PR-strategens råd: 10 tips till politiska twittrare

Sociala medier. När varannan svensk finns på Facebook och det enligt Twittercensus 2014 bara finns drygt 84 000 mycket aktiva Twitterkonton i Sverige kanske många undrar vad poängen är med att vara där? Som samhällsintresserad vill jag påstå att du knappt har råd att missa samtalen på Twitter. I synnerhet inte nu under det heta valåret.
André Assarsson , chefsstrateg (M)
Annons

På Twitter finns 9 av 10 journalister i Sverige, fem av åtta partiledare, halva regeringen, fler än 200 riksdagsledamöter, ideella organisationer, företag med samhällsansvar, kommuner, landsting och myndigheter runtom i hela Sverige. Det är det främsta spinnrummet där partiledardebatter och nyhetshändelser nästan är avgjorda innan de ens är över. Här är mina 10 tips:

1. Säg det med en bild

Internetfenomenet med så kallade memes är nu var mans egendom. Kreativiteten sprängde nya gränser under fotbolls-VM i Brasilien som med humor snabbt bröt igenom det enorma bruset. I Obamas presidentvalskampanj var tio av de mest populära inläggen alla bilder och den mest delade tweeten någonsin är också en bild - Ellen DeGeneres selfie på Oscarsgalan. Under årets Almedalsvecka blev också bilder det mest diskuterade på Twitter – med bland annat #mpskylten, Egmonts Kalle Anka-bild, SDU:s posering med Erik Hamrén och Pia Sundhage som några exempel. På sajter som imgflip.com kan du snabbt göra egna.

Annons

2. Säg det när det händer

Aktualitet är relevans på Twitter och bara några minuter innan större nyhetssändningar eller direktrapporteringar kan det vara helt lugnt för att på nolltid övergå till febril aktivitet. Vi såg det i Almedalen där försnacket och eftersnacket kring partiledartalen gjorde sig bäst på Facebook medan Twitter dominerade realtidsdiskussionen.

3. Säg det med en hashtag

Ju färre följare du har, desto större behov av att använda hashtag för att öka chanserna att synas med ditt innehåll. Allt fler tv-program, webbsändningar och arrangemang blir allt bättre på att presentera en hashtag som snabbt kan samla publiken runt den gemensamma digitala lägerelden. Det är lika viktigt att använda vare sig det gäller #svtagenda, #allsang, #vm2014, #dinröst eller #Almedalen som aktivt bevakas och uppmärksammas av andra. 

4. Säg det med rätt ton i rätt kanal

Att behandla ditt Twitterkonto som ett Instagramkonto med bilder på mat, släktingar och Emojis är lika lite att rekommendera som att likt ett Facebook-konto börja checka in på platser utan att det tillför diskussionen något. På Twitter är det få av dina följare som känner dig. Alla är intresserade av dina åsikter, analyser och perspektiv på aktuella händelser eller för den delen bra tips utan att fördjupa sig kring vem just du är eller gör i övrigt.

5. Säg det utan följare

Det finns många exempel på Twitterkonton som med bara några hundra följare fått spridning till tiotusentals och till slut nått miljontals svenskar genom traditionella medier som fångat upp tweets, tack vare bra innehåll. Ett exempel är Arin Karapet, MUF:are från Stockholm som i samband med Husbykravallerna inte ens hade hundra Twitterföljare men fick enorm spridning och hamnade i Aktuellts TV-studio två dagar senare, tack vare sina tweets. Därför ska du inte stirra dig blind på att det exakta antalet följare som du har – målet är oftast att nå följarnas följare.

6. Säg det med rätt verktyg

Det kan löna sig rejält att skaffa en Twitterklient som TweetDeck med sökordskolumner skräddarsytt till just dina ämnen eller twittrare att bevaka, hålla utkik på Trendsmap.com för lokala diskussioner eller ta reda på vilka twittrare som är mest aktiva inom olika ämnen genom Twitonomy.com, för att bara nämna några bra gratisverktyg.

