epost: carina.granqvist@mfd.se

Dela

Statistiker

Arbetsgivare: Athene arbetsgivarservice AB - Servicebolag för KFO och Arbetsgivaralliansen
Sista ansökan: 2014-08-15
Placeringsort: Stockholm
Kontaktperson: Lena Widman Tel: 08-702 54 34 lena.widman@kfo.se
Publicerad: 4 juni

Vill du arbeta med två av civilsamhällets viktigaste arbetsgivarorganisationer och utveckla framtidens statistik?

Arbetsgivaralliansen och Arbetsgivarföreningen KFO är två fristående och medlemsstyrda arbetsgivarorganisationer som tillsammans organiserar cirka 6 700 arbetsgivare av kooperativ, ideell och idéburen karaktär med cirka 116 000 anställda.

Tillsammans representerar vi arbetsgivare inom branscherna fristående skolor, förskolor och fritidshem, försäkringsverksamhet, handel, ideella och idéburna organisationer, idrott, industri och fastighetsförvaltning, personlig assistans, petroleumhandel, tjänsteföretag, trossamfund och ekumeniska organisationer, upplevelse och kultur, utbildning och folkbildning samt vård och omsorg.

Vi driver verksamhet i det gemensamt ägda servicebolaget Athene Arbetsgivarservice AB. Vi är tillsammans cirka 35 anställda med lokaler i centrala Stockholm.

Vi söker nu en statistiker med erfarenhet av lönestatistik på svensk arbetsmarknad och med kunskaper om arbetsmarknadens förutsättningar. Din roll blir att bygga och utveckla framtidens statistik hos två viktiga aktörer i civilsamhället. Dina arbetsuppgifter kommer huvudsakligen att vara

• insamling
• analys
• sammanställning och bearbetning
• intern- och extern rådgivning samt
• utveckling av statistikfunktionerna hos föreningarna.

Kvalifikationer
Du bör ha
• relevant högskoleexamen
• erfarenhet av lönestatistik inom tjänstemanna- och arbetarområdet
• vana att arbetat med SAS och andra databaser.

Dessutom vill vi att du har en god samarbetsförmåga och ett intresse och förmåga att driva projekt.

Anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Individuell lönesättning och kollektivavtal finns.

Skicka in din ansökan till Athene Arbetsgivarservice AB, Box 16355, 103 26 STOCKHOLM, eller till ansokan@athene.se. Ansökningar behandlas löpande, dock senast den 15 augusti.

Vid frågor kontakta VD Lena Widman, 08-702 54 34 eller lena.widman@kfo.se

Dela