Regeringen måste stå upp för klimatpolitiken i EU

Miljö. När Europeiska rådet träffas nu på torsdag den 20 mars kommer EU-kommissionen föreslå att energieffektivisering inte ska diskuteras som en del av EU:s klimat- och energimål för 2030. Det kan få stora konsekvenser för EU:s klimatpolitik och är något som de svenska deltagarna på toppmötet måste kritisera.
David Nicholl & Lotta Bångens , vd Schneider Electric Sverige
Annons

EU-kommissionen föreslår istället att diskussionerna om energieffektivitet ska skjutas upp för att hållas först i slutet av året då det nya Energidirektivet utvärderas. Diskussionerna om hur EU kan och bör förbättra sin energieffektivitet kan inte separeras från energi, konkurrens och klimatfrågor.

Vi, liksom många andra, vill ha ambitiösa klimatmål. Bland annat hoppas vi att de europeiska ledarna enas om att växthusgasutsläppen fram till 2030 bör minska med minst 40 procent jämfört med 1990-talets nivåer. Det kommer då krävas insatser på många håll och särskilt inom energieffektivisering.

Genom att sätta tydliga energieffektivitetsmål som en del av energi- och klimatpolitiken fram till år 2030, skapar man dessutom förutsättningar som på kort sikt gynnar EU:s ekonomi och som på lång sikt gynnar EU:s roll som en konkurrenskraftig aktör på världsmarknaden. Genom förbättrad energieffektivitet kan EU skapa en ytterligare ekonomisk tillväxt på cirka 59 miljarder euro per år, minska energikostnader för både privatpersoner och företag, skapa fler nya jobb och inte minst minska miljöpåverkan.

Annons

Vi uppmanar den svenska representationen i Europeiska rådet att använda sitt inflytande den 20 mars för att mål och regelverk för energieffektivisering redan nu ska bli en del av EU:s klimat- och energimål för 2030.

Fler artiklar om Miljö

Igår 12:39

Bilen har en framtid - i delningsekonomin

Claudio Skubla
, förbundsdirektör 
Svenska Taxiförbundet
22 september

”Bilförbud desperat skrämselpropaganda”

Fredrik Daveby, vd Motormännen
15 september

Lägre utsläpp krävs om vi ska nå klimatmålen

Anna Johansson, infrastrukturminister (S)
14 september

Missvisande om tågens sänkta hastigheter

Anna Johansson, infrastrukturminister (S)
14 september

Stryp privatbilismen – satsa på grön taxi

Claudio Skubla, förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet

Senast publicerat

Idag 06:45
Idag 05:45

”Vi kan visst ordna bostäder åt nyanlända”

Malin Danielsson mfl, Liberalerna, Stockholms län
Idag 05:45
Igår 15:06

MP: Regeringen håller skollöftena

Elisabet Knutsson, utbildningspolitisk talesperson (MP)

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här