7. Säg det med humor

Politik är intressant men för att nå utanför den egna ankdammen på Twitter har humor visat sig vara ett effektivt sätt att sänka trösklar och inkludera fler till diskussionerna. Det är därför stora parodikonton som @Queen_UK gör succé med över en miljon följare, de fem mest inflytelserika svenskarna på Twitter (enligt Medieakademin) är alla komiker med Jonas Gardell som etta. Som politisk twittrare går det att skämta både om sig själv, sina motståndare eller en nyhetshändelse med reservation för att det ska överensstämma med de värderingar den organisation du representerar eller det förtroende som du fått. Det innebär begränsningar där tonträff spelar roll. Om du är osäker är det förmodligen inte roligt på ett lämpligt sätt, låt därför bli.

8. Säg det med fakta

Siffror är gemensamma och oftast en sammanfattning av den gemensamma verkligheten medan rena åsikter oftast är väntade och sällan tillför diskussioner något nytt. All framgångsrik kommunikation utgår från mottagaren och fakta engagerar, öppnar samtal och går att diskutera om det stämmer eller inte. Ett tydligt exempel på detta är så kallad Infographics som kombinerar bild med fakta på ett framgångsrikt sätt. På sajter som infogr.am kan du snabbt göra egen grafik. För att skapa en diskussion räcker det oftast med att rycka loss en siffra ur en nyhetsartikel för diskussion, enklare eget journalistiskt arbete och tips på oväntad fakta för att skapa engagemang. 

9. Säg ibland ingenting

Olika användare har olika syften med sin närvaro på Twitter men det finns inget egenvärde i att uppdatera för uppdateringars skull. Tvärtom kan det upplevas irriterande med spaminlägg som har låg relevansgrad när det inte händer något. När det helt enkelt inte finns något att säga. Dessutom har Twitter visat sig vara ett överlägset verktyg för omvärldsbevakning utan några krav på eget innehåll med cirka 640 000 registrerade konton i Sverige där bara cirka 84 000 som sagt är mycket aktiva med i genomsnitt en tweet per dag.

10. Säg unika saker

Att vara aktiv på sociala medier är att vara genuint intresserad av och nyfiken på andra människor. Vi är alla unika och bidrar med olika perspektiv. Därför blir det också som allra mest intressant när det görs spontana, personliga och ibland helt oväntade uppdateringar. På samma sätt blir det som tråkigast när allt likriktas, alla håller med varandra på samma sätt eller rena referat från andra utan egna tillägg görs. Var personlig, men inte privat. Dra fördel av din bakgrund, din unika kompetens och just dina perspektiv som bara du och ingen annan kan tillföra.

Fotnot: Under Almedalsveckan deltog skribenten André Assarsson (M) tillsammans med bloggen Alliansfritt Sveriges Björn Fridén (S) i en debatt på DS intervjuscen om vilken sida som vinner kampen på twitter under valrörelsen 2014. Den debatten går att se i efterhand på Dagens Samhälle Play.

  • André Assarsson, chefsstrateg Moderaterna Stockholms läns landsting, f d public affairs-konsult Prime

Fler artiklar om Demokrati

17 februari

”Bibliotekarier ska inte agera väktare”

Sara Roberts, tf förbundsordförande i DIK
17 februari

”Styrkan i kulturen är mångfald och innovation”

Rasmus Jonlund mfl, liberala riksdags- och kommunpolitiker i kulturen
16 februari

Ge biblioteken möjlighet att avvisa hotfulla personer

Rasmus Jonlund, vice ordförande (L) Stockholms kulturnämnd

Senast publicerat

Igår 16:34

Därför är kommunala tvätterier en dålig idé

Jan Kluge, ordförande Sveriges Tvätteriförbund
Igår 13:49

Replik: ”Vi måste göra mer för arbetsmiljön”

Peter Carpelan, forsknings- och personallandstingsråd (M), Stockholms läns landsting
Igår 12:42

”Teoretiska program inte förlegade, S”

Lotta Edholm, oppositionsborgarråd (L) Stockholms stad
Igår 09:49

Vem har ansvaret för hyresrättens framtid?

Catharina Winberg, ordförande (M) Växjö Kommunföretag AB
Igår 06:15

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här