”Upp till arbetsgivaren att fördela lönesatsningen”

Lärarlöner. När parterna kom överens om hur satsningen lärarlönelyftet skulle göras lämnades stora möjligheter till lokal utformning, skriver Stefan Koskinen, Almega, i en replik till Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.
Stefan Koskinen , förbundsdirektör, Almega Tjänsteföretagen
Annons

REPLIK I artikeln ”Arbetsgivare använder lärarlyftet fel” pekar Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund, finger åt vissa arbetsgivare i skolan för hur de valt att använda regeringens satsning på ett lärarlönelyft. Och det är förbluffande hur övertygad hon är om att hennes modell är den enda rätta när satsningen knappt har implementeras.

Men när parterna kom överens om hur satsningen skulle göras lämnades stora möjligheter till lokal utformning. Det ansågs viktigt att varje huvudman skulle få anpassa den så att den utvecklar skolan.

Och hur lönesatsningen fördelas på bästa sätt måste vara upp till arbetsgivarna. För förutom eleverna är det framför allt arbetsgivarna som har att vinna på att använda lönesatsningen på bästa sätt för att kunna erbjuda en så attraktiv arbetsplats som möjligt.

Annons

Bristen på lärare är som bekant akut och konkurrensen mellan olika arbetsgivare är stentuff, det kan Almega och våra medlemmar intyga.

Kunskapsskolan till exempel, som Fahlén nämner, tidsbegränsar inte lönetillägget som hon påstår. Det är permanent. Kunskapsskolan har däremot knutit lönetillägget till de uppdrag som lärarna har. Det handlar om ämneslagsledare och andra uppdrag som med lärarlönesatsningen nu ger ett extra lönepåslag till de som har uppdraget.

Att knyta lönetillägget till uppdrag är sakligt och tydligt. Det blir inte de lärare som är äldst, de som bäst kan övertyga om sin förträfflighet eller de som har bäst relation till chefen som får lönepåslag. Att knyta lönetillägget till uppdrag innebär också att möjligheten till högre lön finns inom räckhåll för alla lärare, inte bara de som en gång fått det. Det är märkligt att ett fackförbund som Lärarnas Riksförbund vill att bara vissa lärare ska få del av lönesatsningen i stället för att den ska vara tillgänglig för alla.

Kunskapsskolan vittnar om enbart positiv respons från sina lärare om sin modell. Har Åsa Fahlén ens pratat med dem som det handlar om?

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatt/ Skola

Lärarlönelyftet

Regeringen vill med lärarlönelyftet höja lärarlönerna - och därmed yrkets status. Men satsningen väcker debatt.
Klicka här för att delta i debatten

7 inlägg i denna debatt

Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas riksförbund
Stefan Koskinen, förbundsdirektör, Almega Tjänsteföretagen
Elisabeth Unell & Anders Röhfors , oppositionsråd (M) Västerås / kso (M) Arboga
Åsa Fahlén m fl, ordförande Lärarnas riksförbund

Dela den här debatten

Fler artiklar om Skola

Igår 13:36

”Barn med autism ingår i skoluppdraget”

Malin Holm & Jiang Millington, föräldranätverket Barn i Behov
Igår 10:31

”Skolan måste vara en trygg plats för alla elever”

Lina Hultqvist, ordförande Sveriges Elevkårer
22 mars

”En elev får aldrig bli en fråga om lönsamhet”

Lisa Palm mfl, Feministiskt initiativ Sthlm
22 mars
21 mars

”Vårdens problem är brist på kvalitet, inte på resurser”

Jörgen Nordenström, emeritus professor i kirurgi

Senast publicerat

Igår 16:44

”Malmöbornas trygghet har ignorerats”

Tony Rahm, andre vice ordf (M) fritidsnämnden Malmö
Igår 15:16
Igår 14:45

”Porta dem som trakasserar på badhusen”

Anna König Järlmyr & Bo Sundin, Moderaterna, Stockholms stad
Igår 13:36

”Barn med autism ingår i skoluppdraget”

Malin Holm & Jiang Millington, föräldranätverket Barn i Behov

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här