Positivt att UF satsar på hållbar utveckling

Skola. Från Världsnaturfondens sida välkomnar vi Ung Företagsamhets raka besked om hur de ser på miljöfrågan kopplad till sin verksamhet. Låt oss tillsammans kavla upp skjortärmarna och gifta ihop det moderna entreprenörsskapet med den hållbara utvecklingen, replikerar WWF.
Håkan Wirtén m fl , generalsekreterare Världsnaturfonden (WWF)
Annons

WWF sprider myter”, skriver Erik Gustaf Ageberg från Ung Företagsamhet i Stockholm i sin replik i Dagens Samhälle 12 juli på WWF:s debattartikel ”Dags för hållbara entreprenörer i skolan” (Dagens Samhälle 5 juli).

Han hävdar att det i dagens skola inte finns någon motsättning mellan hållbar utveckling och entreprenörskap och att Ung Företagsamhet jobbar hårt för ämnesintegration av entreprenörskap och hållbar utveckling i undervisningen.

Det är bra. Ingen kan vara gladare över detta besked än Världsnaturfonden (WWF). Vi för en ständig dialog med myndigheter, organisationer och andra aktörer för hur arbetet med hållbar utveckling i skolans värld kan förbättras. Det behövs definitivt många fler som jobbar åt detta håll. Fortfarande betraktas hållbar utveckling mer som något man kan välja till och inte som en grundbult för hela utbildningen.

Annons

I våras gjorde WWF en utredning och ett rådslag i Stockholm om entreprenörskap och hållbar utveckling. Det var efter det mötet i april som vi tillsammans med samarbetspartners skrev debattartikeln i Dagens Samhälle. På plats fanns företrädare för grundskola, gymnasium och högskola liksom näringsliv, organisationer och politik. Ung Företagsamhet deltog också med en centralt placerad tjänsteman och flera elever.

Rådslagets budskap var unisont: ”Gift ihop” entreprenörskap och hållbar utveckling! Ung Företagsamhet framhöll då att elever ska kunna välja hållbar utveckling som ett fritt val.

Det är därför mycket positivt med Agebergs klara svar att Ung Företagsamhet har mer långtgående visioner än så och att man bland annat satsat på ett nytt läromedel om entreprenörskap för gymnasiet där hållbar utveckling ingår.

WWF hoppas nu att vi kan göra gemensam sak eftersom både elever och världen behöver unga som greppar både social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Det är utmärkt om vi kan underlätta för lärare och lärarutbildare att göra gemensam sak med politiker och tjänstemän i arbetet för en mer hållbar värld.

Ett är säkert: Det återstår ganska mycket jobb om vi ska förvandla Läroplanens mål för utbildning för hållbar utveckling och entreprenörskap till utmanande lektioner och projekt.
Låt oss gemensamt kavla upp ärmarna! 

Fler artiklar om Skola

7 juli

Ledarskapet – inte eleverna – är problemet

Ulla Hamilton, vd Friskolornas riksförbund
28 juni

Samverkan rustar eleverna för framtiden

Karolina Lisslö mfl, generalsekreterare Mattecentrum
28 juni

Alarmerande många elever borta från skolan

Lena Hök & Aggie Öhman, Skandia/Prestationsprinsen
28 juni

ESO-rapport om friskolors etablering vilseleder

Boel Vallgårda, konsult inom socioekonomisk resursfördelning
23 juni

Låt digitaliseringen skapa bättre integration

Pehr G Gyllenhammar & Lennart Jonasson, företagsledare/fd chef för Cesam

Senast publicerat

16 juli
15 juli

”Förhastade slutsatser om Migrationsverkets arbete”

Magnus Gustavsson & Kenneth Karlsson, Migrationsverket
15 juli

”Behövs en saklig debatt om surrogatmödraskap”

Terese Rustas mfl, Föreningen för surrogatmödraskap
14 juli

Så bygger vi ett sant pluralistiskt samhälle

Jacob Rudolfsson, Svenska Evangeliska Alliansen

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här