Rektorn kan inte prata bort skolans problem

Skola. Skolinspektionen hävdar att det behövs mer dialog mellan rektorer och deras uppdragsgivare. Men problemet handlar inte om att det pratas för lite, utan att det finns för få rektorer i skolan.
Lars Flodin , Ordförande Sveriges Skolledarförbund
Annons

Budskapet i Skolinspektionens senaste rapport om rektors pedagogiska ledarskap är att det behövs mer dialog mellan skolledare och huvudmän (kommuner och friskolestyrelser). Avsikten är att förbättra förutsättningarna för det pedagogiska ledarskapet. Men det är naivt att tro att det är här det egentliga problemet ligger.

Det finns i Skolinspektionens senaste granskning ingen analys av villkor och förutsättningar för rektors ledarskap i relation till det ledarskap som behövs i en välfungerande skola.

Många rektorer är ensamchefer med hela ansvaret – allt från vardagens akuta ärenden över ekonomi, samverkan, P/A och individuell lönesättning för 30-40-50 personer till utredningsuppdrag och verksamhetsutveckling. Till detta har kommit ökade krav på dokumentation och utredningar genom ny diskrimineringslagstiftning, ansvar för elevers individuella utvecklingsplaner och åtgärdsprogram i den nya skollagen.

Annons

Många kommuner minskar antalet rektorer och hävdar att det bara ska vara en enda rektor per skolenhet. Detta är inte lagens mening. Syftet är att det ska vara tydligt för elever och vårdnadshavare vem som är ansvarig rektor – inte att det ska vara färre rektorer. Det går utmärkt att ha flera rektorer på en och samma skolenhet bara verksamheten är uppdelad mellan dem på ett tydligt sätt.

Den traditionellt svaga satsningen på ledarfunktionen i skolan leder till att skolledare tvingas prioritera hårt bland sina uppgifter och inte har möjlighet att fullgöra sitt uppdrag. Ofta får det pedagogiska ledarskapet stryka på foten inför mängden akuta vardagsärenden.

Nej, Skolinspektionen! Det räcker inte med att tala om mer dialog. Här behövs klarspråk. Det krävs fler rektorer på varje skolenhet. Rektors ansvar måste definieras utifrån skolans grunduppdrag och skolledarskapet måste göras attraktivt med bra löner och goda anställningsvillkor.

Så tycker Dagens Samhälles läsare

Du har redan röstat.Tack för din röst!
633 har röstat hittills.

Fler artiklar om Skola

29 januari

Tvång och betygshets är inte skolans lösning

Matilda Hellström, Sveriges elevråd
28 januari

Skolan slarvar bort datorernas möjligheter

Rickard Vinde, vd Svenska Läromedel
27 januari

Regeringen stänger inte dörren för fattiga studenter

Lena Hallengren, riksdagsledamot (S)
21 januari

"358 nya utbildningar för bättre jobbmatchning"

Thomas Persson , gd Yrkeshögskolan

Senast publicerat

Igår 14:08

Fler rapporter gör inte psykiskt sjuka friskare

Lena Flyckt m fl, Svenska Psykiatriska Föreningen
Igår 13:41

Kraven för p-tillstånd har inte skärpts

Ann Heljeback, Transportstyrelsen
Igår 13:13

Kollektivavtal inte enda vägen till bra villkor

Patrik Nilsson m fl, Företagarna
Igår 10:15

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här