Stora trafikprojekt hotas vid maktskifte

Miljö. I dag tisdag invigs E18 Hjulsta-Kista. Det är ett av många projekt som Alliansregeringen tillsammans med engagerade kommuner i Stockholms län drivit igenom under vår tid vid rodret.
Sten Nordin m fl , Moderaterna
Annons

Stockholm har växt med nästan ett helt Umeå sedan år 2007 och år 2022 beräknas vi vara en miljon stockholmare. Sedan 2006 har vi fört en tillväxtvänlig politik för fler företag som skapar jobb och tillväxt. Tillsammans med regeringen har vi gjort historiska satsningar i infrastruktur i regionen – satsningar som oppositionen är splittrade kring. Ett maktövertagande skulle därför inte bara hota flera av regionens stora projekt, utan även regionens tillväxt. Därför vill vi ställa fyra frågor till oppositionen:

Blir det någon ny tunnelbana till Nacka, Järfälla och Solna?
Alliansen har fattat ett historiskt beslut om en tunnelbaneutbyggnad med 9 nya tunnelbanestationer, vilket totalt kommer innebära nära 80 000 nya bostäder i Stockholmsregionen. Det är den största satsningen på tunnelbanan på 40 år. Tunnelbanan kommer underlätta många stockholmares vardag och öka framkomligheten i hela Stockholm. Vänsterpartiet röstade mot det nya tunnelbaneavtalet i Stockholms kommunfullmäktige och Socialdemokraterna vill riva upp finansieringen i Stockholmspaketet. Så vad händer med utbyggnaden av tunnelbanan till Nacka, Järfälla och Solna om S, V och MP skulle komma till makten? Ingen vet. 

Vad händer med Förbifarten?
Nyligen godkände regeringen arbetsplanen för Förbifarten, och projektet är därför ett steg närmare grävstart. Förbifarten kommer avlasta våra smala innerstadsgator från trafik, och göra Stockholms vägnät mindre sårbart. Gatuluften i innerstaden kommer också bli bättre när fler bilar kör runt staden. Fler bussar kommer att kunna köra till andra delar av regionen snabbare än idag, vilket förbättrar möjligheten att pendla kollektivt och lämna bilen hemma. Miljöpartiet och Vänsterpartiet är tydliga med att de inte sätter sig i en regering som bygger Förbifarten. Kommer S tvingas stoppa bygget av Förbifart Stockholm?

Annons

Blir det någon Östlig förbindelse?
Beskedet att regeringen kommer utreda en östlig förbindelse togs emot av glädje bland de flesta. Det innebär att Stockholm äntligen kan få en ringled, som många andra storstäder. Socialdemokraterna är positiva till en östlig förbindelse, men både Miljöpartiet och Vänsterpartiet är starkt emot och har lovat att sätta stopp för projektet om de vinner valet. Så vad skulle hända med möjligheterna att bygga en Östlig förbindelse?

Kommer ni lägga ner Bromma flygplats?
Det enda oppositionspartierna verkar någorlunda överens om är en nedläggning av Stockholms cityflygplats Bromma. En nedläggning skulle vara ett hårt slag mot Stockholmsregionens tillväxtmöjligheter och fler jobb. Sverige är en liten öppen ekonomi som är beroende av handel, och med långa avstånd inom landet och till våra viktiga marknader. Tillgänglighet är avgörande för vår konkurrenskraft. Idag upplever Stockholm en boom när det gäller nyföretagande, inflyttning och investeringar. För att vara konkurrenskraftiga även i framtiden måste vi ha bra flygförbindelser inom landet och mot resten av världen. Att stänga Bromma skulle riskera att strypa den positiva utvecklingen. MP och V vill stänga nu, och S svajar. Hur är det att ta ansvar för Stockholms framtid?

Alliansen i Stockholm har levererat viktiga beslut som främjar tillväxten i regionen och bidrar till fler jobb. Det söker vi förtroende för att fortsätta göra efter september. Mot detta står en splittrad opposition som mest verkar överens om att de inte är överens. När Alliansen idag inviger nya E18 Hjulsta-Kista så sitter oppositionen på åhörarläktaren. De motsätter sig regionens stora infrastrukturprojekt och hotar därmed Stockholms tillväxt och utveckling.

  • Sten Nordin, finansborgarråd (M) och kommunstyrelsens ordförande Stockholms stad
  • Ulla Hamilton, trafikborgarråd (M) Stockholms stad

Fler artiklar om Infrastruktur

27 maj

Finansinspektionen riskerar sänka bostadsmarknaden

Björn Wellhagen, näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier
27 maj

Miljöpartiet måste säga ja till ökat byggande

Hanna Lidström & Mårten Roslund, språkrör Grön Ungdom
26 maj

Marknadens aktörer måste få verka på lika villkor

Mats Berggren & Mikael Ek, Svenska Stadsnätsföreningen
26 maj
26 maj

Nu krävs hårt arbete, Peter Eriksson!

Björn Wellhagen, Sveriges Byggindustrier

Senast publicerat

27 maj

RBU: Ett dråpslag mot personlig assistans

Maria Persdotter, förbundsordförande RBU
27 maj

Finansinspektionen riskerar sänka bostadsmarknaden

Björn Wellhagen, näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier
27 maj

Nu krävs politik för ett land i balans

Malin Ackermann , Lyckselebo

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här