Välfärdsmarknaden
är ingen försökskanin

Ekonomi. Debatten om riskkapitalisternas vara eller icke vara inom välfärden lägger fokus på fel fråga. Det viktiga är istället kvaliteten på den välfärd som levereras, och frågan om hur marknaden fungerar. Att köpa välfärdstjänster är inte som att byta schampo.
Ursula Berge , samhällspolitisk chef akademikerförbundet SSR

Hur ska egentligen den skattefinansierade välfärden organiseras? Privat eller offentligt var debatten under 80- och 90-talet. De senaste åren har i stället handlat om vinst i välfärden eller inte. Det senaste i diskussionen handlar inte om vinstdrivande företag eller inte, utan strikt om det som kallas riskkapitalbolag.

Jag tycker att riskkapital borde investeras i verksamheter med hög risk. För det borde de kunna få allsköns olika stöd. Riskkapitalister som går in och stödjer små innovationsintensiva företag inom medicinsk forskning, it eller något annat där det finns många idéer, men lite kapital, ska hyllas och stödjas.

Men det intressanta är att Sveriges riskkapitalister inte satsar pengar i sådana företag, utan i det mycket mindre riskbenägna – skattefinansierade välfärdsföretag. Men sådana företag kan, per definition, inte kallas riskkapitalbolag, eftersom de INTE hanterar risk.

Annons

Men, varken driftsformen, eventuellt vinstuttag eller företagsformen är egentligen det viktiga. Det viktiga är kvaliteten i den välfärd som ges. Och för att uppnå bättre kvalitet måste vi bli bättre på att veta vad vi vill ha, kunna mäta det och utvärdera. I alla fall om vi har att göra med utförare med fler mål än hög kvalitet i välfärden.

Välfärdsmarknaderna är inga perfekta marknader för att citera nationalekonomerna. På sådana har vi full information om alla alternativ, priser och konsekvenser och har ett fritt val. I vård, skola och omsorg fungerar det inte så, varken i stora upphandlingar eller när du som förälder, anhörig eller för dig själv ska göra ett välfärdsval. En gammal senil mamma på ett äldreboende röstar inte så lätt med fötterna och väljer ett annat äldreboende när hon är missnöjd. Det är inte så lätt för dig som förälder att byta skola för ditt barn om den skola barnet går i är dålig. Att köpa välfärdstjänster är inte som att byta schampo. Det måste marknaden, eller regelsystemet, klara av att kompensera för. Så sker inte i dag.

Offentlig verksamhet ska tänka efter före, använda sig av befintlig forskning och sedan sjösätta de reformer där man vet hur man ska hantera defekter i marknadens funktionssätt. Och om det inte går att kompensera för felaktiga incitament, deformerade preferenser, betygsinflation eller något liknande, ja då ska man avvakta tills man vet hur man bättre kan hantera de problemen i just den marknaden. Att förvalta offentlig sektor får aldrig vara trial and error. Det förtroende vi har gett politikerna är mycket större än så och vi förutsätter att det förvaltas bättre än så här.

Fotnot: Artikeln är tidigare publicerad i Arbetarbladet.

  • Ursula Berge, samhällspolitisk chef akademikerförbundet SSR

Så tycker Dagens Samhälles läsare

Du har redan röstat.Tack för din röst!
952 har röstat hittills.

Fler artiklar om Ekonomi

Idag 12:01

Kommunalråd ska inte leka företagare

Stefan Koskinen, Almega Tjänsteföretagen
19 augusti

Löfvens politik slår mot välfärdens unga

Anna Kinberg Batra (M) m fl, gruppledare i riksdagen
27 juni

Använd välfärdens resurser smartare

Johan Fall m fl, Svenskt Näringsliv
19 juni

Kommuner måste få tjäna på vattenkraften

Per Langer, vd Fortum Sverige

Senast publicerat

Idag 14:00

Stå upp för yttrandefrihet och mänskliga rättigheter!

Bjrn von Sydow m fl, riksdagsledamot (S), Sigtuna
Idag 12:01

Kommunalråd ska inte leka företagare

Stefan Koskinen, Almega Tjänsteföretagen
Idag 09:23

Skjut inte upp nödvändiga satsningar på järnvägen

Per Bondemark m fl, Näringslivets Transportråd
Idag 05:30

Unga ingenjörer gör välfärden effektivare

Peter Larsson m fl, Sveriges Ingenjörer

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på nätet – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Läs mer och prova