Chef

till enheten för inköpsanalys och avtalsförvaltning, S3
Arbetsgivare: Konkurrensverket
Sista ansökan: 2014-10-02
Placeringsort: Stockholm
Kontaktperson: Ylva Mannervik Tel: 08-700 16 04
Kontaktperson: Charlotte Ryrberg Tel: 08-700 15 90
Publicerad: 15 september

Konkurrensverket är en myndighet under Näringsdepartementet och ett enrådighetsverk som leds av generaldirektören. Konkurrensverkets uppdrag är att arbeta för en effektiv konkurrens i privat och offentlig verksamhet till nytta för konsumenterna samt en effektiv offentlig upphandling till nytta för det allmänna och marknadens aktörer. Nu är den statliga stöd- och informationsverksamheten om offentlig upphandling inklusive innovationsupphandling, samt miljö- och sociala krav samlat i myndigheten. Vi strävar efter att medarbetarna värdegrund ska genomsyra hela verksamheten genom att vara kompetenta, respektfulla och resultatinriktade. Avdelningen för stöd ansvarar för den externa stödverksamheten mot olika målgrupper och består av fyra enheter: Enheten för policystyrning, Enheten för upphandlingsstöd, Enheten för inköpsanalys och avtalsförvaltning samt Enheten för utredning.

Vi söker en chef som ska bygga upp enheten för inköpsanalys och avtalsförvaltning. Enheten ansvarar för att utveckla och sprida kunskap om hur inköpsstrategiska metoder (t.ex. kategoristyrning anpassat till offentlig sektor) kan användas för en effektivare avtalsförvaltning, inköpsanalys och inköpslogistik. Enheten ansvarar även för att bidra i utveckling av elektroniska system t.ex. e-upphandling inkl. avtalsdatabaser och koppling mot e-beställning. Vidare ansvarar enheten för förvaltningen av de e-system som stödjer avdelningens arbete, t.ex. CSR-kompassen, Uppföljningsportalen och Valfrihetswebben.

Dina arbetsuppgifter
Du leder arbetet på enheten.
Du ansvarar för enhetsprojekt.
Du har externa kontakter med våra intressenter.
Du rapporterar till avdelningschefen för stöd.

Din bakgrund
Du har akademisk utbildning eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.
Du har relevant arbetslivserfarenhet.
Du har goda kunskaper i upphandlingsfrågor.
Erfarenhet av användning och utveckling av inköpsstrategiska metoder och avtalsförvaltning.
Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska.

Personliga egenskaper
Du har ledaregenskaper och förmåga att entusiasmera.
Du har god samarbetsförmåga, gott omdöme och hög integritet.
Du har god initiativförmåga, förmåga att prioritera och är resultatinriktad.
Du är utvecklingsorienterad och har en god kommunikativ förmåga.
Du är analytisk och har förmåga att se helhetsperspektiv.

Meriterande
Inköpsstrategisk utbildning.
Praktiskt upphandlingsarbete.
Kunskaper om elektroniskt systemstöd för upphandlings- och inköpsprocessen.
Erfarenhet av arbete från offentlig sektor.
Internationellt arbete inom området relevant för tjänsten.
Ledarskapserfarenhet.

Upplysningar
Anställningen är på heltid. Konkurrensverket tillämpar individuell lönesättning. Anställningar vid Konkurrensverket inleds normalt med sex månaders provanställning.

Om du har frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att höra av dig till: 

Ylva Mannervik, avdelningschef stöd, tfn 08-700 16 04 eller Charlotte Ryrberg, personalhandläggare, tfn 08-700 15 90

Fackliga företrädare
Christian Blume (SACO), tfn 08-700 15 84

Eva Svalfors (ST), tfn 08-700 15 67

Ansökan
Vi vill ha din ansökan senast den 2 oktober 2014.

Välkommen med din ansökan!

Urval till intervju Vecka 41

Intervjuomgång 1 Vecka 42

Intervjuomgång 2 Vecka 43

Beslut om anställning Vecka 44

Rekryteringsplanen är preliminär och kan komma att ändras.

Dela