Kräv alkolås i alla skolskjutsar

Skola. Trafiken är ett riskmoment för alla barn som färdas till och från skolan. Riskerna går aldrig att undanröja helt, men de går att minska. Alkolås är en sådan lösning.
Eliza Roszkowska Öberg , riksdagsledamot (M) ledamot i trafikutskottet
Annons

Det finns antagligen inte en förälder som inte någon gång känt oro när barnet eller barnen tar sig till skolan, oavsett om barnet går, cyklar eller åker skolskjuts till skolan eller på något annat sätt. I trafiken finns många faror. En av farorna i trafiken är onyktra förare. En onykter förare kan sitta i sin egen personbil men – tyvärr – också vara förare i en skolskjuts.

Fyra av fem barn som åker skolskjuts i dag åker i ett fordon med alkolås, enligt uppgifter från Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Att fyra av fem barn som åker skolskjuts färdas i ett fordon med alkolås är bra men av trygghetsskäl och rättviseskäl borde det vara fem av fem istället. Fortfarande åker tusentals barn i ett fordon utan alkolås. Det går att öka takten.

Det finns goda möjligheter för kommunerna att genom krav vid upphandling se till att alkolås finns i de fordon som kör barnen till skolan. Ett sätt att kraftigt minska risken för rattonyktra förare i skolskjutsar är att kommunerna gör det obligatoriskt med krav på alkolås vid upphandling, så att tryggheten för alla barn som åker skolskjuts ökar. SKL har ingen gemensam upphandlingspolicy eller gemensamma upphandlingsregler för alkolås i skolskjutsar men man lyfter gärna fram goda exempel.

Annons

En vanlig dag åker ungefär 300 000 barn i Sverige skolskjuts till sin skola. I siffran ryms grundskoleelever, särskoleelever och särskoleelever på gymnasienivå. Kommunen har ansvaret för att ordna med kostnadsfri skolskjuts om det anses nödvändigt, givet avstånd till skolan, trafikförhållanden och funktionshinder till exempel. Till detta kommer ett antal elever på gymnasienivå som kan ha olika typer skolskjuts.

Jag vill uppmana de kommuner som i dag inte har alkolås som krav i sina upphandlingar att snarast föra in detta som krav vid upphandlingar. Det skulle vara ett bakslag att behöva lagstifta om alkolås när det kan lösas genom upphandling.

Många barn har nära till skolan och kan på ett ganska enkelt sätt klara av sin resa till och från skolan. Låt de barn som åker skolskjuts till skolan göra med chaufförer som är testade med alkolås. Det ökar både barnens och föräldrarnas trygghet.

Fler artiklar om Skola

7 juli

Ledarskapet – inte eleverna – är problemet

Ulla Hamilton, vd Friskolornas riksförbund
28 juni

Samverkan rustar eleverna för framtiden

Karolina Lisslö mfl, generalsekreterare Mattecentrum
28 juni

Alarmerande många elever borta från skolan

Lena Hök & Aggie Öhman, Skandia/Prestationsprinsen
28 juni

ESO-rapport om friskolors etablering vilseleder

Boel Vallgårda, konsult inom socioekonomisk resursfördelning
23 juni

Låt digitaliseringen skapa bättre integration

Pehr G Gyllenhammar & Lennart Jonasson, företagsledare/fd chef för Cesam

Senast publicerat

16 juli
15 juli

”Förhastade slutsatser om Migrationsverkets arbete”

Magnus Gustavsson & Kenneth Karlsson, Migrationsverket
15 juli

”Behövs en saklig debatt om surrogatmödraskap”

Terese Rustas mfl, Föreningen för surrogatmödraskap
14 juli

Så bygger vi ett sant pluralistiskt samhälle

Jacob Rudolfsson, Svenska Evangeliska Alliansen

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här