Självklart är det mödan värt att bli lärare

Skola. Metta Fjelkner, Lärarnas Riksförbund, är inte säker på att det är mödan värt att bli lärare. Det är sorgligt, skriver SKL:s Ingela Gardner Sundström i en replik.
Ingela Gardner Sundström , förhandlingsdelegationens ordförande (M), Sveriges Kommuner och Landsting
Annons

Det finns all anledning att söka sig till läraryrket. Nyligen kunde man i DN läsa om läraren som gratulerade sin blivande kollega till att ha valt världens roligaste jobb. ”Att se elevernas utvecklas och att de lär sig är en belöning”, konstaterade hon och verkade knappast ångra sitt yrkesval. Det finns fler exempel.

Det är värt att påpeka att lärarnas löner ligger i paritet med andra stora akademiska grupper inom kommuner och landsting, som till exempel socialsekreterare, kuratorer och bibliotekarier. Det är också värt att påpeka att kommuner och landsting har de mest jämställda lönerna på den svenska arbetsmarknaden.

Lönen är viktig för att attrahera nya lärare. Men den är inte allt. I den senaste Ungdomsbarometern kommer lönen först på 16:e plats över vad som är viktigt när man väljer yrke. För att skapa fler sökanden till lärarutbildningarna måste vi därför tänka bredare. Det krävs större utvecklingspotential och karriärmöjligheter, en rimlig arbetsbörda och utvecklade undervisningsformer.

Annons

SKL jobbar aktivt med dessa frågor och flera goda exempel finns. I bland annat Krokom arbetar man sedan en tid tillbaka med andra arbetstider, något som lett till ett bättre samarbete lärarna emellan och därmed också en bättre undervisning. I Södertälje har man inrättat karriärtjänster för lärare – med en ingångslön på 40 000 kronor. Den här typen av goda exempel måste spridas så att fler får möjlighet att prova på alternativa sätt att jobba och utvecklas.

SKL tar givetvis också lärarnas arbetsmiljö på allvar. Vi har nyligen inlett ett samarbete med Lärarnas Riksförbund, Lärarförbundet och Skolledarna för att diskutera lärarnas administrativa uppgifter. En del administration hör till jobbet, men lärare ska i första hand lägga sin tid på eleverna och deras undervisning.

Det är intressant att Metta Fjelkner jämför lärarnas löneutveckling med sjuksköterskornas. En bidragande orsak till att just sjuksköterskornas utveckling har varit relativt god de senaste åren är att deras avtal i större utsträckning möjliggör lokal lönebildning.

Bra lärare ska ha bra lön. En av de viktigaste faktorerna för ett bra resultat och en god utveckling i skolan är bra lärare. Därför måste de premieras. Men det förutsätter större lönedifferentiering och större möjlighet att sätta lönenivåerna lokalt. För att utveckla detta krävs vilja och mod från såväl arbetsgivare som lärarorganisationer.

Fler artiklar om Skola

23 februari

”Varenda unge ska klara gymnasiet”

Anna Ekström, gymnasie- och kunskapslyftsminister (S)
21 februari

Lärarstudenter måste få mer övning i att sätta betyg

Matilda Gustafsson, Ordförande, Lärarförbundet Student
20 februari

”Teoretiska program inte förlegade, S”

Lotta Edholm, oppositionsborgarråd (L) Stockholms stad
17 februari

Otydligt uppdrag ger stora skillnader i förskolan

Helén Ängmo & IngBeth Larsson, Skolinspektionen

Senast publicerat

Igår 14:36

”Reepalus förslag hot mot mångfald och valfrihet”

Märta Stenevi & Nils Karlsson, Miljöpartiet i Malmö
Igår 13:37

Replik: Normerna är problemet – inte slöjan

Kashif Virk, Imam, Islams Ahmadiyya Församling Stockholm
Igår 10:31

Replik: Kommunala tvätterier är visst en bra idé

Torkild Strandberg, kommunstyrelsens ordförande (L) Landskrona
Igår 06:00
Igår 05:45

Med rätt villkor kan vi bygga ut för mer grön el

Karin Medin mfl, vd Söderenergi och styrelseordförande Svebio

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här