Stärk elevhälsan med mer tid för idrottslärare

Psykisk ohälsa. När både den fysiska och den psykiska ohälsan bland landets elever ökar är det hög tid att politiker inser att det är dags att stärka elevhälsovården. Både med fysioterapeutisk kompetens och med mer tid för idrottslärare för att främja hälsoarbetet i grundskolan.
Karin Henriksson-Larsén m fl , Gymnastik- och idrottshögskolan
Annons

Fysisk inaktivitet breder ut sig i samhället och kan leda till övervikt, benskörhet och nedstämdhet hos ungdomar. Gymnastik- och idrottshögskolan och Fysioterapeuterna (före detta Legitimerade Sjukgymnasters Riksförbund, LSR) kräver därför en permanent långsiktig satsning på hälsa genom att:

• Ge läraren i idrott och hälsa mer tid för att arbeta med barnens kunskaper om sambandet mellan fysisk aktivitet och hälsa.

• Förstärka elevhälsan med fysioterapeutisk kompetens. 

Annons

Hälsoläget för landets elever är i många avseenden bra men den psykiska ohälsan ökar, liksom problem med övervikt och metabola sjukdomar samt besvär och smärta i rörelse- och stödjeorganen. Konditionsnivåerna hos tonåringar verkar dessutom ha sjunkit under de senaste decennierna och fler barn och ungdomar har spänningshuvudvärk, ont i magen, nacke och axlar.

Läraren i idrott och hälsa har getts allt mer ansvar för att utveckla barnens färdigheter och lära dem att ta hand om sin egen hälsa utan att samtidigt ge dem tillräckliga resurser och befogenheter. Det ökade behovet av teoretisk kunskap kring livsstil och hälsa innebär inte att man ska ta tid från praktisk idrott. Båda dessa delar behövs.

Hälsosamma skol- och fritidsaktiviteter ska vara en rättighet för alla barn. Kommuner och landstings folkhälsouppdrag måste inkludera alla barn oavsett funktionshinder, kön, ekonomisk, social eller etnisk bakgrund framför allt med tanke på att de elever som har kroppsliga och neurologiska begränsningar deltar i lägre utsträckning än andra i skolgymnastiken.

I skollagen definieras inte fysioterapeuter eller lärare i idrott och hälsa som en av de grundläggande kompetenserna för elevhälsa. Det är olyckligt då hälso- och sjukvård går mot ett teamarbete där olika professioner bidrar likvärdigt utifrån sin kompetens. Dessutom kan fysioterapeuterna bidra till att få personalen att må bättre för att bättre leva upp till olika krav och uppdrag. 

För att skolan ska kunna verka som en hälsofrämjande organisation behövs elevhälsovården. Skolverket fick i förordning 2011:1597 i uppdrag av regeringen att under 2012 till 2015 genomföra insatser för förstärkt elevhälsa. En är ett riktat statsbidrag till personalförstärkningar inom elevhälsan. Bland de yrkeskategorier som kan rekryteras i denna satsning ingår läkare, sjuksköterskor och speciallärare, med det ges inte stöd till de som arbetar med hälsa genom fysisk aktivitet, det vill säga fysioterapeuter och lärare i idrott och hälsa.

GIH och LSR:s förslag är att elevvården och pedagogerna arbetar tillsammans i hälsoteam med skolsköterskor, skolläkare, kurator och psykolog, fysioterapeuter och lärare i idrott och hälsa. Fysioterapeuten bidrar med sina specialkunskaper om hälsa i rörelseapparaten och helhetssyn på barnets förutsättningar. Läraren i idrott och hälsa är den pedagog som framför allt har ett hälsofrämjande uppdrag inom skolans verksamhet och som kan undervisa kring livsstilens betydelse för god fysisk och psykisk hälsa.

Det är dags för politiker att ta ansvar för Sveriges barn och ungdomar så att de i framtiden får en bra och balanserad fysisk och mental hälsa samt en sund livsstil. 

Fler artiklar om Skola

Igår 05:45

Lämna inte yrkeslärarna och deras elever i sticket

Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund
30 november

Ge fler yrkeselever chans till utlandspraktik

Ulf Melin, Therese Guovelin & Tobias Krantz, Universitets- och högskolerådet, LO samt Svenskt Näringsliv
28 november

”UHR missar kärnan i IB-utbildningen”

Giles Whiteley , biträdande universitetslektor, Stockholms Universitet
28 november

”Skolpengen viktigare än vinsterna”

Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet
25 november

Krismedvetenhet saknas i Stockholms stad

Johan Törnroth, ordförande Lärarförbundet Stockholm

Senast publicerat

Idag 08:48

Barnmorskor måste sätta kvinnans behov främst

Malin Lernfelt, liberal debattör, fd ledarskribent
Igår 14:10

Riskfrågan bör vägas utifrån helheten

Rosie Kvål, riskkonsult, Brandskyddslaget
Igår 12:28

Glöm inte bort rättsväsendet, Shekarabi

Fredrik Svärd, Ulf Lindén & Johan Norin, jurister med IT-inriktning
Igår 11:45

Abortsköterskor hjälper bara abortmotståndarna

Adam Garneij, ordförande CUF Göteborg

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här