Regeringen missar målet för högre utbildning

Högskolor. Arbetsmarknadsperspektiv saknas och ekonomiska incitament plockas bort. Vi tvivlar inte på Helene Hellmark Knutssons goda ambitioner, men regeringen missar målet med förslaget till nytt kvalitetsutvärderingssystem för högre utbildning, menar Tobias Krantz, och Mikaela Almerud på Svenskt Näringsliv.
Tobias Krantz & Mikaela Almerud , Svenskt Näringsliv
Annons

Det pågår en intensiv debatt om regeringens förslag till nytt kvalitetssäkringssystem för den högre utbildningen i Dagens Samhälle. Enligt vår uppfattning har det föreslagna systemet flera allvarliga brister. Det har också på flera punkter utsatts för kritik av olika remissinstanser.

För det första saknas genomgående ett arbetsmarknadsperspektiv. Det blir enligt förslaget en fråga för Universitetskanslersämbetet (UKÄ) att lösa. Det ska enligt förslaget ske ”med utgångspunkt i bland annat regeringens bedömningar”. Det duger inte.

Bristande matchning på arbetsmarknaden är en av Sveriges största utmaningar, har bland andra statsminister Stefan Löfven påtalat. Vart femte rekryteringsförsök misslyckas. Regeringens signal om att arbetsmarknadens behov av kompetens ska tillgodoses måste vara tydlig. Det måste därför anges i det övergripande ramverket. 

Annons

För det andra innebär förslaget att fokus flyttas från resultat till process vilket riskerar få negativa konsekvenser för kvalitetsarbetet på lärosätena. Det tidigare systemet med fokus på resultat har konstaterats haft en kvalitetsdrivande effekt. Det visar bland annat utvärderingar som riksdagens utbildningsutskott beställt. 

För det tredje innebär förslaget att de ekonomiska incitamenten plockas bort. Risken för indraget examenstillstånd vid bristande kvalitet och det ekonomiska incitament som de kvalitetsbaserade extraresurserna under systemet 2011-2014 utgjorde, har även de konstaterats haft en kvalitetsdrivande effekt. I det föreslagna systemet finns varken piskor eller morötter varför det föreslagna kvalitetssystemet riskerar bli verkningslöst. 

Den breda och mer heltäckande bild av kvaliteten på högre utbildning som regeringen utlovar ska uppnås genom att alla utbildningar ska granskas i det föreslagna systemet, genom lärosätenas egna kvalitetssäkringssystem, vilka UKÄ i sin tur granskar. Tidigare kvalitetsutvärderingar har visat att det finns stora skillnader såväl mellan som inom lärosäten, trots förekomsten av interna kvalitetssäkringssystem. Erfarenheter från både Norge och Finland pekar dessutom på att det är tveksamt om system som i huvudsak bygger på granskningar av lärosätenas interna kvalitetssäkringssystem är kvalitetsdrivande.

Utformningen av ett nytt kvalitetsutvärderingssystem och dess bidrag till kvalitetsförbättringar för högre utbildning har stor betydelse för näringslivet och dess framtida konkurrenskraft och därmed vår gemensamma välfärd. Sveriges roll som kunskapsnation är avhängig hur den kunskap som skapas i akademin kan omsättas på arbetsmarknaden. 

Vi tvivlar inte på Helene Hellmark Knutssons goda ambitioner. Men retorik och praktik måste hänga ihop. Regeringen missar målet. 

LÄS ÄVEN tidigare inlägg i denna debatt: 

Så kvalitetssäkras högre utbildning, ministern!

Hellmark Knutsson: Vi stärker både kvaliteten och lärarna

  • Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning och innovation på Svenskt Näringsliv, tidigare högskole- och forskningsminister
  • Mikaela Almerud, högskolepolitisk expert på Svenskt Näringsliv
Debatt/ Skola

Högskolans kvalitet

Om kvaliteten i den högre utbildningen ska kunna upprätthållas och även höjas krävs handling, hävdar forskare. Regeringen har gjort en extrasatsning, men den är inte tillräcklig anser bland andra företrädare för (C).
Klicka här för att delta i debatten

7 inlägg i denna debatt

Tobias Hägerland & Alexander Maurits, Studierektor resp. utbildningsledare, Lunds Universitet
Tobias Krantz & Mikaela Almerud, Svenskt Näringsliv
Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning (S)
Tobias Hägerland & Alexander Maurits, Lunds universitet
Alfred Askeljung (C) , förbundsordförande Centerstudenter
Guy Madison m fl, professor, Nätverket Academic Rights Watch

Dela den här debatten

Fler artiklar om Skola

23 september

”Gamla regler stoppar utbildningen”

Linus Hammarlund m fl, ordförande Teknologkåren vid Lunds tekniska högskola
21 september

Låt forskningen stimulera skolutveckling!

Tony Mufic mfl. , utbildningsdirektör Stockholms stad
19 september

Tillsätt en utredning för att rädda folkhögskolorna

Stig Nyman mfl, ordförande Handikappförbunden
15 september

Lyckad skolgång för alla kräver kraftfulla satsningar

Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas riksförbund
14 september

”Gör gymnasieexamen till en självklarhet”

Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet

Senast publicerat

Igår 14:36

Ibland ska regeringen ha beröm också

Hans Li Engnell, socionom och liberal
23 september

S: Moderaternas egoism stoppar hyresrätterna

Roger Mogert, stadsbyggnads- och kulturborgarråd (S) Stockholms stad
23 september

Erbjud flexibla jobb för att locka unga

Sofia Larsen & Magnus Hedberg, Jusek
23 september

En ungdomsrörelse i fritt fall

Alexander Hallberg, Sverok, samt 24 ungdomsorganisationer
23 september

”Gamla regler stoppar utbildningen”

Linus Hammarlund m fl, ordförande Teknologkåren vid Lunds tekniska högskola

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här