Satsa på framtidens individtransport

Samhällsplanering. I regeringens stadsmiljöavtal finns flera hållbara infrastrukturlösningar, som spårvagnsprojekt, men tjänstesamhällets valfrihet är värt större utrymme än det får. Med billiga lösningar går det att planera för framtidens delningssamhälle som kan komplettera masstransportmedlen, skriver Måns Norlin, stadsplanerare med licentiatexamen i planering.
Måns Norlin , stadsplanerare med licentiatexamen i planering
Annons

Spårvagnar och t-bana är effektiva sätt att transportera många från a till b. Från hemmet utanför städerna och till arbetsplatsen. Men det finns också andra lösningar som kan komplettera masstransportmedlen, som stammar från en modernistisk tid där alla jobbade på samma arbetsplats.

  • Invånarna i tjänstesamhället ställer andra krav.

I dagens och i framtidens tjänstesamhälle är transportbehoven mer diversifierade. Även om många fortfarande kommer att jobba på större arbetsplatser, finns det också de som vill jobba på hemmakontor och på caféer. Det finns till och med en app där man sitter hos grannen i nya delningsekonomin. Möten kan vi ha var som helst, hemma hos varandra eller i parker, eftersom vi är uppkopplade mot molnet överallt. Det gör att vi rör oss på helt nya sätt i framtiden jämfört med det gamla modernistiska samhället.

  • Individuella transporter.

Bilen slog igenom för att vi själva kunde välja var vi ville börja och sluta vår färd, utan att behöva hålla tidtabeller eller gå till och från stationer. Men nu har vi sett nackdelarna, bilarna förorenar och tar upp plats i städerna. Det blir köer och svårt att parkera. Men fördelarna med bilen som individuellt transportmedel vill vi behålla, vi vill fortsätta slippa passa tidtabeller, men utan att förorena städerna och vårt samvete.

Annons
  • Planera för framtiden.

Planerarens roll är att avtäcka och förstå vad folk vill ha i morgon utifrån dagens trender. Trenden idag är att ta segwayn, hoverboarden eller el-enhjulingen till mötet eller jobbet. Vem har inte sett Fredde glida runt bland grannarna i Solsidan. Det kan till och med Fredde göra utan att förorena och utan att behöva använda muskelkraft. Varianterna på individuella transportmedlen kommer bara öka i antal eftersom de fångar valfriheten i att åka vart man vill, och det ganska snabbt.

  • Som i Köpenhamn eller Chicago.

Städerna behöver planeras för valfrihet. Det kan vara att bredda trottoarer eller cykelbanor, som i Köpenhamn. Eller våga lite mer och följa trenden i världens städer och helt enkelt viga körfält till el-fordon och cyklar, som i Chicago. Satsa också på att låna ut el-cyklar och andra fordon på lokaltrafikskortet. Bygg cykelgarage i centrala lägen vid stationer. I framtidens delningssamhället kanske det också kommer en app för att dela varandras cyklar, så att vi alltid har en tillgänglig var vi än är. Det är det enkla och billiga sätt att planera framtidens städer och reducerar också utsläppen. Det kan kompletteras av pendeltåg, tunnelbana och spårvagn till förorter. Men fastna inte bara i ”ny-modernistiska” masstransportmedel där vi behöver trängas med andra och inte kommer dit vi vill, men istället omfamna valfriheten och planera för hållbar valfrihet.

  • Ekonomiskt och ekologiskt hållbart.

Det finns många kreativa lösningar som gör det möjligt för valfrihet och flexibilitet. Det största hindret är utrymmet i stadsrummet. Att därför dela på ytan blir både ekonomiskt och ekologiskt hållbart för städerna. Det sparar både skattepengar, bidrar till bättre luft och lättar på invånarnas samvete. Något för stadsmiljöavtalen att låta städerna testa i tillägg till spårvägar.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

  • Måns Norlin, stadsplanerare med licentiatexamen i planering

Fler artiklar om Infrastruktur

Igår 06:14

Så lyckas vi bygga nya hållbara städer

Gunnar Hagman, vd Skanska Sverige AB
Igår 06:14

Byggboomen hotar oersättliga kulturvärden

Knut Weibull, överantikvarie Riksantikvarieämbetet
22 mars

Trähus inte alltid bästa lösningen

Malin Löfsjögård, vd Svensk Betong
22 mars

”Biogasen används bäst till elproduktion”

Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar
20 mars

Kommunerna sitter på flera stolar i avfallshanteringen

Britt Sahleström, vd Återvinningsindustrierna, Sverige

Senast publicerat

Idag 11:32

Kommunal högskola felaktig slutsats av Saco

Johan Persson mfl, Parlamentariska landsbygdskommittén
Idag 11:27

”Vi står gärna bakom en utfallsbaserad vård”

Gunnar Akner mfl, nätverket mot olämplig styrning av hälso- och sjukvården
Idag 10:38

Nej, SKL styrs inte från Rosenbad

Lena Micko mfl, ordförande (S) SKL
Idag 05:45
Idag 05:45

”Socialstyrelsens riktlinjer försämrar för patienterna”

Rolf Holmqvist & Christer Sandahl, professorer Linköping resp Karolinska

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här