Ny miljöbilsdefinition drabbar kommunerna

Miljö. Miljöbilsdefinitionen ska äntligen skärpas. Men det nya förslaget riskerar försämra den lokala luftkvaliteten, försvåra uppnåendet av klimatmålen och öka trafikolyckorna. Kommunerna måste slå vakt om gjorda framsteg och säga nej till en urholkad definition.
Mattias Goldmann , Projektledare Gröna Bilister

Den 1 januari 2013 ändras miljöbilsdefinitionen äntligen. Regeringen förbereder nu ett förslag på utformning, som i sin nuvarande utformning riskerar försvåra kommunernas arbete för hållbar trafik. På fem område måste regeringen ta större hänsyn till verkligheten ute i landet.

• Klimatmål försvåras. Kommande miljöbilsdefinition tar ingen hänsyn till den faktiska klimatnyttan med biogas, etanol och biodiesel. Därmed gynnas fossildieselbilar, med ungefär dubbelt så hög klimatpåverkan som de förnybara drivmedlen. Lokala, nationella och globala klimatmål blir lidande, med framtida generationer som den stora förloraren.

• Innerstadsluften försämras. Definitionen saknar utsläppskrav för partiklar och kväveoxid. Resultatet blir sämre innerstadsluft, försämrad hälsa hos kommuninvånarna och ökad risk för dryga EU-böter när bindande kvalitetsnormer inte uppfylls.

Annons

• Trängseln förvärras. Problem med trängsel i innerstan förvärras av en miljöbilsdefinition som vill låta tunga bilar släppa ut mer än lätta. Därmed missas en chans att stimulera små, lätta bilar och utvecklingen mot allt fler crossovers och SUVar fortsätter, med alltmer igenkorkade städer som följd.

• Trafikolyckorna ökar. 2011 ökade trafikdödligheten åter, men regeringen föreslår inga säkerhetskrav på miljöbilarna. De kan få säljas utan låsningsfria bromsar, utan antisladdsystem, utan en enda airbag och med absoluta bottenbetyg i oberoende krocktest. Stora delar av notan hamnar hos kommuner och landsting, men de onödiga trafikolyckornas tragedi får vi alla dela.

• De gröna jobben uteblir. Med en inriktning på biogas från avfall, biodiesel från skogen och etanol från jordbruket hade vi fått mängder med gröna jobb i energisektorn. Istället gynnas fossila drivmedel från oljediktaturer, tjärsand och djuphavsborrningar, med försvinnande få jobb i svenska kommuner.

Vi kan bara spekulera i regeringens bevekelsegrunder för ett förslag som så tydligt slår mot luftkvaliteten, klimatet och trafiksäkerheten. Men regeringen är helt visst påhejad av tillverkare av tunga bilar, av fossilbränslelobbyn och av de som marknadsför bilar med undermålig säkerhet. För att säkerställa att den slutliga nya miljöbilsdefinitionen utvecklar bilmarknaden i hållbar riktning, behövs kommunernas röst.

Kommunerna har haft en nyckelroll i miljöbilsboomen, genom att skapa lokal stimulans för miljöbilar och se till att det finns biodrivmedel att tanka. Samma viktiga roll vill man nu ta i introduktionen av elbilar och laddhybrider, men regeringen vill istället ge kommunerna ansvar att städa upp och sopa igen efter en misslyckad miljöbilsdefinition. Detta får landets kommuner inte godta!

Så tycker Dagens Samhälles läsare

Du har redan röstat.Tack för din röst!
787 har röstat hittills.

Fler artiklar om Miljö

2 oktober

LRF: "Sluta kasta paj på bönderna"

Hilda Runsten, klimatexpert LRF Mjölk
30 september

Inför miljöskatt på konventionellt jordbruk

Artur Granstedt, docent och kooordinator Beras
25 september

Smartare resor sparar både pengar och klimat

Hans Wiklund m fl, landstinget Västernorrland

Senast publicerat

Igår 14:59

"Kaplan har aldrig försvarat våld"

Gösta Hultén, Charta 2008
Igår 14:10
Igår 11:52

Slopad nolltolerans ökar risken för klotter

Per Forsling m fl, Fastighetsägarna
Igår 10:20

Ekonomiska intressen får inte styra val av hörapparat

Pia Uhlin, leg audionom och ordförande i Svenska Audiologiska Sällskapet

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här