Miljözoner begränsar människors resande

Miljö. Transportstyrelsen föreslår att även personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar ska inkluderas i kommunala miljözoner. Ett steg i helt fel riktning. Reglerna kommer ytterst att innebära begränsningar för vanliga människors mobilitet och särskilt besöksnäringen.
Anders Ydstedt & Paul G Höglund , Kungliga Automobil Klubben (KAK)
Annons

Det har uppstått en stor klyfta mellan vanliga människor och många politiker och planerare i Sverige. Aldrig har det sålts så mycket bilar och nya grupper får tillgång till denna frihetsmaskin. Kvinnor ökar sitt bilinnehav mycket snabbare än männen i dagsläget. Detta är dock inget som planeringen av infrastruktur verkar ta hänsyn till. Tvärtom tycks man göra allt för att hindra människors fria resande. 

Många exempel på detta finns och det senaste kommer nu från regeringens uppdrag till Transportstyrelsen. Redan idag kan trafik med tunga fordon som inte uppfyller särskilda utsläppskrav begränsas i miljözoner. Men nu har Transportstyrelsen på regeringens uppdrag utrett hur personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar ska kunna inkluderas i dessa bestämmelser. Detta innebär i praktiken att många äldre bilar skulle kunna förbjudas i städerna. Besöksnäringen kommer att drabbas hårt när utländska bilister sannolikt helt avstår besök för att slippa sätta sig in i lokala svenska miljöregler. 

I sammanhanget kan det inte nog understrykas hur viktiga de framsteg som gjorts och som hela tiden görs på miljöområdet i transportsektorn är. Tack vare innovationer och ny teknik som katalysatorn. Katalysatorn har eliminerat 90 procent av de hälsofarliga utsläppen under de senaste decennierna.

Annons

När det gäller klimatutsläppen fungerar endast en minskad bränsleförbrukning eller nya bränslen. Med effektivare motorer, lättare fordon, minskat rull- och luftmotstånd har vi halverat bränsleförbrukning jämfört med tidigare decennium. Ytterligare framsteg är på väg. Helt eller delvis eldrivna fordon är under snabb utveckling. Denna utveckling har nu tagit fart på allvar.

De svenska erfarenheterna av bland annat katalysatortekniken visar att introduktion och acceptans för ny smart miljöteknik kan få långt större global miljöeffekt än regleringar, begränsningar och svensk skattepolitik. Här måste enskilda bilister, politiker och industrin ta ett gemensamt ansvar för att framstegen fortsätter.

Att som Transportstyrelsen nu föreslår ge kommuner möjlighet att definiera miljözoner är ett steg i helt fel riktning. Miljö- och klimatpolitiken måste istället sikta på globala lösningar. Bilens framgångssaga beror till stor del på att den kan användas överallt. Att 8 av 10 resor idag sker med bil talar sitt tydliga språk. Olika regler mellan olika kommuner kommer ytterst att innebära begränsningar för vanliga människors mobilitet och särskilt besöksnäringen. Kommunala miljözoner riskerar dessutom att bli ett byråkratiskt monster.

Dessutom kommer de som inte har råd att köpa de senaste mest utvecklade bilarna att drabbas hårdare. Städerna riskerar att bli "gated communities" för de som har råd att bo där och köpa dyra fordon. Detta kommer att drabba städerna, inte minst dess företag och handel som är beroende av att kunderna kan nå dem. Framtiden kommer att ställa större krav på ökad mobilitet. Då behövs alla trafikslag.

En smartare diskussion om hur vi kan utveckla framtidens städer bör utgå ifrån hur människors behov av individuell mobilitet kan kombineras med minimal miljöpåverkan och effektivare utnyttjande av det offentliga rummet. Hur kan fler transporter ske med autonom teknik? Hur kan smartare parkeringslösningar åstadkommas? Vad kan göras för effektivare trafikflöden? Den typen av frågeställningar borde myndigheter fokusera på istället för att motarbeta människors mobilitet. Klyftan mellan vanliga människor och många politiker och planerare i Sverige måste överbryggas. 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Fler artiklar om Miljö

Igår 10:21

Replik: Sluta bråka Volvo!

Mattias Goldmann, vd tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet
22 mars

Trähus inte alltid bästa lösningen

Malin Löfsjögård, vd Svensk Betong
20 mars

Kommunerna sitter på flera stolar i avfallshanteringen

Britt Sahleström, vd Återvinningsindustrierna, Sverige
16 mars

Ställ krav på fler hus byggda i trä

Roberto Crocetti mfl, professor i konstruktionsteknik, LTH
14 mars

”Hjälp oss att utveckla framtidens kollektivtrafik”

Ann-Christin L Frickner mfl, nätverket KOMPASS

Senast publicerat

Idag 11:32

Kommunal högskola felaktig slutsats av Saco

Johan Persson mfl, Parlamentariska landsbygdskommittén
Idag 11:27

”Vi står gärna bakom en utfallsbaserad vård”

Gunnar Akner mfl, nätverket mot olämplig styrning av hälso- och sjukvården
Idag 10:38

Nej, SKL styrs inte från Rosenbad

Lena Micko mfl, ordförande (S) SKL
Idag 05:45
Idag 05:45

”Socialstyrelsens riktlinjer försämrar för patienterna”

Rolf Holmqvist & Christer Sandahl, professorer Linköping resp Karolinska

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här