Nya lagen förbättrar kollektivtrafiken

Infrastruktur. Socialdemokraternas kritik mot kollektivtrafiklagen påminner om ett surt litet barn. Men den nya lagen sätter resenären främst, replikerar Lotta Finstorp.
Lotta Finstorp , riksdagsledamot (M) Sörmland
Annons

I Dagens Samhälle 16 mars skriver socialdemokraten Anders Ygeman med flera om den nya kollektivtrafiklagen. Förändringarna som nu genomförs klär Ygeman i sot och aska. Vi känner igen mönstret. Samtliga reformer som har gett människor fler val och större frihet har Socialdemokraterna konsekvent haft ett stenhårt motstånd till när förändringarna har sjösatts.

Några år senare vill de inte ens kännas vid att de var emot. Flygplan skulle krocka när flygtrafiken öppnades upp, fri radio och tv skulle leda till allmänt förfall, jobbskatteavdragen urholka välfärden och människor skulle inte kunna ringa till varandra när fler aktörer släpptes in på telemarknaden. Det är bara några få exempel på när Socialdemokraterna av ideologiska skäl har satt sig på läktaren och varit stenhårt emot.

Resultaten har, som vi alla vet, blivit något helt annat än den nattsvarta bild som Socialdemokraterna konsekvent fört fram när vi har genomfört förändringar som stärkt människors makt och frihet.

Annons

Den nya kollektivtrafiklagen sätter resenären i centrum och möjliggör att nå målet om fördubblat resande inom kollektivtrafiken. Under lång tid har människor varit hänvisade till ett fåtal aktörer när de har valt att resa kollektivt. Nästan lika få politiker har haft makten över var och hur trafiken ska bedrivas. Detta har hämmat utvecklingen och gjort kollektivtrafiken oflexibel. Nu öppnas äntligen denna marknad upp, så att resenären kommer i fokus och människor med innovativa idéer inte stoppas när de kliver utanför dörren för att genomföra dem.

Vi moderater har full respekt för att förändringar behöver sin tid för att sätta sig. I en förändringsprocess är det alltid olika utmaningar som behöver lösas och lagarna kan behöva justeras med tiden. Socialdemokraterna sätter sig i detta läge som ett surt litet barn och utbrister att det inte går, eftersom utmaningarna och systemen i deras tankevärld hamnar främst. Tänk om en entreprenör agerade likadant, hur mycket utveckling skulle vi då se runt om i världen?

Moderaterna och alliansen kommer aldrig sätta systemen framför människor. För oss hamnar alltid resenären främst. Så når vi en attraktiv kollektivtrafik som bygger på att alla får vara med och bidra. Vi kommer därför aldrig lägga oss platta och säga att detta är omöjligt!

Fler artiklar om Infrastruktur

13 januari

Privata monopol äger bredbandskunderna

Gunilla Glasare, chef för avdelningen för tillväxt och samhällsbyggnad på SKL
13 januari

C: Nio punkter för ökad boendeintegration

Christian Ottosson mfl, kommunalråd (C) Huddinge kommun
13 januari

Låt inte tillväxten gå på grund i Göteborg

Johan Büser mfl, riksdagsledamöter (S) för Västsverige
12 januari

Stockholms motorvägar krockar med klimatmålen

Marica Lindblad, (MP), kommunalråd Huddinge
12 januari

Hyresgästföreningens makt skadar hyresrätten

Lennart Sten & Reinhold Lennebo , Fastighetsägarna

Senast publicerat

Idag 13:00

”Etnisk registrering leder bara till fördomar”

Aras Amin, fritidspolitiker (M) Spånga-Tensta
Idag 11:46

”Kontraproduktivt att inte visa verkligheten”

Staffan Danielsson, riksdagsledamot (C)
Idag 11:43
Idag 05:45

Ny kurs ska öka kunskapen om extremism

Anna Carlstedt m.fl, nationell samordnare mot våldsbejakande extremism
Idag 05:45

Ny vårdform effektiv för unga på institution

Kent Ehliasson & Olivia Wigzell, generaldirektör, Statens institutionsstyrelse & generaldirektör, Socialstyrelsen

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här