Regeringen missar målet för högre utbildning

Högskolor. Arbetsmarknadsperspektiv saknas och ekonomiska incitament plockas bort. Vi tvivlar inte på Helene Hellmark Knutssons goda ambitioner, men regeringen missar målet med förslaget till nytt kvalitetsutvärderingssystem för högre utbildning, menar Tobias Krantz, och Mikaela Almerud på Svenskt Näringsliv.
Tobias Krantz & Mikaela Almerud , Svenskt Näringsliv
Annons

Det pågår en intensiv debatt om regeringens förslag till nytt kvalitetssäkringssystem för den högre utbildningen i Dagens Samhälle. Enligt vår uppfattning har det föreslagna systemet flera allvarliga brister. Det har också på flera punkter utsatts för kritik av olika remissinstanser.

För det första saknas genomgående ett arbetsmarknadsperspektiv. Det blir enligt förslaget en fråga för Universitetskanslersämbetet (UKÄ) att lösa. Det ska enligt förslaget ske ”med utgångspunkt i bland annat regeringens bedömningar”. Det duger inte.

Bristande matchning på arbetsmarknaden är en av Sveriges största utmaningar, har bland andra statsminister Stefan Löfven påtalat. Vart femte rekryteringsförsök misslyckas. Regeringens signal om att arbetsmarknadens behov av kompetens ska tillgodoses måste vara tydlig. Det måste därför anges i det övergripande ramverket. 

Annons

För det andra innebär förslaget att fokus flyttas från resultat till process vilket riskerar få negativa konsekvenser för kvalitetsarbetet på lärosätena. Det tidigare systemet med fokus på resultat har konstaterats haft en kvalitetsdrivande effekt. Det visar bland annat utvärderingar som riksdagens utbildningsutskott beställt. 

För det tredje innebär förslaget att de ekonomiska incitamenten plockas bort. Risken för indraget examenstillstånd vid bristande kvalitet och det ekonomiska incitament som de kvalitetsbaserade extraresurserna under systemet 2011-2014 utgjorde, har även de konstaterats haft en kvalitetsdrivande effekt. I det föreslagna systemet finns varken piskor eller morötter varför det föreslagna kvalitetssystemet riskerar bli verkningslöst. 

Den breda och mer heltäckande bild av kvaliteten på högre utbildning som regeringen utlovar ska uppnås genom att alla utbildningar ska granskas i det föreslagna systemet, genom lärosätenas egna kvalitetssäkringssystem, vilka UKÄ i sin tur granskar. Tidigare kvalitetsutvärderingar har visat att det finns stora skillnader såväl mellan som inom lärosäten, trots förekomsten av interna kvalitetssäkringssystem. Erfarenheter från både Norge och Finland pekar dessutom på att det är tveksamt om system som i huvudsak bygger på granskningar av lärosätenas interna kvalitetssäkringssystem är kvalitetsdrivande.

Utformningen av ett nytt kvalitetsutvärderingssystem och dess bidrag till kvalitetsförbättringar för högre utbildning har stor betydelse för näringslivet och dess framtida konkurrenskraft och därmed vår gemensamma välfärd. Sveriges roll som kunskapsnation är avhängig hur den kunskap som skapas i akademin kan omsättas på arbetsmarknaden. 

Vi tvivlar inte på Helene Hellmark Knutssons goda ambitioner. Men retorik och praktik måste hänga ihop. Regeringen missar målet. 

LÄS ÄVEN tidigare inlägg i denna debatt: 

Så kvalitetssäkras högre utbildning, ministern!

Hellmark Knutsson: Vi stärker både kvaliteten och lärarna

  • Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning och innovation på Svenskt Näringsliv, tidigare högskole- och forskningsminister
  • Mikaela Almerud, högskolepolitisk expert på Svenskt Näringsliv
Debatt/ Skola

Högskolans kvalitet

Om kvaliteten i den högre utbildningen ska kunna upprätthållas och även höjas krävs handling, hävdar forskare. Regeringen har gjort en extrasatsning, men den är inte tillräcklig anser bland andra företrädare för (C).
Klicka här för att delta i debatten

7 inlägg i denna debatt

Tobias Hägerland & Alexander Maurits, Studierektor resp. utbildningsledare, Lunds Universitet
Tobias Krantz & Mikaela Almerud, Svenskt Näringsliv
Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning (S)
Tobias Hägerland & Alexander Maurits, Lunds universitet
Alfred Askeljung (C) , förbundsordförande Centerstudenter
Guy Madison m fl, professor, Nätverket Academic Rights Watch

Dela den här debatten

Fler artiklar om Skola

23 februari

”Varenda unge ska klara gymnasiet”

Anna Ekström, gymnasie- och kunskapslyftsminister (S)
21 februari

Lärarstudenter måste få mer övning i att sätta betyg

Matilda Gustafsson, Ordförande, Lärarförbundet Student
20 februari

”Teoretiska program inte förlegade, S”

Lotta Edholm, oppositionsborgarråd (L) Stockholms stad
17 februari

Otydligt uppdrag ger stora skillnader i förskolan

Helén Ängmo & IngBeth Larsson, Skolinspektionen

Senast publicerat

Igår 14:36

”Reepalus förslag hot mot mångfald och valfrihet”

Märta Stenevi & Nils Karlsson, Miljöpartiet i Malmö
Igår 13:37

Replik: Normerna är problemet – inte slöjan

Kashif Virk, Imam, Islams Ahmadiyya Församling Stockholm
Igår 10:31

Replik: Kommunala tvätterier är visst en bra idé

Torkild Strandberg, kommunstyrelsens ordförande (L) Landskrona
Igår 06:00
Igår 05:45

Med rätt villkor kan vi bygga ut för mer grön el

Karin Medin mfl, vd Söderenergi och styrelseordförande Svebio

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här