Låt taxi vara med och bygga framtidens kollektivtrafik

Infrastruktur. När trängseln i stadstrafiken ökar letar alltfler efter alternativ till bilen för att slippa köerna. Därför måste det bli lättare att välja bort privatbilen till förmån för taxi och övrig kollektivtrafik.
Thomas Winskog med flera , Svenska Taxiförbundet
Annons

Den ökande trängseln på våra gator gör att allt fler ser kollektivtrafiken som lösningen på problemet. Utmaningen för våra beslutsfattare är hur den ska utformas för att vara tillräckligt snabb, bekväm och driftsäker för att omvända den stora mängd privatbilister som är huvudorsaken till trängseln.

Att i detta läge straffa bort taxi genom att påtvinga taxiföretagen och dess resenärer trängselskatt är kontraproduktivt. Likaså att förbjuda taxi att använda kollektivtrafikkörfälten. Taxi borde ses ett viktigt verktyg i arbetet med att skapa en kollektivtrafik som passar alla.

Många inbitna privatbilister ser inte buss, spårvagn eller tunnelbana som ett realistiskt alternativ till den egna bilen. Däremot vet vi att många av dem kan tänka sig att ersätta privatbilen med taxi för en del av resorna. Om 100 000 privatbilister kan förmås att åka taxi istället för i egen bil en dag per vecka, skulle ett utrymme dagligen frigöras motsvarande en bilkö på 14-15 mil.

Annons

En omställning till taxiresor skulle få positiva effekter för miljön. Taxibranschen har tagit en aktiv roll och ställer om till miljöklassade fordon i mycket snabb takt. Redan i dag är hälften av alla taxifordon i Sverige miljöfordon (sju av tio i Stockholm och sex av tio i Göteborg).

Enligt regeringens bakgrundsbeskrivning till kommittédirektivet "Skatte- och avgiftsuttag vid användandet av vissa vägar” kan undantag från trängselskatt medges för sådana fordon som i hög grad ersätter bilkörning och minskar trängseln. Detta gäller i högsta grad taxi som inte orsakar trängsel, utan bidrar till att minska den. Trots detta behandlas taxi styvmoderligt i lagen om trängselskatt. Samtliga bussar med en vikt över 14 ton, oavsett om de kör i linjetrafik eller inte, är skattebefriade – men inte taxi.

Trängselskatten belastar varje taxiföretagare med cirka 13 800 kronor per taxibil och år – en kostnad som kunderna får stå för och som därmed bidrar till att försvaga incitamenten för att välja taxi istället för den egna bilen. Det leder till onödig trängsel i trafiken och sämre luft för medborgarna. Dessutom fördyras, försvåras och förlängs många taxiresor på grund av att taxi förbjuds trafikera kollektivtrafikkörfälten. För den som inte ser buss som ett realistiskt alternativ kvarstår bara den egna bilen med onödig tid i stillastående bilköer som följd.

Om våra politiker och beslutsfattare menar allvar med att minska privatbilismen och att få fler att resa kollektivt, måste taxi undantas från trängselskatt och släppas in i körfälten för kollektivtrafik. Då skulle privatbilister på ett synbart sätt inse fördelarna med att åka med kollektiva trafikmedel, oberoende av vilka fordon som används. Köande privatbilister skulle se hur fordonen i kollektivtrafik på ett smidigt och snabbt sätt i reserverade körfält tar sig fram i rusningstrafiken.

Taxi är en flexibel, tillgänglig och miljövänlig del av kollektivtrafiken. Men ska taxi kunna bidra till att få fler att resa kollektivt krävs följande åtgärder:

  • Lagen om trängselskatt ändras på så sätt att taxi, i likhet med buss, undantas från skatteplikten.
  • Trafikförordningen ändras på så sätt att trafikmärkets ”Fordon i linjetrafik” lydelse utvidgas till att omfatta taxi.

Med tanke på hur mycket trängseln kan minska på våra gator och vägar måste det bli lättare att välja bort privatbilen till förmån för taxi och övrig kollektivtrafik.

Fler artiklar om Infrastruktur

22 augusti

Byggarna behöver se över sin egen verksamhet

Håkan Sörman & Kurt Eliasson, vd SKL / vd SABO
22 augusti

”Frigör grön mark för bostäder”

Johan Bobert m fl, vd för PR- och public affairs-byrån Deliberately
19 augusti

Är det bara i byggbranschen lönerna ska sänkas?

Björn Wellhagen, näringspolitisk chef på Sveriges Byggindustrier
18 augusti

EU:s högsta byggpriser måste pressas

Håkan Sörman & Kurt Eliasson, vd SKL / vd SABO
18 augusti

”Rädsla för IT-hot bromsar digitaliseringen”

Fia Ewald, informationssäkerhetsexpert

Senast publicerat

26 augusti

”Skyll inte bristerna i sjukvården på läkarna”

Sten Larnholt, pensionerad specialistläkare geriatrik och fd överläkare
26 augusti

Rätt medicin till barn på hvb kräver samordning

Jessika Sona & Leena Berlin Hallrup, medicinskt ansvariga sjuksköterskor
26 augusti

”Ge Komvux betalt efter resultat”

Li Jansson & Ulf Lindberg, arbetsmarknadsekonom/ näringspolitisk chef, Almega

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här