Vi behöver fler goda affärer och färre smygupphandlingar

Upphandling. Behövs det mindre kontroll av hur skattemedel används? Om man får tro höstens skriverier om hur myndigheter och regeringskansliet använder skattemedel är svaret nej. Men den pågående upphandlingsutredningen pekar åt ett annat håll. Den vill istället att färre affärer ska upphandlas, skriver fyra upphandlingsexperter.
Ted Ekman med flera, upphandlingsexpert, Almega

I upphandlingsutredningens delbetänkande På jakt efter den goda affären – analys och erfarenheter av den offentliga upphandlingen (SOU 2011:73) står det svart på vitt att utredningen överväger att föreslå en höjning av direktupphandlingsgränsen.

Det vore direkt olämpligt att höja gränsen för när offentlig upphandling ska genomföras. En höjning av gränsen skulle ge negativa effekter på den offentliga marknaden som skulle överstiga de positiva effekterna. Färre upphandlingar kommer att annonseras, konkurrensen kommer bli sämre och risken för korruption ökar.

Det råder ingen tvekan om att LOU:s regler ställer stora krav på offentliga myndigheter, särskilt i form av förberedelser och eftertänksamhet för att uppnå den goda affären. När problem uppstår beror det ofta på tids- och resursbrist samt bristande dialog med leverantörerna. Det är sällan som reglerna i sig är det stora problemet.

Annons

Problemet är istället att de flesta upphandlingsenheter i det offentliga Sverige är underdimensionerade. Resultatet av resurs- och tidsbristen blir dåliga förfrågningsunderlag som är svåra för leverantörerna att förstå eller som på grund av sin utformning hindrar dem att kunna lämna sina bästa anbud.

Givet hur det ser ut i dag är det därför till viss del förståeligt att en del argumenterar för att höja direktupphandlingsgränserna. Men det är en felaktig slutsats. Det rimliga vore istället att satsa mer på att göra så bra upphandlingar som möjligt och därmed ge skattebetalarna största möjliga valuta för pengarna.

Ytterligare ett skäl till problemen är att många beställare i det offentliga Sverige helt enkelt ogillar lagen om offentlig upphandling. Det finns många exempel på beställare som inte tror på konkurrensen, utan vill rikta förfrågningar till en särskild leverantör med tron att de vet exakt vilken leverantör som kan utföra uppdraget bäst. Denna uppfattning är många gånger felaktig, vilket ofta visar sig efter en väl genomförd upphandling, då en ny aktör vunnit, som sköter uppdraget bättre, levererar det som verkligen efterfrågas och till en lägre kostnad.

Istället för att arbeta med att förändra attityden till konkurrens och bra affärer vill nu Upphandlingsutredningen lösa problemet genom att färre upphandlingar ska behöva följa reglerna, vilket får till följd att rättssäkerheten och konkurrensen blir sämre.

Redan i dag direktupphandlas cirka 73 procent av alla upphandlingar. Det är många kontrakt. Med utredningens förslag skulle alltså betydligt färre upphandlingar konkurrensutsättas och skattebetalarna skulle antagligen få betala mer för sämre leveranser.

Vi anser att den offentliga upphandlingen istället ska förbättras genom ökade resurser till upphandlingsenheter inom det offentliga. Upphandling måste ses som ett strategiskt verktyg för den offentliga verksamhetsutvecklingen. Detta gynnar konkurrensen, innovationskraften och samhällsutvecklingen samt ger en tillförlitlig och rättssäker hantering av våra gemensamma resurser.

En höjd direktupphandlingsgräns riskerar också att leda till ökad korruption. Även upplevd korruption, då mycket sker i det fördolda, sänker både allmänhetens och företagens förtroende för det offentliga och leder till negativa samhällseffekter och att färre vill göra affärer med offentlig sektor.

  • Ted Ekman, upphandlingsexpert, Almega
  • Johan Almesjö, förbundsdirektör, Kommunalförbundet Inköp Gävleborg
  • Anders Kuylser, upphandlingschef, Botkyrka kommun
  • Viktor Morawski, upphandlingschef, Södertörns upphandlingsnämnd

Relaterade artiklar

18 mars
Peter Eriksson & Ulf Lindberg m fl
23 oktober 2013
Per-Arne Anderssson och Sune Lundqvist med flera
11 oktober 2013
Måns Svensson med flera
26 september 2013
Dan Sjöblom
27 mars 2013
Sten Nordin med flera
19 februari 2013
Magnus Hedberg och Camilla Björkman
31 januari 2013
Marcela Mella-Rinderud
30 januari 2013
Annika Strandhäll
9 januari 2013
Jon Kihlman och Mikael Blomberg
20 november 2012
Magnus Josephson
8 november 2012
Ulf Lindberg med flera
26 oktober 2012
Viktor Morawski
16 oktober 2012
Magnus Josephson
25 juli 2012
Gustaf Swedlund
25 juni 2012
Penilla Gunther m fl
6 februari 2012
Frida Blommé
4 januari 2012
Thomas Idermark mfl

Så tycker Dagens Samhälles läsare

Du har redan röstat.Tack för din röst!
661 har röstat hittills.

Följ den här debatten

Du får ett mejl varje gång ett nytt inlägg i denna debattråd publiceras.

Dela den här artikeln

Fler artiklar om Upphandling

9 april

Fackbaserna: Ta socialt ansvar vid alla upphandlingar 

 

Karl-Petter Thorwaldsson m fl, ordförande LO
8 april

BB Sophia visar att lagen måste ändras

Viktor Robertson, jurist vid tankesmedjan Den Nya Välfärden
28 mars

Dags att skapa nya allianser för hållbara upphandlingar

Ragnar Unge m fl, Miljömärkning Sverige
27 mars

Olagligt kräva kollektivavtal vid upphandlingar

Olof Erixon, Svenskt Näringsliv
26 mars

Senast publicerat

Igår 05:35

Jag känner sorg över välfärdens omsorg

Mattias X Lundberg, välfärdsföretagare, Umeå
16 april

Varningar om läkarna på akuten missar kärnfrågan

Emma Spak m fl, ordförande SYLF
16 april

Sätt de äldre i centrum för hemtjänsten

Heike Erkers m fl, ordförande Akademikerförbundet SSR
15 april
15 april

Välkommen in i matchen för fler jobb, Roger Mogert (S)

Ulla Hamilton, borgarråd (M) Stockholm

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på nätet – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Läs mer och prova