Opinionskänsliga politiker hukar i vinstdebatten

Skola. Det är dags att ta krafttag mot de verkliga problemen i skolan - bristande kunskaper. Dit kommer vi genom att fokusera på kvalitet, skolutveckling och hur vi mäter skolans resultat, istället för på friskolornas vinster och bolagsformer.
Mikaela Valtersson , Vice vd Kunskapsskolan, fd riksdagsledamot (MP)

Vinst, utdelning, riskkapitalbolag och stora koncerner - ord som när de kopplas samman med företag inom välfärdssektorn skapat krigsrubriker i media under de senaste månaderna. Opinionskänsliga politiker hukar i buskarna och undviker helst debatten.

Men vi får inte glömma allt det goda som valfrihetsreformerna fört med sig. Friskolorna har förutom alla positiva effekter i form av ökad mångfald och bättre organisation även inneburit att vi fått upp viktiga kvalitetsfrågor på agendan. Innan bara accepterade vi det som den kommunala skolan levererade, bra eller inte. Nu pratar vi om vad som är en bra skola och hur vi mäter vi det. Konkurrensen leder till att vi ställer fler frågor, vill kunna jämföra och vi får då upp kvalitetsfrågor på bordet. Här har SKLs Öppna jämförelser tillfört mycket bra och viktig information.

Problemen med den debatt som idag förs är flera och missuppfattningarna många. Storleken på företagen som driver skolor diskuteras ofta. Min uppfattning och erfarenhet säger att större företag ofta har bättre styrning och fortbildning och helt andra möjligheter till uppföljning och erfarenhetsutbyte mellan skolor. Aktiebolagsformen lyfts av vissa fram som ett problem i sig. Det finns inga som helst belägg för detta och den formen ger en bättre offentlig insyn i ekonomin än till exempel stiftelseformen.

Annons

Debatten behöver i högre grad utgå från fakta och inte bara fördomar och tyckande. Dagens samhälle bidrog på ett bra sätt till en saklig debatt med sin redovisning av att vinsterna i friskoleföretagen inte är så stora och uttagen av vinst väsentligt ovanligare än vad mediebilden återspeglar.

Det finns närmare 6 000 skolor i Sverige och ett fåtal – bland dem både kommunala och fristående - av dessa har visat sig ha allvarliga kvalitetsproblem. Det är bra att brister kommer fram i ljuset men av den rådande mediedebatten får man lätt uppfattningen att det bara handlar om friskolor och att dessa få, också är representativa för hela branschen. Det som behövs i skolan är i stället bättre och tätare inspektioner, ett mandat för Skolinspektionen att kunna stänga även dåliga kommunala skolor precis som de redan i dag kan göra med fristående. Det behövs fler tydliga kvalitetskriterier möjliga att jämföra för alla som ska välja skola. Man måste också se över hur möjligheterna till skatteplanering minimeras.

En stark vilja att skapa bra skola kan förenas med vinst. Drivkraften är för friskoleföretag att skapa bättre utbildning. Vinst är ett kvitto på att man lyckas. Man måste förstå hur företagandets villkor ser ut. Samma spelregler som i andra sektorer måste också gälla på det område som är viktigast av allt, skolan och våra barns utbildning. Det är positivt om någon vill investera kapital, tid och arbete i våra barns utbildning.

Har man god kvalitet och elever som både är nöjda och har höga resultat så genererar det gott rykte och därmed fler elever som vill gå där vilket leder till full beläggning i skolan, vilket normalt genererar vinst. Det finns ett tydligt incitament att alltid leverera bästa möjliga kvalitet i skolan eftersom det förstärker ryktet och säkrar framtida intäkter.

Det är dags att ta krafttag mot de verkliga problemen i skolan - bristande kunskaper. Dit kommer vi genom att fokusera på kvalitet, skolutveckling och mätning av kvalitet. Det är då vi skapar en skola som kan vara i toppklass i världen.

Så tycker Dagens Samhälles läsare

Du har redan röstat.Tack för din röst!
974 har röstat hittills.

Fler artiklar om Skola

13 juli

Björklund, sluta svartmåla lärarstudenterna!

Anders Eriksson, statstjänsteman och utbildad gymnasielärare
11 juli

Myt att Jan Björklund styr svensk skola

Ulf Lindelöw & Thomas Beckman, författare
2 juli

Fel politiker syns och tar ansvar i skoldebatten

Bo Jansson m fl, Lärarnas Riksförbund
2 juli

En vinstdebatt utan vinnare

Alice Teodorescu
28 juni

Sviktande läsförmåga inte bara en fråga för skolan

Bo Jansson m fl, Lärarnas Riksförbund

Senast publicerat

Igår 07:05

Gunnar Axén (M): Därför slängde jag ut min TV

Gunnar Axén, riksdagsledamot (M)
25 juli

Svårt ekonomiskt läge för flera lokala museer

Robert Olsson m fl, Sveriges museer
23 juli
23 juli

Kommunalpolitikerna springer fastighets- och byggföretagens ärenden

Richard Murray m fl, ordförande Förbundet för Ekoparken

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på nätet – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Läs mer och prova