Rektorer vet för lite om funktionsnedsättningar

Skola. Skolans felaktiga fokus och rektorernas dåliga kunskap drabbar elever med funktionsnedsättningar, skriver företrädare för sju handikappförbund tillsammans med Rädda Barnen.
Agnetha Vikenger m fl , ordförande RBU
Annons

Svenska skolor brister i att ge särskilt stöd till elever som behöver det. Låga förväntningar och bristande anpassning av undervisningen är stora problem, liksom att man fokuserar på elevers svårigheter i stället för på hur undervisningen kan genomföras på ett annat sätt. Kunskapen om funktionsnedsättningar och hur de påverkar inlärning behöver öka på många skolor. Det visar rapporter från Skolinspektionen.

Dessa allvarliga tillkortakommanden leder till att alltför många elever med funktionsnedsättning inte får den utbildning de har rätt till enligt skollagen, FN-konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning (artikel 24) samt FN:s barnkonvention (artikel 28), konventioner Sverige ratificerat och förbundit sig att följa.

I arbetet med att ge alla elever förutsättningar att utvecklas optimalt, har rektorn en nyckelroll. Rektorn har ansvar för att personalen får den kompetensutveckling som behövs för att professionellt utföra sina arbetsuppgifter, har ansvar för det särskilda stödet och mandat att vid behov förändra sin organisation och skapa en skolmiljö som är bra för alla. Tyvärr visar Specialpedagogisk forskning från Högskolan i Jönköping (Nilholm) att rektorer har liten tilltro till vad skolan kan göra åt elevers svårigheter. Faktiskt minst tilltro av alla som arbetar i skolan.

Annons

Av en enkätstudie som forskare vid Göteborgs universitet (Giota & Emanuelsson) låtit göra framgår att praktiskt taget alla rektorer för elever i årskurs 7-9 som deltog i studien, uppfattar en elevs behov av särskilt stöd huvudsakligen som individbundet, det vill säga att det har med den enskilde eleven att göra. Det är tämligen ovanligt att uppfatta elevens behov av särskilt stöd som beroende av hur undervisningen genomförs eller de vuxnas/skolans förhållningssätt.

Detta visar på uppenbara behov av att stärka rektorernas kunskap om de pedagogiska konsekvenserna av olika funktionsnedsättningar och hur undervisningen kan genomföras för att möta elevers olika behov. Vi som företräder elever med funktionsnedsättning vet att en skolas förmåga att göra anpassningar i miljön såsom att anpassa undervisningen och ordna med pedagogiska hjälpverktyg utifrån elevers behov, är avgörande för hur elever lyckas i skolan. Men om inte de personer som har mandat och förutsättningar att skapa en god lärandemiljö för alla har denna kunskap och övertygelse, hur kan då en sådan skolmiljö skapas?

Just nu pågår inom Skolverket ett arbete med att revidera de mål som ligger till grund för anbud kring det statliga rektorsprogrammet. Då har Skolverket alla möjligheter att se till att undervisning om olika funktionsnedsättningar och vilka pedagogiska konsekvenser dessa kan ha för skolsituationen införlivas i rektorernas utbildning. Det ligger i så fall helt i linje med regeringens strategi för funktionshinderpolitiken 2011-2016, där det framhålls att kunskap om funktionsnedsättningars konsekvenser för lärande och kunskapsutveckling ska öka hos skolhuvudmän och skolans personal. Mål som Skolverket själv sett behov av och föreslagit.

I dag går alltför många elever ut skolan utan fullständiga betyg, mot en framtid i utanförskap. Ska alla elever få förutsättningar att utvecklas optimalt och få möjligheter till egen försörjning, måste också rektorerna få förutsättningar att klara detta uppdrag.

Skolverket, ta nu chansen. Vi står till ert förfogande.

Fler artiklar om Skola

28 juni

Samverkan rustar eleverna för framtiden

Karolina Lisslö mfl, generalsekreterare Mattecentrum
28 juni

Alarmerande många elever borta från skolan

Lena Hök & Aggie Öhman, Skandia/Prestationsprinsen
28 juni

ESO-rapport om friskolors etablering vilseleder

Boel Vallgårda, konsult inom socioekonomisk resursfördelning
23 juni

Låt digitaliseringen skapa bättre integration

Pehr G Gyllenhammar & Lennart Jonasson, företagsledare/fd chef för Cesam

Senast publicerat

Igår 11:10

L: Flyktingars hälsa måste tas på större allvar

Ninos Maraha mfl, Liberalernas integrationsgrupp, SLL
Igår 09:40

C: Regeringen mörkar om kilometerskatten

Anders Åkesson mfl, infrastrukturpolitisk talesperson (C)
Igår 07:01
Igår 05:30

Assistansutredningen har fel utgångspunkt

Bengt Westerberg, fd partiledare i L (då FP)
Igår 05:30

Cynism bidrar till ökat utanförskap

Boel Godner, kommunalråd (S) Södertälje

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här