Nya lagen förbättrar kollektivtrafiken

Infrastruktur. Socialdemokraternas kritik mot kollektivtrafiklagen påminner om ett surt litet barn. Men den nya lagen sätter resenären främst, replikerar Lotta Finstorp.
Lotta Finstorp , riksdagsledamot (M) sörmland, Trafikutskottet
Annons

I Dagens Samhälle 16 mars skriver socialdemokraten Anders Ygeman med flera om den nya kollektivtrafiklagen. Förändringarna som nu genomförs klär Ygeman i sot och aska. Vi känner igen mönstret. Samtliga reformer som har gett människor fler val och större frihet har Socialdemokraterna konsekvent haft ett stenhårt motstånd till när förändringarna har sjösatts.

Några år senare vill de inte ens kännas vid att de var emot. Flygplan skulle krocka när flygtrafiken öppnades upp, fri radio och tv skulle leda till allmänt förfall, jobbskatteavdragen urholka välfärden och människor skulle inte kunna ringa till varandra när fler aktörer släpptes in på telemarknaden. Det är bara några få exempel på när Socialdemokraterna av ideologiska skäl har satt sig på läktaren och varit stenhårt emot.

Resultaten har, som vi alla vet, blivit något helt annat än den nattsvarta bild som Socialdemokraterna konsekvent fört fram när vi har genomfört förändringar som stärkt människors makt och frihet.

Annons

Den nya kollektivtrafiklagen sätter resenären i centrum och möjliggör att nå målet om fördubblat resande inom kollektivtrafiken. Under lång tid har människor varit hänvisade till ett fåtal aktörer när de har valt att resa kollektivt. Nästan lika få politiker har haft makten över var och hur trafiken ska bedrivas. Detta har hämmat utvecklingen och gjort kollektivtrafiken oflexibel. Nu öppnas äntligen denna marknad upp, så att resenären kommer i fokus och människor med innovativa idéer inte stoppas när de kliver utanför dörren för att genomföra dem.

Vi moderater har full respekt för att förändringar behöver sin tid för att sätta sig. I en förändringsprocess är det alltid olika utmaningar som behöver lösas och lagarna kan behöva justeras med tiden. Socialdemokraterna sätter sig i detta läge som ett surt litet barn och utbrister att det inte går, eftersom utmaningarna och systemen i deras tankevärld hamnar främst. Tänk om en entreprenör agerade likadant, hur mycket utveckling skulle vi då se runt om i världen?

Moderaterna och alliansen kommer aldrig sätta systemen framför människor. För oss hamnar alltid resenären främst. Så når vi en attraktiv kollektivtrafik som bygger på att alla får vara med och bidra. Vi kommer därför aldrig lägga oss platta och säga att detta är omöjligt!

Fler artiklar om Infrastruktur

8 juli

”Folkvalda tror inte längre på elcertifikatsystemet”

Martin Flack, energiexpert Copenhagen Economics
8 juli

Färre elbränder är också kommunernas ansvar

Joakim Grafström, elsäkerhetsexpert, Elektriska Installatörsorganisationen
2 juli

De svåra energifrågorna brådskar

Pernilla Winnhed, Svensk Energi
2 juli

Bygg höghastighetsbana till Arlanda

Klas Bergström mfl, kommunalråd (M) Knivsta
1 juli

Sveriges krisberedskap under all kritik

Johan Landgren mfl, Författare till boken "Olja för blåbär – energi, makt och hållbarhet"

Senast publicerat

Idag 16:57

Feltänkt göra det svårare att bli lärare

Peyman Vahedi mfl, rektor Ådalsskolan, Kramfors kommun
Idag 16:00

Därför stör sig vänstern på Alice Teodorescu

Jan-Olof Bengtsson , skribent, fd ledarskribent i Kvällsposten och EU-korrespondent
10 juli

Därför svamlar SD om att Zlatan inte är svensk

Simon Andersson mfl, Inte rasist men...

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här