Luras inte av medias bild av Almedalen

Almedalen. Almedalsveckan är en världsunik folkbildande institution där 20 000 personer folkbildar sig på 3 000 seminarier. Och en helt annan parallell vecka där journalister vimlar och tar bilder av varandra, skriver almedalsveteranen Magnus Ljungkvist, i ett glödande försvar av den demokratiska högtid som veckan är.
Magnus Ljungkvist , Almedalsveteran
Annons

Det var som en liten hemlig klubb där på 1990-talet. Vi som hade tillträde var partiledarna, deras staber, gräddan av politiska journalister, några näringslivsdirektörer och samhällsintresserade med segelbåt. Man hejade på de flesta och språkade med alla på uteserveringen vid Wisby hotell.

Det var inte många som stannade en hel vecka. Några journalister kanske, en och annan ungdomsförbundare som startade sin semester i Visby. Partiernas tal, ja det var verkligen inte säkert att det skulle komma några partiledare, var den givna kvällsunderhållningen.

Annons

Sossarnas ekonomiska seminarium var det verkligt tunga inslaget i den lövtunna programkatalogen. Det var inte någon trängsel och över kvällens öl på rätt uteservering kunde man faktiskt prata med folk, och bokstavligt talat träffa alla som var på plats i Almedalen det året.

Det var näringslivets spinndoktorer som begrep det först. Med så många journalister på plats, och i det närmaste sysslolösa på dagarna innan partiledarna klev upp på scenen klockan sju på kvällen fanns det möjlighet att sälja budskap. Dessutom kunde man använda de sysslolösa politikerna till att fylla paneler och delta i offentliga diskussioner.

Antalet seminarier ökade, och med fler seminarier kom det dit mer folk, och när de heller inte hade något att göra ökade efterfrågan på seminarier och debatter för att de skulle slippa gå sysslolösa på dagarna.

Det blev trängsel på uteserveringarna. Och precis som vanligt, fast då i Stockholm, när det blir kö förstår man att det som händer här är häftigt och värt att besöka. Och det blev något unikt som växte fram. Plötsligt fick den lite oglamorösa vardagliga politiken en egen branschmässa. En plats där de som sysslat med något så tråkigt och vardagligt som att sköta samhället framträdde i stjärnglans och vimmel, och blev de hippa grabbarna och tjejerna för en kväll eller två.

Å plötsligt när 2000-talet kom så exploderade det. Antalet besökare, seminarier och budskap som skulle framföras under denna vecka ökade exponentiellt. Almedalsveckan blev den naturliga slutpunkten på det politiska året men också en slags upptakt inför det kommande. Särskilt under valåren.

Under 2000-talets början var det fortfarande innehållet på seminarier och tal som var det verkligt intressanta. Det fanns en chans att det som lyftes fram under veckan fick medialt genomslag eller ledde till kontakter och idéutbyte.

Som arrangör hoppades man fortfarande på att nå till Almedalsveckans två viktigaste målgrupper – makthavarna i form av journalister och politiker. Men en grupp kunde inte växa exponentiellt. Vi har den mängd politiker vi har. Och antalet idéer och nya förslag som politiken föder fram ökar inte heller exponentiellt. Det uppstod därmed ett slags idémässigt tomrum. Ett tomrum som stjärnreportrarna på plats på ön beklagar sig över, men också bestämt sig för att själva ta i anspråk och fylla ut.

För den mest påtagliga trenden det senaste decenniet är att medieföretagen tagit över rollen som aktörer. Det finns branschmedier på plats på ön som tar betalt och arrangerar seminarier med de aktörer de ska bevaka. De stora tidningsdrakarna åker ner med enorma entourage och resurser och driver själva fram nyheterna de rapporterar om, som Expressen som ger ut en egen Almedalstidning på plats, och producerar egen webb-tv från tidigt morgon till sen kväll.

De stora tevekanalerna, och Sveriges Radio, direktsänder så klart de också. Men få av de hundratals journalister som är där orkar ta det gedigna seminarieutbudet på allvar och masa sig i väg till de tusentals väl förberedda seminarier som fyller Visbys alla lokaler under veckan.

Således finns det numera två Almedalsveckor. En unik folkbildande almedalsvecka där drygt 20 000 besökare utbildar sig och vidgar sina vyer på drygt 3 000 seminarier. Och en almedalsvecka vid sidan om den förstnämnda veckan, där journalister vimlar och tar bilder av varandra för att visa upp i tidningarnas extraupplagor.

Det är inte längre en hemlig klubb, men för den som vill är almedalsveckan troligtvis den enskilt största folkbildningshändelsen i Sverige. Och en världsunik uppvisning i demokratisk öppenhet. Och det är något som är värt att slå vakt om.

Fotnot: Artikelförfattaren Magnus Ljungkvist är grundare av politiksajten Almedalsbloggen/Makthavare.se. På fredag 4 juli kl 13.00 medverkar han i den panel som på Dagens Samhälles intervjuscen sammanfattar flipparna och flopparna i årets Almedalsvecka. Plats: Dagens Samhälles monter på Cramérgatan 3, utanför högskolans entré.

Se hela Dagens Samhälles intervjuprogram i Almedalen här. Boka in intressanta intervjuer/debatter/dagar som ett event på Facebook här.

Fler artiklar om Demokrati

Idag 12:38

Brexit handlar i grund och botten om demokrati

Jan Kallberg, PhD, disputerad statsvetare och jurist verksam i USA
Idag 11:22

Här är tre reformer som demokratiserar EU

Max Andersson, EU-parlamentariker (MP)
Idag 10:18
Idag 05:45

”Nu behövs självrannsakan i EU”

Carl Lindstrand, advokat och civilekonom

Senast publicerat

Idag 15:59

Låt taxibranschen skapa fler jobb åt nyanlända

Mikail Yüksel , vice ordf Centerpartiet Göteborg
Idag 13:20

Ny spellag äventyrar civilsamhällets finansiering

Stefan Bergh mfl, generalsekreterare Riksidrottförbundet
Idag 12:38

Brexit handlar i grund och botten om demokrati

Jan Kallberg, PhD, disputerad statsvetare och jurist verksam i USA
Idag 11:22

Här är tre reformer som demokratiserar EU

Max Andersson, EU-parlamentariker (MP)

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här