Nya lagen förbättrar kollektivtrafiken

Infrastruktur. Socialdemokraternas kritik mot kollektivtrafiklagen påminner om ett surt litet barn. Men den nya lagen sätter resenären främst, replikerar Lotta Finstorp.
Lotta Finstorp , riksdagsledamot (M)
Annons

I Dagens Samhälle 16 mars skriver socialdemokraten Anders Ygeman med flera om den nya kollektivtrafiklagen. Förändringarna som nu genomförs klär Ygeman i sot och aska. Vi känner igen mönstret. Samtliga reformer som har gett människor fler val och större frihet har Socialdemokraterna konsekvent haft ett stenhårt motstånd till när förändringarna har sjösatts.

Några år senare vill de inte ens kännas vid att de var emot. Flygplan skulle krocka när flygtrafiken öppnades upp, fri radio och tv skulle leda till allmänt förfall, jobbskatteavdragen urholka välfärden och människor skulle inte kunna ringa till varandra när fler aktörer släpptes in på telemarknaden. Det är bara några få exempel på när Socialdemokraterna av ideologiska skäl har satt sig på läktaren och varit stenhårt emot.

Resultaten har, som vi alla vet, blivit något helt annat än den nattsvarta bild som Socialdemokraterna konsekvent fört fram när vi har genomfört förändringar som stärkt människors makt och frihet.

Annons

Den nya kollektivtrafiklagen sätter resenären i centrum och möjliggör att nå målet om fördubblat resande inom kollektivtrafiken. Under lång tid har människor varit hänvisade till ett fåtal aktörer när de har valt att resa kollektivt. Nästan lika få politiker har haft makten över var och hur trafiken ska bedrivas. Detta har hämmat utvecklingen och gjort kollektivtrafiken oflexibel. Nu öppnas äntligen denna marknad upp, så att resenären kommer i fokus och människor med innovativa idéer inte stoppas när de kliver utanför dörren för att genomföra dem.

Vi moderater har full respekt för att förändringar behöver sin tid för att sätta sig. I en förändringsprocess är det alltid olika utmaningar som behöver lösas och lagarna kan behöva justeras med tiden. Socialdemokraterna sätter sig i detta läge som ett surt litet barn och utbrister att det inte går, eftersom utmaningarna och systemen i deras tankevärld hamnar främst. Tänk om en entreprenör agerade likadant, hur mycket utveckling skulle vi då se runt om i världen?

Moderaterna och alliansen kommer aldrig sätta systemen framför människor. För oss hamnar alltid resenären främst. Så når vi en attraktiv kollektivtrafik som bygger på att alla får vara med och bidra. Vi kommer därför aldrig lägga oss platta och säga att detta är omöjligt!

Fler artiklar om Infrastruktur

23 februari
23 februari

”Öka godstrafiken på järnvägen med längre tåg”

Pia Lagerlöf, generalsekreterare Swedtrain
20 februari

Vem har ansvaret för hyresrättens framtid?

Catharina Winberg, ordförande (M) Växjö Kommunföretag AB
20 februari

Lär av Norge för ökad informationssäkerhet

Fia Ewald, informationssäkerhetsexpert
15 februari

Sverige snabbt utan mat vid en kris

Marianne Andersson, ordförande LRF Skåne

Senast publicerat

Igår 14:36

”Reepalus förslag hot mot mångfald och valfrihet”

Märta Stenevi & Nils Karlsson, Miljöpartiet i Malmö
Igår 13:37

Replik: Normerna är problemet – inte slöjan

Kashif Virk, Imam, Islams Ahmadiyya Församling Stockholm
Igår 10:31

Replik: Kommunala tvätterier är visst en bra idé

Torkild Strandberg, kommunstyrelsens ordförande (L) Landskrona
Igår 06:00
Igår 05:45

Med rätt villkor kan vi bygga ut för mer grön el

Karin Medin mfl, vd Söderenergi och styrelseordförande Svebio

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här