Rektorn kan inte prata bort skolans problem

Skola. Skolinspektionen hävdar att det behövs mer dialog mellan rektorer och deras uppdragsgivare. Men problemet handlar inte om att det pratas för lite, utan att det finns för få rektorer i skolan.
Lars Flodin , Ordförande Sveriges Skolledarförbund
Annons

Budskapet i Skolinspektionens senaste rapport om rektors pedagogiska ledarskap är att det behövs mer dialog mellan skolledare och huvudmän (kommuner och friskolestyrelser). Avsikten är att förbättra förutsättningarna för det pedagogiska ledarskapet. Men det är naivt att tro att det är här det egentliga problemet ligger.

Det finns i Skolinspektionens senaste granskning ingen analys av villkor och förutsättningar för rektors ledarskap i relation till det ledarskap som behövs i en välfungerande skola.

Många rektorer är ensamchefer med hela ansvaret – allt från vardagens akuta ärenden över ekonomi, samverkan, P/A och individuell lönesättning för 30-40-50 personer till utredningsuppdrag och verksamhetsutveckling. Till detta har kommit ökade krav på dokumentation och utredningar genom ny diskrimineringslagstiftning, ansvar för elevers individuella utvecklingsplaner och åtgärdsprogram i den nya skollagen.

Annons

Många kommuner minskar antalet rektorer och hävdar att det bara ska vara en enda rektor per skolenhet. Detta är inte lagens mening. Syftet är att det ska vara tydligt för elever och vårdnadshavare vem som är ansvarig rektor – inte att det ska vara färre rektorer. Det går utmärkt att ha flera rektorer på en och samma skolenhet bara verksamheten är uppdelad mellan dem på ett tydligt sätt.

Den traditionellt svaga satsningen på ledarfunktionen i skolan leder till att skolledare tvingas prioritera hårt bland sina uppgifter och inte har möjlighet att fullgöra sitt uppdrag. Ofta får det pedagogiska ledarskapet stryka på foten inför mängden akuta vardagsärenden.

Nej, Skolinspektionen! Det räcker inte med att tala om mer dialog. Här behövs klarspråk. Det krävs fler rektorer på varje skolenhet. Rektors ansvar måste definieras utifrån skolans grunduppdrag och skolledarskapet måste göras attraktivt med bra löner och goda anställningsvillkor.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Fler artiklar om Skola

Igår 11:06

Lokalt samarbete med högskolan höjer kvaliteten

Eva Nordmark
, ordförande TCO
Igår 05:30

”Lyft frågan om statlig styrning av skolan, M”

Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund
23 mars

”Barn med autism ingår i skoluppdraget”

Malin Holm & Jiang Millington, föräldranätverket Barn i Behov
23 mars

”Skolan måste vara en trygg plats för alla elever”

Lina Hultqvist, ordförande Sveriges Elevkårer
22 mars

”En elev får aldrig bli en fråga om lönsamhet”

Lisa Palm mfl, Feministiskt initiativ Sthlm

Senast publicerat

Igår 13:35

”Fi:s feminism är rent kvinnofientlig”

Linnea Hylén, ledamot i CUF:s internationella kommitté
Igår 11:06

Lokalt samarbete med högskolan höjer kvaliteten

Eva Nordmark
, ordförande TCO
Igår 10:56
Igår 10:29

”Vårdval gör vården för reumatiker ojämn”

Håkan Håkansson & Cecilia Carlens, Reumatikerförbundet resp Sv Reumatologisk Förening
Igår 09:56

Kostråd måste kunna få anpassas till individen

Jenny Levin mfl, leg. dietist primärvården Stockholm

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här