Minskat flyg på Arlanda hot mot besöksnäringen

Infrastruktur. Arlanda står inför en halverad kapacitet inom en snar framtid. Det får förödande konsekvenser för den svenska besöksnäringen med förlorade arbetstillfällen och skatteintäkter som följd, skriver nio branschaktörer.
Eva Östling Ollén mfl , VD Sveriges Hotell och Restaurangföretagare

Regeringen har påbörjat ett långsiktigt arbete för att stärka den svenska turistnäringen. Det är på många sätt ett positivt initiativ som visar på stor framtidstro för vår bransch. Många talar till och med om framväxten av en ny svensk basindustri. Ett omedelbart hot ligger dock bakom hörnet. Arlanda kan komma att tvingas halvera sin flygkapacitet inom några år på grund av ett föråldrat miljötillstånd med förödande konsekvenser för besöksnäringen som följd. Regeringen har dock slagit dövörat till.

Därför vill vi visa näringsminister Annie Lööf, miljöminister Lena Ek och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd vad som står på spel.

Arlanda är navet i svensk turisminfrastruktur och spelar en betydande roll för den kraftigt växande besöksnäringen. En försämrad tillgänglighet slår hårt mot alla små- och medelstora företagare – och med dem restauranger, hotell och upplevelseattraktioner – som utgör besöksnäringen runt om i Sverige.

Annons

Sverige är ett perifert land och lokaliserat i utkanten av Europa. En internationell flygplats är avgörande för att locka utländska turister. År 2010 uppgick antalet utländska gästnätter (icke-nordiska) i Sverige till drygt 7,5 miljoner där flyget utgör det primära transportsättet. En halverad kapacitet på Arlanda skulle innebära att hundratusentals besökare skulle utebli vilket drabbar turistentreprenörerna runt om i landet.

Hela 80 procent av de som anlänt till Sverige för att gå på konferens anlände via Arlanda år 2008. I en nyligen genomförd undersökning av FOI angav en tredjedel att de hade valt ett annat resmål om de inte kunde flyga via Arlanda. Att gå miste om denna del av besöksnäringen innebär förutom förlorade jobb och intäkter, att viktiga kunskaps- och kulturutbyten som skapar ett konkurrenskraftigt och öppnare Sverige uteblir.

I sex år i rad har svensk turism slagit nya rekord. Besöksnäringen utgör en allt större betydelse för svensk välstånd och sysselsätter människor i såväl storstäder som landsorter och landsbygd. Besöksnäringen har cirka 160 000 årsanställda och omsätter omkring 254 miljarder kronor. Turismens exportvärde uppgick till 87,1 miljarder kronor. Regeringens och besöksnäringens gemensamma vision om att fördubbla svensk turism – och i förlängningen skapandet av fler arbetstillfällen – till 2020 blir inget annat än tomma ord om Sverige saknar den infrastruktur som behövs.

Flyget skall naturligtvis ha tuffa miljövillkor. Men det förutsätter att villkoren bygger på dagens miljölagstiftning. Med ett nytt miljötillstånd kan Arlanda ge flyget och vår bransch rimliga förutsättningar för att växa även i framtiden. En viktig utgångspunkt för att små- och medelstora företag inom besöksnäringen ska stå sig starka i framtiden och fortsätta växa är god tillgänglighet, där flyget utgör den absolut viktigaste delen. Regeringen får inte slå undan benen på en i dag starkt växande näring. Vi är från vår sida beredda att ta vår del av ansvaret för att skapa nya jobb, tillväxt och göra Sverige till ett attraktivt resmål. Det bygger emellertid på att vi har fungerande kommunikationer och god tillgänglighet i hela landet, där Arlanda spelar en avgörande roll.

Så därför skulle vi vilja fråga Annie Lööf, Lena Ek och Catharina Elmsäter-Svärd: Är ni beredda att ta konsekvenserna av en halverad kapacitet på Arlanda?

Så tycker Dagens Samhälles läsare

Du har redan röstat.Tack för din röst!
1165 har röstat hittills.

Fler artiklar om Infrastruktur

Igår 09:25

Kommunalt veto mot vindkraft måste bort

Helena Jonsson m fl, ordförande LRF
17 september

PRO: "Bygg bostäder pensionärer har råd med"

Curt Persson & Leif Linde, Pro och Riksbyggen
17 september

SKL: Finland kan lära oss att bygga mer

Anders Knape, ordförande SKL
13 september

Västlänken löper amok med skattemedel och miljön

Åke Nilsson m fl, fd vd Asea Traction
12 september

Rösta bort trängselskatten på söndag!

Theo Papaioannou m fl, Vägvalet Göteborg

Senast publicerat

Idag 05:30

Varför debatteras inte förvaltningspolitiken?

Martin Fransson & Johan Quist, ek dr
Igår 11:20

I Gnesta vet vi hur SD ska mötas

Oscar Fredriksson, Centerpartiet
Igår 09:25

Kommunalt veto mot vindkraft måste bort

Helena Jonsson m fl, ordförande LRF
Igår 05:55

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på nätet – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Läs mer och prova