Ny miljöbilsdefinition drabbar kommunerna

Miljö. Miljöbilsdefinitionen ska äntligen skärpas. Men det nya förslaget riskerar försämra den lokala luftkvaliteten, försvåra uppnåendet av klimatmålen och öka trafikolyckorna. Kommunerna måste slå vakt om gjorda framsteg och säga nej till en urholkad definition.
Mattias Goldmann, Projektledare Gröna Bilister

Den 1 januari 2013 ändras miljöbilsdefinitionen äntligen. Regeringen förbereder nu ett förslag på utformning, som i sin nuvarande utformning riskerar försvåra kommunernas arbete för hållbar trafik. På fem område måste regeringen ta större hänsyn till verkligheten ute i landet.

• Klimatmål försvåras. Kommande miljöbilsdefinition tar ingen hänsyn till den faktiska klimatnyttan med biogas, etanol och biodiesel. Därmed gynnas fossildieselbilar, med ungefär dubbelt så hög klimatpåverkan som de förnybara drivmedlen. Lokala, nationella och globala klimatmål blir lidande, med framtida generationer som den stora förloraren.

• Innerstadsluften försämras. Definitionen saknar utsläppskrav för partiklar och kväveoxid. Resultatet blir sämre innerstadsluft, försämrad hälsa hos kommuninvånarna och ökad risk för dryga EU-böter när bindande kvalitetsnormer inte uppfylls.

Annons

• Trängseln förvärras. Problem med trängsel i innerstan förvärras av en miljöbilsdefinition som vill låta tunga bilar släppa ut mer än lätta. Därmed missas en chans att stimulera små, lätta bilar och utvecklingen mot allt fler crossovers och SUVar fortsätter, med alltmer igenkorkade städer som följd.

• Trafikolyckorna ökar. 2011 ökade trafikdödligheten åter, men regeringen föreslår inga säkerhetskrav på miljöbilarna. De kan få säljas utan låsningsfria bromsar, utan antisladdsystem, utan en enda airbag och med absoluta bottenbetyg i oberoende krocktest. Stora delar av notan hamnar hos kommuner och landsting, men de onödiga trafikolyckornas tragedi får vi alla dela.

• De gröna jobben uteblir. Med en inriktning på biogas från avfall, biodiesel från skogen och etanol från jordbruket hade vi fått mängder med gröna jobb i energisektorn. Istället gynnas fossila drivmedel från oljediktaturer, tjärsand och djuphavsborrningar, med försvinnande få jobb i svenska kommuner.

Vi kan bara spekulera i regeringens bevekelsegrunder för ett förslag som så tydligt slår mot luftkvaliteten, klimatet och trafiksäkerheten. Men regeringen är helt visst påhejad av tillverkare av tunga bilar, av fossilbränslelobbyn och av de som marknadsför bilar med undermålig säkerhet. För att säkerställa att den slutliga nya miljöbilsdefinitionen utvecklar bilmarknaden i hållbar riktning, behövs kommunernas röst.

Kommunerna har haft en nyckelroll i miljöbilsboomen, genom att skapa lokal stimulans för miljöbilar och se till att det finns biodrivmedel att tanka. Samma viktiga roll vill man nu ta i introduktionen av elbilar och laddhybrider, men regeringen vill istället ge kommunerna ansvar att städa upp och sopa igen efter en misslyckad miljöbilsdefinition. Detta får landets kommuner inte godta!

  • Mattias Goldmann, Projektledare Gröna Bilister

Dela artikeln

Ämnen i artikeln

Så tycker Dagens Samhälles läsare

Du har redan röstat.Tack för din röst!
787 har röstat hittills.

Följ den här debatten

Du får ett mejl varje gång ett nytt inlägg i denna debattråd publiceras.

Dela den här artikeln

Fler artiklar om Miljö

Igår 16:36

Vindkraften sliter oförtjänt i motvind

Johanna Olesen, ordförande Svensk Vindkraftförening
10 april

29 miljarder till tillväxt och jobb

Annie Lööf m fl, näringsminister (C)
4 april

Kustbevakningens spariver hotar miljön

Erland Olauson m fl, kommunstyrelsens ordförande (S) Valdemarsvik
31 mars

Ett renare Stockholm kräver smart sophantering

Sara Haasmark, Fastighetsägarna Stockholm
28 mars

Dags att skapa nya allianser för hållbara upphandlingar

Ragnar Unge m fl, Miljömärkning Sverige

Senast publicerat

Igår 16:36

Vindkraften sliter oförtjänt i motvind

Johanna Olesen, ordförande Svensk Vindkraftförening
Igår 13:32

EU:s budget visar att Nilsson (S) har fel

Annie Lööf m fl, näringsminister (C)
Igår 05:40

Dumsnålhet slår mot fritidshemmen

Eva-Lis Sirén, ordförande Lärarförbundet
22 april

SKL:s upphandlingar är öppna och transparenta

Thomas Idermark, vd Kommentus
22 april

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på nätet – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Läs mer och prova