Släpp in mindre bussbolag på marknaden

Upphandling. När den nya kollektivtrafiklagen träder i kraft vid årsskiftet, så öppnas nya möjligheter för trafikföretag. Men det gäller att även mindre bussföretag ges chansen att hävda sig på marknaden.
Anna Grönlund , förbundsdirektör Svenska Bussbranschens Riksförbund
Annons

När den nya kollektivtrafiklagen träder i kraft vid årsskiftet, så öppnas nya möjligheter för trafikföretag. Syftet med den nya lagen är att resenärernas behov och önskemål ska kunna få större genomslag, genom att kommersiell kollektivtrafik enligt tidtabell då blir tillåten.
Det finns höga förväntningar på reformen från stora delar av branschen, inte minst hos många mindre bussföretag som kanske inte alltid haft möjlighet att hävda sig när Trafikhuvudmännen gjort stora upphandlingar.

Som läget är nu, några dagar innan lagen träder i kraft, så råder det en viss förvirring om hur det faktiskt kommer att bli. Att starta en ny busslinje är en affärsidé och även om man har erfarenhet av kollektivtrafik så är det svårt att veta vilken efterfrågan som finns när resenären måste betala fullt pris och inte får biljetten eller månadskortet subventionerat av skattebetalarna. Vi är vana vid att trafiken planerats och handlats upp av Trafikhuvudmännen.

Som vid alla större reformer som innebär att en ny marknad öppnar sig, så har det varit svårt att få alla pusselbitar på plats redan i förväg. Att lagen tillåter kommersiell trafik är en sak. Hur trafikantinformation kommer att fungera och hur betalningen kan skötas smidigt är fortfarande inte helt klart. Men framförallt håller de regionala kollektivtrafikmyndigheter (RKTM) som tar över Trafikhuvudmännens roll efter årsskiftet på att samordna den upphandlade och kommersiella trafiken i sina Trafikförsörjningsprogram.

Annons

Enligt den nya lagen ska RKTM ta fram dessa program för att kunna fastslå vilken trafik som anses vara nödvändig ur ett samhälleligt perspektiv. Om det behövs, så kan den trafiken upphandlas. Det sker då efter ett beslut om Allmän trafikplikt.

Vad som sedan upphandlas kan variera. Det kan innebära ett större område, där det vinnande trafikföretaget får stor frihet att själv utforma linjer, turtäthet etcetera. Men även mindre områden kan upphandlas.

Oavsett vilken strategi som RKTM kommer att välja för att kunna få mer kollektivtrafik för pengarna, så är det viktigt att mindre bussföretag inte utestängs från marknaden genom att myndigheten lägger trafikplikt överallt och upphandlar i stora sjok. Då förfelas lagens syfte. Istället bör RKTM kunna välja att inte fatta beslut om trafikplikt för mindre områden eller vissa tider på dygnet.

Här vill vi gärna lyfta fram Västtrafik som redan nu avstått från att upphandla flygbusstrafiken till Landvetter. Och om det nu inte skulle uppstå kommersiell linjetrafik på det aktuella området, kan myndigheten fatta beslut om trafikplikt och sedan genomföra en upphandling eller direktupphandling om värdet är under direktupphandlingsgränsen. På så sätt bidrar RKTM aktivt till att det öppnas möjligheter för kommersiell trafik att etableras.

Genom en bra dialog med alla trafikföretag kan nu RKTM bidra till att skapa ett bra utbud av kollektivtrafikresor. En del trafik behöver handlas upp för att säkerställa samhällets behov av transporter, den trafiken kan betraktas som en del av arbetsmarknadspolitiken. Människor behöver kunna ta sig till och från jobb och möten på ett pålitligt och tillförlitligt sätt. Men det är viktigt att se att vi nu får en mer dynamisk marknad där ett nytt utbud bidrar till att skapa ett mer finmaskigt nät av transporter. Där behövs såväl större kommersiella aktörers stabilitet som de mindre företagens flexibilitet.

Vår rekommendation är alltså att inte låsa fast trafikutbudet, så att vi nu verkligen kan åstadkomma det som borde vara vårt gemensamma övergripande mål: Mer kollektivtrafik för pengarna! 

  • Anna Grönlund, förbundsdirektör Svenska Bussbranschens Riksförbund

Fler artiklar om Infrastruktur

Igår 10:13
22 april

Framtidens energikällor inte dyrare för kunderna

Nils Andersson mfl, expert på förnybar energi
16 april

Satsa på järnvägen så att hela Sverige kan leva

Hans Sternlycke, Svenska Järnvägsfrämjandet
13 april

Dyrt att sakna helhetssyn på järnvägen

Klas Wåhlberg mfl, Bombardier Sverige
9 april

Försena inte ett förnybart energisystem

Charlotte Unger, Svensk Vindenergi

Senast publicerat

Igår 13:23

Landsbygden inte ensam om att få bidrag

Terese Bengard, Hela Sverige ska leva
Igår 11:52

Så rustar vi eleverna för ett yrkesliv till 2070

Betty Malmberg, riksdagsledamot (M)
Igår 11:19

Sveriges kommuner saknar strategi för hållbar IT

Anders Wijkman & Veronica Karlsson mfl, TCO Development

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här