Prioritera snöröjningen av gång- och cykelvägar

Infrastruktur. Trots löften från kommunpolitikerna är risken stor att vi på många håll får se en repris på de senaste årens misslyckanden med att bekämpa snö och halka. Värst drabbas rullstolsburna, cyklister och fotgängare.
Christian Juul mfl , Ordförande Cykelfrämjandet

Inom den närmaste tiden kommer den första snön att falla, och på många håll är vintern redan här. Trots löften från kommunpolitikerna är risken stor att vi på många håll får se en repris på de senaste årens misslyckanden med att bekämpa snö och halka. Sannolikt kommer vi återigen att tvingas läsa om snökaos i våra städer. Personer med rullstol, cyklister eller fotgängare står sällan i fokus när problemen diskuteras, trots att dessa ofta drabbas värst. Vi vill nu uppmana kommunerna att lära av misstagen och prioritera gång- och cykelbanor.

Snörika och kalla vintrar innebär inte bara lek och glädje, de skapar också hinder för framkomlighet i trafiken. I medierapporteringen om snö och halka står oftast bilisternas situation i blickfånget. Det finns dock stora grupper som sällan uppmärksammas när det handlar om problem med snöröjning och halkbekämpning. Det är alla de som använder gång- och cykelvägar - exempelvis personer med funktionsnedsättning, cyklister och fotgängare. Sammantaget är det stora grupper som använder gång- och cykelvägar, och de är beroende av att snö tas bort och att halkan bekämpas.

Drygt en miljon människor i Sverige har någon form av funktionsnedsättning. För denna grupp betyder snön och halkan ofta begränsad framkomlighet och risk för isolering i hemmet. Att komma iväg till fritidsaktiviteter eller göra sina dagliga inköp blir en stor utmaning. Att ge sig ut på oskottade och dåligt röjda gator och torg vintertid kan även sätta personer med funktionsnedsättning i mycket svåra situationer. Hindren kan medföra att livsviktiga ärenden som att gå till läkare eller köpa livsmedel inte blir av eller blir direkt farliga att utföra.

Annons

En annan stor grupp som drabbas av bristande vinterunderhåll är cyklisterna. Intresset för att använda cykeln som transportmedel har ökat. Enligt branschorganisationen Svensk Cykling köptes totalt drygt 500 000 nya cyklar under 2010. Siffror från Riksdagens utredningstjänst, som bygger på en omfattande undersökning av resvanor, visar att nästan tio procent av svenskarnas huvudresor sker med cykel. Att skapa förutsättningar för fler att använda cykeln är bra för miljön, hälsan och dessutom minskar det trängseln på våra vägar.

Många är de som kräver mer resurser till vinterunderhåll av våra vägar. Vi vill dock uppmana kommunpolitikerna att lyfta blicken och skifta fokus från bilvägar och istället lägga krutet på att prioritera snöröjning och halkbekämpning av gång- och cykelvägar. På detta sätt kan fler låta bilen stå istället för att köra korta sträckor, och kommunen ökar framkomligheten för alla som använder rullstol, cyklar eller går.

Samtidigt vill vi uppmana kommunerna att i god tid sätta in de resurser som krävs för att hålla gång- och cykelvägar så tillgängliga som möjligt under hela vintern. Genom att ha de resurser, i form av en tillräcklig budget och utrustning, som krävs riskerar inte kommunen att blir överraskad när vintern slår till.

Att satsa på röjning och halkbekämpning av gång- och cykelbanor i landets kommuner handlar inte om att särskilt gynna enskilda trafikslag eller grupper. Istället är det en viktig insats för miljön, för människors hälsa och något som ger alla människor möjligheten till ett bra liv. Inför vintern hoppas vi att framsynta kommunpolitiker väljer att sätta de som går, cyklar eller använder hjälpmedel för att ta sig fram i första rummet. Instruera snöröjarna att prioritera gång- och cykelbanor minst lika högt som bilvägar.

Så tycker Dagens Samhälles läsare

Du har redan röstat.Tack för din röst!
792 har röstat hittills.

Fler artiklar om Infrastruktur

23 juli

Kommunalpolitikerna springer fastighets- och byggföretagens ärenden

Richard Murray m fl, ordförande Förbundet för Ekoparken
11 juli

Bromma inte enda platsen att bygga på

Leif Linde, vd Riksbyggen
11 juli

MP: Bromma hämmar Stockholms tillväxt

Daniel Helldén, Miljöpartiet
8 juli

MSB klarar att ta ledningen vid allvarlig kris

Helena Lindberg, generaldirektör Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
7 juli

Sverige måste ha en stark krisledning

Björn Eriksson m fl, f d rikspolischef, ordförande i organisationen Säkerhetsbranschen

Senast publicerat

23 juli
23 juli

Kommunalpolitikerna springer fastighets- och byggföretagens ärenden

Richard Murray m fl, ordförande Förbundet för Ekoparken
21 juli

PR-strategens råd: 10 tips till politiska twittrare

André Assarsson, chefsstrateg (M)
21 juli

Stockholms allergivård håller på att haverera

Pär Gyllfors m fl, specialist i Allergologi

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på nätet – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Läs mer och prova