Ny miljöbilsdefinition drabbar kommunerna

Miljö. Miljöbilsdefinitionen ska äntligen skärpas. Men det nya förslaget riskerar försämra den lokala luftkvaliteten, försvåra uppnåendet av klimatmålen och öka trafikolyckorna. Kommunerna måste slå vakt om gjorda framsteg och säga nej till en urholkad definition.
Mattias Goldmann , Projektledare Gröna Bilister

Den 1 januari 2013 ändras miljöbilsdefinitionen äntligen. Regeringen förbereder nu ett förslag på utformning, som i sin nuvarande utformning riskerar försvåra kommunernas arbete för hållbar trafik. På fem område måste regeringen ta större hänsyn till verkligheten ute i landet.

• Klimatmål försvåras. Kommande miljöbilsdefinition tar ingen hänsyn till den faktiska klimatnyttan med biogas, etanol och biodiesel. Därmed gynnas fossildieselbilar, med ungefär dubbelt så hög klimatpåverkan som de förnybara drivmedlen. Lokala, nationella och globala klimatmål blir lidande, med framtida generationer som den stora förloraren.

• Innerstadsluften försämras. Definitionen saknar utsläppskrav för partiklar och kväveoxid. Resultatet blir sämre innerstadsluft, försämrad hälsa hos kommuninvånarna och ökad risk för dryga EU-böter när bindande kvalitetsnormer inte uppfylls.

Annons

• Trängseln förvärras. Problem med trängsel i innerstan förvärras av en miljöbilsdefinition som vill låta tunga bilar släppa ut mer än lätta. Därmed missas en chans att stimulera små, lätta bilar och utvecklingen mot allt fler crossovers och SUVar fortsätter, med alltmer igenkorkade städer som följd.

• Trafikolyckorna ökar. 2011 ökade trafikdödligheten åter, men regeringen föreslår inga säkerhetskrav på miljöbilarna. De kan få säljas utan låsningsfria bromsar, utan antisladdsystem, utan en enda airbag och med absoluta bottenbetyg i oberoende krocktest. Stora delar av notan hamnar hos kommuner och landsting, men de onödiga trafikolyckornas tragedi får vi alla dela.

• De gröna jobben uteblir. Med en inriktning på biogas från avfall, biodiesel från skogen och etanol från jordbruket hade vi fått mängder med gröna jobb i energisektorn. Istället gynnas fossila drivmedel från oljediktaturer, tjärsand och djuphavsborrningar, med försvinnande få jobb i svenska kommuner.

Vi kan bara spekulera i regeringens bevekelsegrunder för ett förslag som så tydligt slår mot luftkvaliteten, klimatet och trafiksäkerheten. Men regeringen är helt visst påhejad av tillverkare av tunga bilar, av fossilbränslelobbyn och av de som marknadsför bilar med undermålig säkerhet. För att säkerställa att den slutliga nya miljöbilsdefinitionen utvecklar bilmarknaden i hållbar riktning, behövs kommunernas röst.

Kommunerna har haft en nyckelroll i miljöbilsboomen, genom att skapa lokal stimulans för miljöbilar och se till att det finns biodrivmedel att tanka. Samma viktiga roll vill man nu ta i introduktionen av elbilar och laddhybrider, men regeringen vill istället ge kommunerna ansvar att städa upp och sopa igen efter en misslyckad miljöbilsdefinition. Detta får landets kommuner inte godta!

Så tycker Dagens Samhälles läsare

Du har redan röstat.Tack för din röst!
787 har röstat hittills.

Fler artiklar om Miljö

23 juni
17 juni
16 juni

Stoppa myrornas angrepp på svenska hus

Roland Ekstrand, Svensk Klimatcertifiering
11 juni

Riv upp vägbeslut efter räknemissen

Karin Svensson Smith m fl, partistyrelsen (MP)
10 juni

"Miljömiljarden" kan locka till gröna köp

Magnus Josephson m fl, upphandlingsjurist

Senast publicerat

29 juli

Gunnar Axén (M): Därför slängde jag ut min TV

Gunnar Axén, riksdagsledamot (M)
25 juli

Svårt ekonomiskt läge för flera lokala museer

Robert Olsson m fl, Sveriges museer
23 juli
23 juli

Kommunalpolitikerna springer fastighets- och byggföretagens ärenden

Richard Murray m fl, ordförande Förbundet för Ekoparken

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på nätet – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Läs mer och prova