"Låt rut göra svart flyttbransch vit"

Upphandlingsarbete. Regeringen borde omgående se till att rut-avdraget omfattar även flyttjänster. Och det offentliga bör ta sitt ansvar och köpa seriösa flyttjänster - i stället för att bara se till lägsta priset, uppmanar Almega Flyttjänstföretagen.
Per Hansson , Almega Flyttjänstföretagen
Annons

Flyttbranschen har under många år brottats med problem som låg status, oseriösa anställningsvillkor, tvivelaktiga faktureringsmetoder och uppdrag som utförs av aktörer utan vare sig trafiktillstånd eller momsregistrering. Genom att nu bilda Almega Flyttjänstföretagen tänker vi utveckla flyttbranschen som en del av tjänstesektorn. Förhoppningsvis kan hela flyttbranschen göra samma resa från svart till vit verksamhet som hemstädningsföretagen genomgått under de senaste åren.

Almega Flyttjänstföretagen genomförde i början av augusti en enkel sökning efter flyttjänster på den internetbaserade marknadsplatsen Blocket. Denna undersökning gav en skrämmande bild av hur privatmarknaden fungerar. Den mest beklämmande annonsen visar att en besättning om två flyttarbetare, inklusive en lastbil, kan hyras för 499:-/timme. '

Flera andra annonser erbjuder denna besättning till priset om 550:-/timme. Sökningar i Transporstyrelsens fordonsregister visar att flertalet av de fordon som erbjuds varken är registrerade för yrkesmässig godstrafik eller uppfyller gällande miljökrav för fordon. Om priserna inkluderar moms eller inte framgår ej. En inte allt för kvalificerad gissning är väl att det inte handlar om momsregistrerad verksamhet.

Annons

För att verkligen förstå hur illa denna marknadsutveckling är så ska man veta att lönekostnaden, för arbetsgivare med kollektivavtalsenliga löner för anställda under 25 år är cirka 198:- per timme och för anställda över 25 år är cirka 224:- per timme. I dessa belopp ingår inte kostnader för exempelvis arbetskläder, skyddsutrustning, friskvård och mobiltelefoner. Inte heller kostnader för fordon och drivmedlen ingår i dessa kostnader. Med detta som bakgrund förefaller ovan nämnda priser som helt osannolika för att vara seriösa.

Stora aktörer inom flyttbranschen granskas just nu och Konkurrensverket har stämt tre företag till Stockholms tingsrätt för otillåten marknadsuppdelning. I Stockholm stad granskas just nu om företag som vunnit en offentlig upphandling därefter överdebiterat staden på helt andra nivåer. Om granskningen skulle visa att det funnits både otillåten marknadsuppdelning och överdebitering så är det djupt beklagligt och något som Almega Flyttjänstföretagen kraftfullt tar avstånd från.

Men samtidigt är det inte konstigt att sådant uppstår i en bransch som lever under ständig hård konkurrens från den ”svarta” sektorn.

Politikerna måste därför ta sitt ansvar och Almega Flyttjänstföretagen har som mål att arbeta fram en seriös flyttbransch. Ett rut-avdrag för flytt- och därtill tillhörande servicetjänster skulle skapa ett markant minskat intresse av att anlita oseriösa aktörer. Det finns inom många andra områden, i tjänstsektorn, flera goda exempel på hur tidigare ”svarta” marknader har omvandlats till ”vita” marknader. Detta till gagn för både de anställda som för dem som köper tjänsterna. 

Regeringen borde omgående besluta att rut-avdraget även ska omfatta flyttjänster. Det är även viktigt att det offentliga tar sitt ansvar när de köper dessa tjänster och vågar stå upp för att det ska ställas krav på seriösa leverantörer och att inte bara upphandlar dem som har lägst pris. Eftersom detta fram till idag har bidragit till en osund bransch med många ohederliga fuskare där man både struntar i kollektivavtal, lagar om utländsk arbetskraft samt de regler som gäller för transporter av gods.

Fler artiklar om Upphandling

15 juli

”Förhastade slutsatser om Migrationsverkets arbete”

Magnus Gustavsson & Kenneth Karlsson, Migrationsverket
7 juli

Vi skyddar samhället och demokratin

Joachim Källsholm, vd Securitas
27 juni

”Byggbranschen är skrämmande ineffektiv”

Mats Williamson, vice vd Skanska
16 juni

Rädda bönderna - köp svensk mjölk

Staffan Danielsson, riksdagsledamot (C)
8 juni

”Nonsens att statligt underhåll höjer kvaliteten”

Lars Redtzer, ansvarig infrastruktur Sveriges Byggindustrier

Senast publicerat

16 juli
15 juli

”Förhastade slutsatser om Migrationsverkets arbete”

Magnus Gustavsson & Kenneth Karlsson, Migrationsverket
15 juli

”Behövs en saklig debatt om surrogatmödraskap”

Terese Rustas mfl, Föreningen för surrogatmödraskap
14 juli

Så bygger vi ett sant pluralistiskt samhälle

Jacob Rudolfsson, Svenska Evangeliska Alliansen

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här