Så skapar vi en bättre förskola

Skola. En färsk rapport från Skolinspektionen sätter förskolans kvalitet i fokus. Den visar att faktorer som pedagogisk medvetenhet och kompetens hos personalen samt synen på lärande och ledarskap spelar roll när förskolan utvecklas och förbättras.
Nyamko Sabuni, biträdande utbildningsminister (FP)

Drygt 470 000 barn tillbringar sin vardag i förskolan – en av de mest uppskattade delarna av vår välfärd. Förutom att vara viktig för barnen och deras utveckling är förskolan en viktig del av arbetslinjen. Den möjliggör för människor att kombinera föräldraskap med förvärvsarbete och lägger grunden för våra strävanden när det gäller jämställdhet mellan kvinnor och män.

Den 1 juli 2011 innebar en viktig nystart för förskolan. En ny skollag trädde i kraft; förskolan har blivit en egen skolform som omfattas av övergripande mål som är gemensamma med skolan. Samma reglering gäller för kommunala och fristående förskolor och det ställs krav på att alla förskolor genomför ett systematiskt kvalitetsarbete.

Den 1 juli 2011 trädde också en omarbetad läroplan för förskolan i kraft. I den har målen förtydligats för barnens språkliga, kommunikativa och matematiska utveckling samt för naturvetenskap och teknik. På så sätt har ambitionerna för lärandet höjts och det har blivit tydligare vad varje barn har rätt att få med sig av förskolans verksamhet.

Annons

Skolinspektionens färska kvalitetsgranskning av förskolans arbete med det förstärkta pedagogiska uppdraget visar att personalen tar sitt uppdrag på allvar. Man har en stark drivkraft att ge barnen en lärorik, rolig och lustfylld vistelse. Samtidigt konstaterar Skolinspektionen att många förskolor behöver fördjupa sitt arbete med att förankra läroplanen i sitt dagliga pedagogiska arbete.

Rapporten sätter kvalitetsfrågan i fokus och visar att kvalitet i förskolan faktiskt går att mäta. Faktorer som pedagogisk medvetenhet och kompetens hos personalen, synen på lärande och ledarskap, kontinuerlig uppföljning och utvärdering är några exempel.

Kvalitetsfrågorna i förskolan har inte bara uppmärksammats genom lagstiftning. För en tid sedan tilldelades Condorens förskolor i Nacka utmärkelsen Svensk Kvalitet - Sveriges mest prestigefyllda utmärkelse för framgångsrika organisationer. För första gången någonsin gick priset till en förskola. Det visar att systematiskt kvalitetsarbete inom förskolan ger resultat och uppmärksammas.

Regeringen har satsat resurser för att se till att personalen får de redskap som krävs för att uppfylla läroplanens mål. Under 2009 - 2011 genomfördes en fortbildningssatsning, det så kallade förskolelyftet. Nu följer vi upp förskolelyftet med ytterligare satsning på kompetensutveckling för förskollärare och förskolechefer under 2012 - 2014 inom områdena uppföljning och utvärdering samt barn i behov av särskilt stöd. Därtill startade en ny förskollärarutbildning hösten 2011 och en förskollärarlegitimation införs. Trycket på våra förskolor är fortsatt högt och för att möta det behovet är det viktigt att få fler förskollärare att stanna kvar i yrket. Genom en satsning på forskarskolor har det också blivit möjligt för förskollärare att kunna forska med bibehållen lön. Syftet med satsningen är att stärka forskningen på förskoleområdet och på så sätt utveckla kvaliteten i förskolan.

Skolinspektionens granskning av förskoleverksamheten är viktig eftersom den bidrar till en fortsatt utveckling av förskolan. Den ger inspiration och vägledning till personalen i arbetet för en bättre förskola. Tillsammans med de reformer som nu görs för förskolan kan vi se till att den svenska förskolan fortsatt förblir en uppskattad del av vår välfärd.

  • Nyamko Sabuni, biträdande utbildningsminister (FP)

Dela artikeln

Ämnen i artikeln

Relaterade artiklar

5 juli 2013
Lars Markstedt
1 februari 2013
Matz Nilsson
16 oktober 2012
Malin Appelgren
5 juni 2012
Sune Nygren
18 april 2012
Karin Engström mfl
28 september 2011
Per-Anders Rydelius mfl

Så tycker Dagens Samhälles läsare

Du har redan röstat.Tack för din röst!
635 har röstat hittills.

Följ den här debatten

Du får ett mejl varje gång ett nytt inlägg i denna debattråd publiceras.

Dela den här artikeln

Fler artiklar om Skola

Igår 05:40

Dumsnålhet slår mot fritidshemmen

Eva-Lis Sirén, ordförande Lärarförbundet
11 april

Lärarna pressas av orimliga krav

AnnKristin Allvin, gymnasielärare i samhällskunskap, historia och religionskunskap, Uddevalla
9 april

Låt skolan komma ut ur klassrummen

Louise Malmström m fl, ledamot (S) i riksdagens utbildningsutskott
7 april

Låt eleverna sätta betyg på lärarna

Isak Skogstad, lärarstudent Jönköping
7 april

Kommunaliseringen går inte att bortse från

Gunnar Petersén, kommunfullmäktigeledamot (V) Bergs kommun

Senast publicerat

Idag 11:25

Stockholm behöver Europa

Sten Nordin m fl, finansborgarråd Stockholm
Idag 05:34

Är allt våra politiker gör bara dumt och fel?

Andreas Krohn, vd Rud Pedersen Sverige
Igår 16:36

Vindkraften sliter oförtjänt i motvind

Johanna Olesen, ordförande Svensk Vindkraftförening
Igår 13:32

EU:s budget visar att Nilsson (S) har fel

Annie Lööf m fl, näringsminister (C)
Igår 05:40

Dumsnålhet slår mot fritidshemmen

Eva-Lis Sirén, ordförande Lärarförbundet

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på nätet – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Läs mer och prova