Skolutredningen måste bli en väckarklocka för M och C

Skola. Leif Lewins utredning om effekterna av skolans kommunalisering är välbehövlig. Den visar att reformen var ett stort misstag och att det har blivit dags att vända om. Och att Moderaterna och Centern låter ideologi gå före vetenskap när de utformar sin skolpolitik, skriver Freddy Grip och Per Kornhall.
Freddy Grip m fl , LR:s Studerandeförening
Annons

I början av 1990-talet genomfördes den största förändringen i svensk skola sedan folkskolan infördes 1842. Utan att utreda vad det skulle kunna få för effekter överfördes ansvaret för utbildningen av alla Sveriges barn från staten till kommunerna. Nu, 2014, presenteras den utredning som borde ha tillsats redan 1989, utredningen om kommunaliseringens effekter.

Professor Leif Lewins utredning, vars resultat presenterats i dag måndag, fick omfattande direktiv från regeringen. Bland annat skulle effekterna på likvärdigheten i skolsystemet, läraryrkets status och lärarnas arbetsuppgifter utredas.

Sedan kommunaliseringen och skolmarknaden genomfördes har skolan blivit ett lotteri. Om du har tur bor du i en kommun där skolpengen är hög och din skola är attraktiv, så de har har råd att sätta in det extra stöd du har rätt till. Om du har otur så är du en av fem som inte förstår vad det står i en vanlig dagstidning när du slutar nian.

Annons

Skolan ska enligt lagen vara en plats där alla elever ges lika möjlighet att utvecklas till sin fulla potential. Men det är en arbetsplats som väljs bort av de personer som skulle kunna ge eleverna den möjligheten. Många vill egentligen bli lärare i dag, men för dem som slutar gymnasiet med höga betyg finns det andra yrken som erbjuder bättre arbetsförhållanden och lön. Att utbilda sig till lärare har blivit ett tredje-, fjärde- eller femtehandsval för många och intagningspoängen till lärarutbildningen är väldigt låg.

Före kommunaliseringen krävdes nästan högsta betyg för att komma in på lärarutbildningen. Det var bara de bästa som fick chansen. Men sedan kommunaliseringen genomfördes har lärarna fått fler administrativa arbetsuppgifter som tar tid från deras huvuduppdrag, och det skadar läraryrkets status. För varför ska jag bli lärare, om jag ändå inte får undervisa? Det är också en absurd situation när lärare som gått flera år på universitet och högskola hamnar i händerna på kommunpolitiker som har utbildning inom ett helt annat område än skolan eller kanske ingen akademisk utbildning alls.

Skolan måste stärkas och ett nationellt ansvar tas om vi vill få bukt med den negativa kunskapstrenden. Skolan måste ge alla barn det de har rätt till, oavsett var de bor eller vilka föräldrar de har, eller vilken skola de valt. Den måste attrahera de bästa studenterna till läraryrket och bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet. Varken Moderaterna eller Centerpartiet har kunnat vänta på sin egen utredning, den som ska ge en vetenskaplig bild av hur styrningen av skolan fungerar. De tycker med andra ord att det är viktigare med ideologi än med kunskap. Men den beprövade erfarenheten och nu också utredningen visar att kommunaliseringen var ett stort misstag. Frågan är om de kan fortsätta på sin ideologiska väg, när deras egen utredning säger att det är dags att vända om?

Fler artiklar om Skola

23 september

”Gamla regler stoppar utbildningen”

Linus Hammarlund m fl, ordförande Teknologkåren vid Lunds tekniska högskola
21 september

Låt forskningen stimulera skolutveckling!

Tony Mufic mfl. , utbildningsdirektör Stockholms stad
19 september

Tillsätt en utredning för att rädda folkhögskolorna

Stig Nyman mfl, ordförande Handikappförbunden
15 september

Lyckad skolgång för alla kräver kraftfulla satsningar

Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas riksförbund
14 september

”Gör gymnasieexamen till en självklarhet”

Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet

Senast publicerat

Igår 14:36

Ibland ska regeringen ha beröm också

Hans Li Engnell, socionom och liberal
23 september

S: Moderaternas egoism stoppar hyresrätterna

Roger Mogert, stadsbyggnads- och kulturborgarråd (S) Stockholms stad
23 september

Erbjud flexibla jobb för att locka unga

Sofia Larsen & Magnus Hedberg, Jusek
23 september

En ungdomsrörelse i fritt fall

Alexander Hallberg, Sverok, samt 24 ungdomsorganisationer
23 september

”Gamla regler stoppar utbildningen”

Linus Hammarlund m fl, ordförande Teknologkåren vid Lunds tekniska högskola

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här