Sverige har för många storstadsministrar

Infrastruktur. De båda folkpartisterna Edholm och Sjöstedt gör sig i till röst för det missförstådda och undanskuffade Stockholm, som trycks ned på landsbygdens och de mindre städernas bekostnad. Men verkligheten bakom den fluffiga storstadsretoriken ser helt annorlunda ut, replikerar Roland Halvarsson och Ingvar Eriksson från Degerfors.
Roland Halvarsson, kommunstyrelsens ordförande (V), Degerfors

I en debattartikel i Dagens Samhälle den 3 oktober pläderar två borgarråd från Folkpartiet i Stockholm för en effektivare hantering av bland annat plan- och byggfrågor för att snabbare och effektivare kunna bygga ut Stockholms stad. Lotta Edholm och Madeleine Sjöstedt vill helt enkelt utöka den geografiska orättvisan, och det står dem naturligtvis fritt att orda för det. De skriver till exempel om storstädernas behov av kollektivtrafikinvesteringar. Kanske har de missat att kommunerna runt Stockholm och ända bort i Värmland har tvingats att medfinansiera en pendeltågstunnel, kallad Citybanan, med 2 000 miljoner kronor.

Verkligheten för en stor del av landets innevånare är emellertid negativbilden av de större städernas expansion. Ett utökat storstadsstöd innebär säkerligen en försämrad eller åtminstone ingen förbättrad situation för de cirka 200 kommuner som lider av utflyttning och ett stadigt minskande antal arbetsplatser. I de kommunerna finns ofta tomma hyreshus, för många skolor och alltfler tomma affärslokaler ägda av de kommunala bostadsbolagen. En rest från den tid när kommunalpolitikerna där tog sitt ansvar för både landets och kommunens utveckling. I motsats till den brist på ansvar som många av dagens rikspolitiker visar.

De kommuner som drabbas av den oberäkneliga utvecklingen har ganska små möjligheter att motverka det som kommit att kallas för ”den geografiska orättvisan”. Där bor förhållandevis en allt större del äldre, ibland vårdkrävande, och ekonomiskt svagare befolkning. De som kommer upp i högskole- o universitetsåldern tvingas flytta för studier, och när studierna är avklarade har få möjligheter att finna försörjning på sina ursprungliga hemorter.

Annons

Vi som bor kvar och arbetar i bland annat basindustrin får se många av våra barn flytta, bilda familj och leva sitt liv på distans. Kvar finns våra föräldrar som vi naturligtvis tar hand om. Kvar finns det kommunala ansvaret för det krympande antalet barn, det slitna vägnätet, ett gammalt avloppssystem och så vidare. Kvar finns också kommunernas skulder på tidigare framtidsinvesteringar och ibland rivna fastigheter.

Men där finns inget stöd från landsbygdsministern. Det kommer inga förslag på hur ”övriga landet” ska stödja sina innevånare, som alltså bor utanför storstadsområdena. Fortfarande finns det stora möjligheter till ett gott liv utanför storstadsregionerna, men de ekonomiska omständigheterna krymper. Dagens omfördelning av kommunalskatten är inte tillräcklig och gynnar ibland tillväxtkommunerna men tar aldrig parti för enskilda kommunmedlemmar.

Idéerna från SKL på hur de 200 minsta medlemskommunernas invånare ska kunna leva ett bra liv i framtiden är nära noll.

Nej, det är inte en storstadsminister som behövs. Vi behöver en politik som gynnar alla innevånare i Sverige och som motverkar den geografiska orättvisan! Den politiken kan innehålla ett reviderat skatteutjämningssystem som inte missgynnar mindre kommuner, differentierade arbetsgivaravgifter, högre i storstäder och lägre i glesbygdskommuner, lokala riskkapitalfonder, laglig rätt för anställda att ta över flytt- eller nedläggningshotade företag enligt modeller som i dag finns i USA och Kanada, regionalt perspektiv på pensionsfondernas placeringar, lokal beskattning av naturtillgångar som till exempel virkes- och elproduktionen. Vi behöver en landsbygdsminister som gör skäl för titeln och driver en verklig politik som gör det möjligt för hela Sverige att leva!

  • Roland Halvarsson, kommunstyrelsens ordförande (V), Degerfors
  • Ingvar Eriksson, kommunfullmäktigeledamot (V), Degerfors

Dela artikeln

Relaterade artiklar

31 januari
Anders Andersson
10 oktober 2013
Per Juth och Claudio Skubla
29 maj 2013
Anna Myrhed och Per Ankersjö
22 april 2013
Mats Odell och Christian Carlsson
17 december 2012
Zarah Sjökvist med flera
15 november 2012
Anders Andersson
13 november 2012
Thomas Winskog med flera
30 oktober 2012
Lotta Edholm med flera
11 oktober 2012
Ulla Hamilton
3 oktober 2012
Lotta Edholm
19 april 2012
Klas Wåhlberg mfl
26 augusti 2011
Maria Rankka

Så tycker Dagens Samhälles läsare

Du har redan röstat.Tack för din röst!
680 har röstat hittills.

Följ den här debatten

Du får ett mejl varje gång ett nytt inlägg i denna debattråd publiceras.

Dela den här artikeln

Fler artiklar om Infrastruktur

Igår 05:30

Tågexperter: Den svenska järnvägen har havererat

Åke Nilsson m fl, fd vd Asea Traction AB
10 april
8 april

Så får vi sund konkurrens på bostadsmarknaden

Stefan Dahlgren, vd CM-bolagen
3 april
2 april

Infrastrukturskulden bromsar tillväxten

Peter Jeppsson, Transportgruppen

Senast publicerat

Idag 11:39

Varningar om läkarna på akuten missar kärnfrågan

Emma Spak m fl, ordförande SYLF
Idag 06:11

Sätt de äldre i centrum för hemtjänsten

Heike Erkers m fl, ordförande Akademikerförbundet SSR
Igår 14:08
Igår 11:27

Välkommen in i matchen för fler jobb, Roger Mogert (S)

Ulla Hamilton, borgarråd (M) Stockholm
Igår 05:30

Tågexperter: Den svenska järnvägen har havererat

Åke Nilsson m fl, fd vd Asea Traction AB

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på nätet – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Läs mer och prova