Självklart är det mödan värt att bli lärare

Skola. Metta Fjelkner, Lärarnas Riksförbund, är inte säker på att det är mödan värt att bli lärare. Det är sorgligt, skriver SKL:s Ingela Gardner Sundström i en replik.
Ingela Gardner Sundström , förhandlingsdelegationens ordförande (M), Sveriges Kommuner och Landsting
Annons

Det finns all anledning att söka sig till läraryrket. Nyligen kunde man i DN läsa om läraren som gratulerade sin blivande kollega till att ha valt världens roligaste jobb. ”Att se elevernas utvecklas och att de lär sig är en belöning”, konstaterade hon och verkade knappast ångra sitt yrkesval. Det finns fler exempel.

Det är värt att påpeka att lärarnas löner ligger i paritet med andra stora akademiska grupper inom kommuner och landsting, som till exempel socialsekreterare, kuratorer och bibliotekarier. Det är också värt att påpeka att kommuner och landsting har de mest jämställda lönerna på den svenska arbetsmarknaden.

Lönen är viktig för att attrahera nya lärare. Men den är inte allt. I den senaste Ungdomsbarometern kommer lönen först på 16:e plats över vad som är viktigt när man väljer yrke. För att skapa fler sökanden till lärarutbildningarna måste vi därför tänka bredare. Det krävs större utvecklingspotential och karriärmöjligheter, en rimlig arbetsbörda och utvecklade undervisningsformer.

Annons

SKL jobbar aktivt med dessa frågor och flera goda exempel finns. I bland annat Krokom arbetar man sedan en tid tillbaka med andra arbetstider, något som lett till ett bättre samarbete lärarna emellan och därmed också en bättre undervisning. I Södertälje har man inrättat karriärtjänster för lärare – med en ingångslön på 40 000 kronor. Den här typen av goda exempel måste spridas så att fler får möjlighet att prova på alternativa sätt att jobba och utvecklas.

SKL tar givetvis också lärarnas arbetsmiljö på allvar. Vi har nyligen inlett ett samarbete med Lärarnas Riksförbund, Lärarförbundet och Skolledarna för att diskutera lärarnas administrativa uppgifter. En del administration hör till jobbet, men lärare ska i första hand lägga sin tid på eleverna och deras undervisning.

Det är intressant att Metta Fjelkner jämför lärarnas löneutveckling med sjuksköterskornas. En bidragande orsak till att just sjuksköterskornas utveckling har varit relativt god de senaste åren är att deras avtal i större utsträckning möjliggör lokal lönebildning.

Bra lärare ska ha bra lön. En av de viktigaste faktorerna för ett bra resultat och en god utveckling i skolan är bra lärare. Därför måste de premieras. Men det förutsätter större lönedifferentiering och större möjlighet att sätta lönenivåerna lokalt. För att utveckla detta krävs vilja och mod från såväl arbetsgivare som lärarorganisationer.

Fler artiklar om Skola

Igår 10:38

Skolan måste ta sitt ansvar som vårdgivare

Agnetha Fredin, ordf Riksföreningen för skolsköterskor mfl
Igår 06:01
8 februari

”Vi tar jämställdhet på största allvar”

Tommy Jensen m fl, prefekt Företagsekonomiska institutionen
8 februari

Skollagen hindrar skolans arbete mot narkotika

Staffan Hübinette, författare och lärare i drogprevention
8 februari

Låt kommunerna bevisa att de kan driva skolor

Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning och innovation, Svenskt Näringsliv

Senast publicerat

Idag 11:03

Dags att investera i äldreomsorgens personal

Åsa Regnér, Barn-, äldre- och jämställdhetsminister
Idag 10:50

Det måste bli dyrare att producera avfall

Anette Svingstedt & Hervé Corvellec, forskare Lunds universitet
Idag 10:10

Försäkringskassan överger inte Botkyrka

Elisabeth Hultengren, tf försäkringsdirektör
Idag 09:30

MP: Ställ inte hemlösa mot EU-migranter

Åsa Lindhagen, socialborgarråd (MP) Stockholms stad
Idag 08:52

Stora oklarheter kring översynen av Tillväxtanalys

Daniel Wiberg, chefsekonom Företagarna

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här