”Taxibranschen måste ta sitt ansvar”

Taxibranschen. Säkerställ att skatter betalas, regelverk följs och att människor inte utnyttjas eller utsätts för risker – samma regler ska gälla för alla inom taxibranschen. Kärnan i vårt samhällsbygge är den svenska modellen med sund konkurrens och schysta villkor och en generell skattefinansierad välfärd. Det vill regeringen bygga vidare på.
Anna Johansson , infrastrukturminister (S)
Annons

Det har på Dagens Samhälles debattsajt förekommit ett antal inlägg om taxibranschen och i synnerhet tjänsten Uberpop. 

Under flera års tid har rapporterna om taxichaufförers arbetsvillkor och tuffa vardag duggat tätt. Det är allmänt känt att konkurrensen är hård och timmarna ofta många och långa för de som kör taxi. 

Därtill förekommer berättelser om kunder som blivit vilseledda eller till och med lurade. Det är en utmaning i sig att minska svarttaxiverksamhet och se till att konkurrensen blir sund, arbetsvillkoren schysta och att tryggheten för kunden bibehålls. 

Annons

När det dyker upp en tjänst som Uberpop, vars upplägg är omdiskuterat och omtvistat och som pressar priserna på en redan tuff arbetsmarknad, då är det vårt ansvar som regering att reagera. 

Jag vill vara tydlig med att det inte handlar om att Uber, eller för den delen något annat företag, är bra eller dåligt. Det tar regeringen inte ställning till. Det vi vill säkra är att den svenska modellen med sund konkurrens och schysta arbetsvillkor gäller i branschen. 

Alla som verkar i den måste följa gällande lagar och regler. För att bedriva taxiverksamhet i Sverige gäller ett särskilt regelverk, du ska ha taxiförarlegitimation och taxitrafiktillstånd och dessutom ska en bakgrundskoll av förarna genomföras. Detta för att såväl förarna ska ha schysta arbetsvillkor som att kunderna ska känna sig trygga. Så länge detta uppfylls är alla företag, nyetablerade som gamla, välkomna på marknaden.

Uber har drivit på teknikutvecklingen inom taxibranschen, vilket är positivt. Världen omkring oss förändras ständigt, bland annat med teknisk utveckling och nya innovationer som förändrar spelplanen. 

Så ska det också vara. Vi varken kan eller vill ducka för nya lösningar – tvärtom. Därför har också regeringen tillsatt två utredningar som ser över nuvarande regelverk och om något behöver justeras eller uppdateras för att bättre möta dagens och morgondagens förutsättningar. 

Den ena är den pågående taxiutredningen som ligger på mitt bord, och den andra är en utredning av delningsekonomin som konsumentminister Per Bolund tillsatt. Jag ser mycket fram emot deras respektive slutbetänkanden. 

Med detta sagt, de som verkar på den svenska taximarknaden ska ta sitt ansvar. De ska säkerställa att skatter betalas, regelverk följs och att människor inte utnyttjas eller utsätts för risker. 

När domar faller och taxichaufförer vittnar om att de inte vetat om att de inte följer reglerna, då reagerar jag. Inte för att det handlar om ett särskilt företag, utan för att människor far illa och att branschen lider av illojal konkurrens. Så bygger vi inte Sverige starkt, tvärtom. 

Kärnan i vårt framgångsrika samhällsbygge är den svenska modellen med sund konkurrens och schysta villkor och en generell skattefinansierad välfärd. Det vill regeringen bygga vidare på. 

Den svenska modellen behöver ständigt utvecklas och anpassas efter tiden vi lever i - så att den fortsätter att leverera trygga jobb, livskvalitet och en positiv utveckling av Sverige. 

Debatt/ Ekonomi

Uberpop

Taxitjänsten Uberpop väcker debatt. Handlar det om svarttaxi eller skapar man jobb som underlättar integrationen?
Klicka här för att delta i debatten

4 inlägg i denna debatt

Anne Skånér, frilansjournalist, vänsterdebattör
Claudio Skubla, förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet

Dela den här debatten

Senast publicerat

Idag 11:10

L: Flyktingars hälsa måste tas på större allvar

Ninos Maraha mfl, Liberalernas integrationsgrupp, SLL
Idag 09:40

C: Regeringen mörkar om kilometerskatten

Anders Åkesson mfl, infrastrukturpolitisk talesperson (C)
Idag 05:30

Assistansutredningen har fel utgångspunkt

Bengt Westerberg, fd partiledare i L (då FP)
Idag 05:30

Cynism bidrar till ökat utanförskap

Boel Godner, kommunalråd (S) Södertälje

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här