Säg nej till upphandlingar utan klimatkrav

Upphandlingskriterier. Det finns inte längre några godtagbara skäl till att köra bussar på fossila bränslen, men många anledningar att låta bli. Ändå drivs fortfarande var tredje buss i kollektivtrafiken med fossil diesel. Här krävs politiker med en tydlig vilja och upphandlare som vågar ställa krav.
Annons

Nu pågår förhandlingar i Paris om hur världen ska minska sina klimatutsläpp. Sverige har ambitionen att bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer och kan därmed bli ett viktigt föredöme för andra länder.

En av de största utmaningarna finns i transportsektorn, där målet är en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Här har trafikentreprenörer som Keolis ett stort ansvar, och också en övertygelse om att målet är nåbart. Men det kräver samarbete mellan politiker, offentliga aktörer och näringslivet.

Varje år genomförs offentliga upphandlingar till ett värde av omkring 600 miljarder kronor, nästan en sjättedel av Sveriges BNP. Det ger de offentliga aktörerna enorma möjligheter att påverka samhällsutvecklingen. Genom att ställa relevanta krav i sina upphandlingar kan de både direkt bidra till minskad klimat- och miljöpåverkan, och driva på utvecklingen av nya smartare lösningar och tjänster. Men tyvärr saknas ofta utmanande miljö krav. 

Annons

Oavsett vilka krav som ställs, har även de företag som deltar i upphandlingar ett eget ansvar för de tjänster man erbjuder.  Därför har Keolis har bestämt sig för att inte delta i upphandlingar där relevanta krav på klimat- och miljöprestanda saknas och som inte bidrar till en hållbar utveckling. Det ansvarsfulla och stimulerande är inte att konkurrera med lågt pris utan med hög samhällsnytta. 

I november pensionerade Keolis sin sista fossildrivna buss och i dag körs alla 1 600 bussar på förnybara drivmedel; biogas, etanol, biodiesel från raps, syntetisk diesel från vegetabiliska oljor och ren eldrift. 

Det finns inte längre några godtagbara skäl till att köra bussar på fossila bränslen i dag, men många anledningar att låta bli. Ändå drivs fortfarande var tredje buss i kollektivtrafiken med fossil diesel. En av förklaringarna är att det ofta inte ställs tillräckliga krav på leverantörerna. Detta märks inte minst på de stora skillnaderna mellan länen. I Stockholm och Västmanland körs nästan 90 procent av kollektivtrafiken på förnybara drivmedel, men i Västerbotten och på Gotland är andelen mindre än 10 procent. 

I jämförelse med andra länder och andra sektorer ligger svensk kollektivtrafik långt framme i sitt klimatarbete– till stor del just tack vare krav som ställts av framsynta upphandlare. Men för att nå en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030 måste alla vara med, och då måste vi våga ställa allt tuffare krav på varandra. 

Genom en ökad efterfrågan på nya drivmedel och ny teknik, kan produktionsmetoder utvecklas och priserna pressas.

För att klara klimatutmaningen krävs det samarbete. Det krävs politiker som har en tydlig vilja, myndigheter och upphandlare som vågar ställa krav, företag som är villiga att testa nya lösningar – och som vågar tacka nej till uppdrag som inte stödjer en hållbar utveckling.

Fler artiklar om Upphandling

15 juli

”Förhastade slutsatser om Migrationsverkets arbete”

Magnus Gustavsson & Kenneth Karlsson, Migrationsverket
7 juli

Vi skyddar samhället och demokratin

Joachim Källsholm, vd Securitas
27 juni

”Byggbranschen är skrämmande ineffektiv”

Mats Williamson, vice vd Skanska
16 juni

Rädda bönderna - köp svensk mjölk

Staffan Danielsson, riksdagsledamot (C)
8 juni

”Nonsens att statligt underhåll höjer kvaliteten”

Lars Redtzer, ansvarig infrastruktur Sveriges Byggindustrier

Senast publicerat

16 juli
15 juli

”Förhastade slutsatser om Migrationsverkets arbete”

Magnus Gustavsson & Kenneth Karlsson, Migrationsverket
15 juli

”Behövs en saklig debatt om surrogatmödraskap”

Terese Rustas mfl, Föreningen för surrogatmödraskap
14 juli

Så bygger vi ett sant pluralistiskt samhälle

Jacob Rudolfsson, Svenska Evangeliska Alliansen

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här