Rektorn kan inte prata bort skolans problem

Skola. Skolinspektionen hävdar att det behövs mer dialog mellan rektorer och deras uppdragsgivare. Men problemet handlar inte om att det pratas för lite, utan att det finns för få rektorer i skolan.
Lars Flodin , Ordförande Sveriges Skolledarförbund
Annons

Budskapet i Skolinspektionens senaste rapport om rektors pedagogiska ledarskap är att det behövs mer dialog mellan skolledare och huvudmän (kommuner och friskolestyrelser). Avsikten är att förbättra förutsättningarna för det pedagogiska ledarskapet. Men det är naivt att tro att det är här det egentliga problemet ligger.

Det finns i Skolinspektionens senaste granskning ingen analys av villkor och förutsättningar för rektors ledarskap i relation till det ledarskap som behövs i en välfungerande skola.

Många rektorer är ensamchefer med hela ansvaret – allt från vardagens akuta ärenden över ekonomi, samverkan, P/A och individuell lönesättning för 30-40-50 personer till utredningsuppdrag och verksamhetsutveckling. Till detta har kommit ökade krav på dokumentation och utredningar genom ny diskrimineringslagstiftning, ansvar för elevers individuella utvecklingsplaner och åtgärdsprogram i den nya skollagen.

Annons

Många kommuner minskar antalet rektorer och hävdar att det bara ska vara en enda rektor per skolenhet. Detta är inte lagens mening. Syftet är att det ska vara tydligt för elever och vårdnadshavare vem som är ansvarig rektor – inte att det ska vara färre rektorer. Det går utmärkt att ha flera rektorer på en och samma skolenhet bara verksamheten är uppdelad mellan dem på ett tydligt sätt.

Den traditionellt svaga satsningen på ledarfunktionen i skolan leder till att skolledare tvingas prioritera hårt bland sina uppgifter och inte har möjlighet att fullgöra sitt uppdrag. Ofta får det pedagogiska ledarskapet stryka på foten inför mängden akuta vardagsärenden.

Nej, Skolinspektionen! Det räcker inte med att tala om mer dialog. Här behövs klarspråk. Det krävs fler rektorer på varje skolenhet. Rektors ansvar måste definieras utifrån skolans grunduppdrag och skolledarskapet måste göras attraktivt med bra löner och goda anställningsvillkor.

Fler artiklar om Skola

Idag 05:45

Fokus på likvärdighet och kunskaper lyfter skolan

Linus Glanzelius & Isak Skogstad, SSU resp Lärarnas Riksförbund Studerandeförening
Igår 16:54

Systemet uppfattas som rättvist men kan förbättras

Christer Nylander, (L) skolpolitisk talesperson
29 april

Krisläge kräver mer statlig styrning av skolan

Bo Jansson, ordförande Lärarnas Riksförbund
26 april

Lösningen är att fler väljer skola, inte färre

Ulla Hamilton, vd Friskolornas riksförbund

Senast publicerat

Idag 12:29

Socioekonomi inte enda orsaken till ojämlik hälsa

Jimmie Trevett, förbundsordförande RSMH
Idag 11:32

Så kan parterna få ner sjukskrivningarna

Peter Munck af Rosenschöld, vd, Sveriges Företagshälsor
Idag 10:46

”Skärp insatserna så att fler återvänder”

Johan Forssell, migrationspolitisk talesperson (M)
Idag 10:24

Förändringar behövs, men de måste vara genomtänkta

Julia Lindh, förbundsordförande Sveriges elevråd, SVEA

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här