Säg nej till upphandlingar utan klimatkrav

Upphandlingskriterier. Det finns inte längre några godtagbara skäl till att köra bussar på fossila bränslen, men många anledningar att låta bli. Ändå drivs fortfarande var tredje buss i kollektivtrafiken med fossil diesel. Här krävs politiker med en tydlig vilja och upphandlare som vågar ställa krav.
Annons

Nu pågår förhandlingar i Paris om hur världen ska minska sina klimatutsläpp. Sverige har ambitionen att bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer och kan därmed bli ett viktigt föredöme för andra länder.

En av de största utmaningarna finns i transportsektorn, där målet är en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Här har trafikentreprenörer som Keolis ett stort ansvar, och också en övertygelse om att målet är nåbart. Men det kräver samarbete mellan politiker, offentliga aktörer och näringslivet.

Varje år genomförs offentliga upphandlingar till ett värde av omkring 600 miljarder kronor, nästan en sjättedel av Sveriges BNP. Det ger de offentliga aktörerna enorma möjligheter att påverka samhällsutvecklingen. Genom att ställa relevanta krav i sina upphandlingar kan de både direkt bidra till minskad klimat- och miljöpåverkan, och driva på utvecklingen av nya smartare lösningar och tjänster. Men tyvärr saknas ofta utmanande miljö krav. 

Annons

Oavsett vilka krav som ställs, har även de företag som deltar i upphandlingar ett eget ansvar för de tjänster man erbjuder.  Därför har Keolis har bestämt sig för att inte delta i upphandlingar där relevanta krav på klimat- och miljöprestanda saknas och som inte bidrar till en hållbar utveckling. Det ansvarsfulla och stimulerande är inte att konkurrera med lågt pris utan med hög samhällsnytta. 

I november pensionerade Keolis sin sista fossildrivna buss och i dag körs alla 1 600 bussar på förnybara drivmedel; biogas, etanol, biodiesel från raps, syntetisk diesel från vegetabiliska oljor och ren eldrift. 

Det finns inte längre några godtagbara skäl till att köra bussar på fossila bränslen i dag, men många anledningar att låta bli. Ändå drivs fortfarande var tredje buss i kollektivtrafiken med fossil diesel. En av förklaringarna är att det ofta inte ställs tillräckliga krav på leverantörerna. Detta märks inte minst på de stora skillnaderna mellan länen. I Stockholm och Västmanland körs nästan 90 procent av kollektivtrafiken på förnybara drivmedel, men i Västerbotten och på Gotland är andelen mindre än 10 procent. 

I jämförelse med andra länder och andra sektorer ligger svensk kollektivtrafik långt framme i sitt klimatarbete– till stor del just tack vare krav som ställts av framsynta upphandlare. Men för att nå en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030 måste alla vara med, och då måste vi våga ställa allt tuffare krav på varandra. 

Genom en ökad efterfrågan på nya drivmedel och ny teknik, kan produktionsmetoder utvecklas och priserna pressas.

För att klara klimatutmaningen krävs det samarbete. Det krävs politiker som har en tydlig vilja, myndigheter och upphandlare som vågar ställa krav, företag som är villiga att testa nya lösningar – och som vågar tacka nej till uppdrag som inte stödjer en hållbar utveckling.

Fler artiklar om Upphandling

24 maj

Försämrat företagsklimat hot mot jobb och välstånd

Christer Östlund, ansvarig kommunrelationer Svenskt Näringsliv
24 maj

Nu är rätt läge för satsningar på infrastrukturen

Britta Lejon & Peter Lennartsson, Fackförbundet ST
20 maj

Oklar vinst när kommuner tar över varudistributionen

Håkan Åkerström, vd Martin & Servera
12 maj

Ställ högre krav på taximarknaden

Patrik Olofsson & Pia Ortiz Venegas, sekr Transportarbetareförbundet, Taxisektionen
4 maj

Svenska modellen hotas av nya upphandlingsregler

Peter Jeppsson & Niklas Beckman , Svenskt Näringsliv

Senast publicerat

27 maj

RBU: Ett dråpslag mot personlig assistans

Maria Persdotter, förbundsordförande RBU
27 maj

Finansinspektionen riskerar sänka bostadsmarknaden

Björn Wellhagen, näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier
27 maj

Nu krävs politik för ett land i balans

Malin Ackermann , Lyckselebo

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här