Stärk elevhälsan med mer tid för idrottslärare

Psykisk ohälsa. När både den fysiska och den psykiska ohälsan bland landets elever ökar är det hög tid att politiker inser att det är dags att stärka elevhälsovården. Både med fysioterapeutisk kompetens och med mer tid för idrottslärare för att främja hälsoarbetet i grundskolan.
Karin Henriksson-Larsén m fl , Gymnastik- och idrottshögskolan
Annons

Fysisk inaktivitet breder ut sig i samhället och kan leda till övervikt, benskörhet och nedstämdhet hos ungdomar. Gymnastik- och idrottshögskolan och Fysioterapeuterna (före detta Legitimerade Sjukgymnasters Riksförbund, LSR) kräver därför en permanent långsiktig satsning på hälsa genom att:

• Ge läraren i idrott och hälsa mer tid för att arbeta med barnens kunskaper om sambandet mellan fysisk aktivitet och hälsa.

• Förstärka elevhälsan med fysioterapeutisk kompetens. 

Annons

Hälsoläget för landets elever är i många avseenden bra men den psykiska ohälsan ökar, liksom problem med övervikt och metabola sjukdomar samt besvär och smärta i rörelse- och stödjeorganen. Konditionsnivåerna hos tonåringar verkar dessutom ha sjunkit under de senaste decennierna och fler barn och ungdomar har spänningshuvudvärk, ont i magen, nacke och axlar.

Läraren i idrott och hälsa har getts allt mer ansvar för att utveckla barnens färdigheter och lära dem att ta hand om sin egen hälsa utan att samtidigt ge dem tillräckliga resurser och befogenheter. Det ökade behovet av teoretisk kunskap kring livsstil och hälsa innebär inte att man ska ta tid från praktisk idrott. Båda dessa delar behövs.

Hälsosamma skol- och fritidsaktiviteter ska vara en rättighet för alla barn. Kommuner och landstings folkhälsouppdrag måste inkludera alla barn oavsett funktionshinder, kön, ekonomisk, social eller etnisk bakgrund framför allt med tanke på att de elever som har kroppsliga och neurologiska begränsningar deltar i lägre utsträckning än andra i skolgymnastiken.

I skollagen definieras inte fysioterapeuter eller lärare i idrott och hälsa som en av de grundläggande kompetenserna för elevhälsa. Det är olyckligt då hälso- och sjukvård går mot ett teamarbete där olika professioner bidrar likvärdigt utifrån sin kompetens. Dessutom kan fysioterapeuterna bidra till att få personalen att må bättre för att bättre leva upp till olika krav och uppdrag. 

För att skolan ska kunna verka som en hälsofrämjande organisation behövs elevhälsovården. Skolverket fick i förordning 2011:1597 i uppdrag av regeringen att under 2012 till 2015 genomföra insatser för förstärkt elevhälsa. En är ett riktat statsbidrag till personalförstärkningar inom elevhälsan. Bland de yrkeskategorier som kan rekryteras i denna satsning ingår läkare, sjuksköterskor och speciallärare, med det ges inte stöd till de som arbetar med hälsa genom fysisk aktivitet, det vill säga fysioterapeuter och lärare i idrott och hälsa.

GIH och LSR:s förslag är att elevvården och pedagogerna arbetar tillsammans i hälsoteam med skolsköterskor, skolläkare, kurator och psykolog, fysioterapeuter och lärare i idrott och hälsa. Fysioterapeuten bidrar med sina specialkunskaper om hälsa i rörelseapparaten och helhetssyn på barnets förutsättningar. Läraren i idrott och hälsa är den pedagog som framför allt har ett hälsofrämjande uppdrag inom skolans verksamhet och som kan undervisa kring livsstilens betydelse för god fysisk och psykisk hälsa.

Det är dags för politiker att ta ansvar för Sveriges barn och ungdomar så att de i framtiden får en bra och balanserad fysisk och mental hälsa samt en sund livsstil. 

Fler artiklar om Skola

Igår 12:55

Positiva känslor gör lärandet enklare

Melanie Malmgren, elev i årskurs åtta i Fjällenskolan, Järfälla
Igår 11:38

"Dåliga" skolor ska inte finnas, de ska åtgärdas

Lars Leijonborg, ordförande Friskolornas riksförbund
Igår 10:20

Kritiken mot Academedia en tankevurpa av stora mått

Paula Hammerskog, kommunikationsdirektör Academedia
Igår 05:45

Nu krävs samarbete för att möta lärarbristen

Helene Hellmark Knutsson, minister (S) för högre utbildning och forskning
27 maj

Bred överenskommelse om nyanlända elever i friskolor

Gustav Fridolin mfl, Regeringen / Alliansen

Senast publicerat

Igår 14:32

Omställning till fossilfria bussar kräver stabila regler

Anna Grönlund & Helena Leufstadius , vice vd Sveriges Bussföretag / vd Svensk Kollektivtrafik
Igår 12:55

Positiva känslor gör lärandet enklare

Melanie Malmgren, elev i årskurs åtta i Fjällenskolan, Järfälla
Igår 11:38

"Dåliga" skolor ska inte finnas, de ska åtgärdas

Lars Leijonborg, ordförande Friskolornas riksförbund
Igår 10:43

Politikernas besök till vissa moskéer misstolkas

Sameh Egyptson, islamolog Lunds universitet
Igår 10:20

Kritiken mot Academedia en tankevurpa av stora mått

Paula Hammerskog, kommunikationsdirektör Academedia

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här