Minskat flyg på Arlanda hot mot besöksnäringen

Infrastruktur. Arlanda står inför en halverad kapacitet inom en snar framtid. Det får förödande konsekvenser för den svenska besöksnäringen med förlorade arbetstillfällen och skatteintäkter som följd, skriver nio branschaktörer.
Eva Östling Ollén mfl, VD Sveriges Hotell och Restaurangföretagare

Regeringen har påbörjat ett långsiktigt arbete för att stärka den svenska turistnäringen. Det är på många sätt ett positivt initiativ som visar på stor framtidstro för vår bransch. Många talar till och med om framväxten av en ny svensk basindustri. Ett omedelbart hot ligger dock bakom hörnet. Arlanda kan komma att tvingas halvera sin flygkapacitet inom några år på grund av ett föråldrat miljötillstånd med förödande konsekvenser för besöksnäringen som följd. Regeringen har dock slagit dövörat till.

Därför vill vi visa näringsminister Annie Lööf, miljöminister Lena Ek och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd vad som står på spel.

Arlanda är navet i svensk turisminfrastruktur och spelar en betydande roll för den kraftigt växande besöksnäringen. En försämrad tillgänglighet slår hårt mot alla små- och medelstora företagare – och med dem restauranger, hotell och upplevelseattraktioner – som utgör besöksnäringen runt om i Sverige.

Annons

Sverige är ett perifert land och lokaliserat i utkanten av Europa. En internationell flygplats är avgörande för att locka utländska turister. År 2010 uppgick antalet utländska gästnätter (icke-nordiska) i Sverige till drygt 7,5 miljoner där flyget utgör det primära transportsättet. En halverad kapacitet på Arlanda skulle innebära att hundratusentals besökare skulle utebli vilket drabbar turistentreprenörerna runt om i landet.

Hela 80 procent av de som anlänt till Sverige för att gå på konferens anlände via Arlanda år 2008. I en nyligen genomförd undersökning av FOI angav en tredjedel att de hade valt ett annat resmål om de inte kunde flyga via Arlanda. Att gå miste om denna del av besöksnäringen innebär förutom förlorade jobb och intäkter, att viktiga kunskaps- och kulturutbyten som skapar ett konkurrenskraftigt och öppnare Sverige uteblir.

I sex år i rad har svensk turism slagit nya rekord. Besöksnäringen utgör en allt större betydelse för svensk välstånd och sysselsätter människor i såväl storstäder som landsorter och landsbygd. Besöksnäringen har cirka 160 000 årsanställda och omsätter omkring 254 miljarder kronor. Turismens exportvärde uppgick till 87,1 miljarder kronor. Regeringens och besöksnäringens gemensamma vision om att fördubbla svensk turism – och i förlängningen skapandet av fler arbetstillfällen – till 2020 blir inget annat än tomma ord om Sverige saknar den infrastruktur som behövs.

Flyget skall naturligtvis ha tuffa miljövillkor. Men det förutsätter att villkoren bygger på dagens miljölagstiftning. Med ett nytt miljötillstånd kan Arlanda ge flyget och vår bransch rimliga förutsättningar för att växa även i framtiden. En viktig utgångspunkt för att små- och medelstora företag inom besöksnäringen ska stå sig starka i framtiden och fortsätta växa är god tillgänglighet, där flyget utgör den absolut viktigaste delen. Regeringen får inte slå undan benen på en i dag starkt växande näring. Vi är från vår sida beredda att ta vår del av ansvaret för att skapa nya jobb, tillväxt och göra Sverige till ett attraktivt resmål. Det bygger emellertid på att vi har fungerande kommunikationer och god tillgänglighet i hela landet, där Arlanda spelar en avgörande roll.

Så därför skulle vi vilja fråga Annie Lööf, Lena Ek och Catharina Elmsäter-Svärd: Är ni beredda att ta konsekvenserna av en halverad kapacitet på Arlanda?

  • Eva Östling Ollén mfl, VD Sveriges Hotell och Restaurangföretagare
  • Elisabeth Haglund, Vice ordförande SHR
  • Eva Hedenström, VD FörTur
  • Eva Werkelin, VD Kneippbyn
  • Hans Gerremo, VD SLAO
  • Magnus Nilsson, Vice ordförande Nöjesparksföreningen
  • Maria Nygren, vice vd TransportGruppen
  • Patric Sjöberg, VD Stockholmsmässan
  • Yvonne Ingman, Vice vd Svensk Handel

Ämnen i artikeln

Relaterade artiklar

24 januari
Lars Bryntesson m fl
22 november 2012
Anna Grönlund
9 maj 2012
Ulla Hamilton och Anders Ehrling

Så tycker Dagens Samhälles läsare

Du har redan röstat.Tack för din röst!
1163 har röstat hittills.

Följ den här debatten

Du får ett mejl varje gång ett nytt inlägg i denna debattråd publiceras.

Dela den här artikeln

Fler artiklar om Infrastruktur

Igår 05:30

Tågexperter: Den svenska järnvägen har havererat

Åke Nilsson m fl, fd vd Asea Traction AB
10 april
8 april

Så får vi sund konkurrens på bostadsmarknaden

Stefan Dahlgren, vd CM-bolagen
3 april
2 april

Infrastrukturskulden bromsar tillväxten

Peter Jeppsson, Transportgruppen

Senast publicerat

Idag 11:39

Varningar om läkarna på akuten missar kärnfrågan

Emma Spak m fl, ordförande SYLF
Idag 06:11

Sätt de äldre i centrum för hemtjänsten

Heike Erkers m fl, ordförande Akademikerförbundet SSR
Igår 14:08
Igår 11:27

Välkommen in i matchen för fler jobb, Roger Mogert (S)

Ulla Hamilton, borgarråd (M) Stockholm
Igår 05:30

Tågexperter: Den svenska järnvägen har havererat

Åke Nilsson m fl, fd vd Asea Traction AB

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på nätet – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Läs mer och prova