Släpp in mindre bussbolag på marknaden

Upphandling. När den nya kollektivtrafiklagen träder i kraft vid årsskiftet, så öppnas nya möjligheter för trafikföretag. Men det gäller att även mindre bussföretag ges chansen att hävda sig på marknaden.
Anna Grönlund, förbundsdirektör Svenska Bussbranschens Riksförbund

När den nya kollektivtrafiklagen träder i kraft vid årsskiftet, så öppnas nya möjligheter för trafikföretag. Syftet med den nya lagen är att resenärernas behov och önskemål ska kunna få större genomslag, genom att kommersiell kollektivtrafik enligt tidtabell då blir tillåten.
Det finns höga förväntningar på reformen från stora delar av branschen, inte minst hos många mindre bussföretag som kanske inte alltid haft möjlighet att hävda sig när Trafikhuvudmännen gjort stora upphandlingar.

Som läget är nu, några dagar innan lagen träder i kraft, så råder det en viss förvirring om hur det faktiskt kommer att bli. Att starta en ny busslinje är en affärsidé och även om man har erfarenhet av kollektivtrafik så är det svårt att veta vilken efterfrågan som finns när resenären måste betala fullt pris och inte får biljetten eller månadskortet subventionerat av skattebetalarna. Vi är vana vid att trafiken planerats och handlats upp av Trafikhuvudmännen.

Som vid alla större reformer som innebär att en ny marknad öppnar sig, så har det varit svårt att få alla pusselbitar på plats redan i förväg. Att lagen tillåter kommersiell trafik är en sak. Hur trafikantinformation kommer att fungera och hur betalningen kan skötas smidigt är fortfarande inte helt klart. Men framförallt håller de regionala kollektivtrafikmyndigheter (RKTM) som tar över Trafikhuvudmännens roll efter årsskiftet på att samordna den upphandlade och kommersiella trafiken i sina Trafikförsörjningsprogram.

Annons

Enligt den nya lagen ska RKTM ta fram dessa program för att kunna fastslå vilken trafik som anses vara nödvändig ur ett samhälleligt perspektiv. Om det behövs, så kan den trafiken upphandlas. Det sker då efter ett beslut om Allmän trafikplikt.

Vad som sedan upphandlas kan variera. Det kan innebära ett större område, där det vinnande trafikföretaget får stor frihet att själv utforma linjer, turtäthet etcetera. Men även mindre områden kan upphandlas.

Oavsett vilken strategi som RKTM kommer att välja för att kunna få mer kollektivtrafik för pengarna, så är det viktigt att mindre bussföretag inte utestängs från marknaden genom att myndigheten lägger trafikplikt överallt och upphandlar i stora sjok. Då förfelas lagens syfte. Istället bör RKTM kunna välja att inte fatta beslut om trafikplikt för mindre områden eller vissa tider på dygnet.

Här vill vi gärna lyfta fram Västtrafik som redan nu avstått från att upphandla flygbusstrafiken till Landvetter. Och om det nu inte skulle uppstå kommersiell linjetrafik på det aktuella området, kan myndigheten fatta beslut om trafikplikt och sedan genomföra en upphandling eller direktupphandling om värdet är under direktupphandlingsgränsen. På så sätt bidrar RKTM aktivt till att det öppnas möjligheter för kommersiell trafik att etableras.

Genom en bra dialog med alla trafikföretag kan nu RKTM bidra till att skapa ett bra utbud av kollektivtrafikresor. En del trafik behöver handlas upp för att säkerställa samhällets behov av transporter, den trafiken kan betraktas som en del av arbetsmarknadspolitiken. Människor behöver kunna ta sig till och från jobb och möten på ett pålitligt och tillförlitligt sätt. Men det är viktigt att se att vi nu får en mer dynamisk marknad där ett nytt utbud bidrar till att skapa ett mer finmaskigt nät av transporter. Där behövs såväl större kommersiella aktörers stabilitet som de mindre företagens flexibilitet.

Vår rekommendation är alltså att inte låsa fast trafikutbudet, så att vi nu verkligen kan åstadkomma det som borde vara vårt gemensamma övergripande mål: Mer kollektivtrafik för pengarna! 

  • Anna Grönlund, förbundsdirektör Svenska Bussbranschens Riksförbund

Ämnen i artikeln

Relaterade artiklar

8 oktober 2013
Anders Knape och Pia Kinhult
18 juni 2013
Annelie Enochson med flera
7 februari 2013
Catharina Elmsäter-Svärd
5 april 2012
Lotta Finstorp
30 december 2011
Niklas Kåvius

Så tycker Dagens Samhälles läsare

Du har redan röstat.Tack för din röst!
884 har röstat hittills.

Följ den här debatten

Du får ett mejl varje gång ett nytt inlägg i denna debattråd publiceras.

Dela den här artikeln

Fler artiklar om Infrastruktur

15 april

Tågexperter: Den svenska järnvägen har havererat

Åke Nilsson m fl, fd vd Asea Traction AB
10 april
8 april

Så får vi sund konkurrens på bostadsmarknaden

Stefan Dahlgren, vd CM-bolagen
3 april
2 april

Infrastrukturskulden bromsar tillväxten

Peter Jeppsson, Transportgruppen

Senast publicerat

17 april

Jag känner sorg över välfärdens omsorg

Mattias X Lundberg, välfärdsföretagare, Umeå
16 april

Varningar om läkarna på akuten missar kärnfrågan

Emma Spak m fl, ordförande SYLF
16 april

Sätt de äldre i centrum för hemtjänsten

Heike Erkers m fl, ordförande Akademikerförbundet SSR
15 april
15 april

Välkommen in i matchen för fler jobb, Roger Mogert (S)

Ulla Hamilton, borgarråd (M) Stockholm

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på nätet – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Läs mer och prova