Kräv alkolås i alla skolskjutsar

Skola. Trafiken är ett riskmoment för alla barn som färdas till och från skolan. Riskerna går aldrig att undanröja helt, men de går att minska. Alkolås är en sådan lösning.
Eliza Roszkowska Öberg , riksdagsledamot (M) ledamot i trafikutskottet
Annons

Det finns antagligen inte en förälder som inte någon gång känt oro när barnet eller barnen tar sig till skolan, oavsett om barnet går, cyklar eller åker skolskjuts till skolan eller på något annat sätt. I trafiken finns många faror. En av farorna i trafiken är onyktra förare. En onykter förare kan sitta i sin egen personbil men – tyvärr – också vara förare i en skolskjuts.

Fyra av fem barn som åker skolskjuts i dag åker i ett fordon med alkolås, enligt uppgifter från Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Att fyra av fem barn som åker skolskjuts färdas i ett fordon med alkolås är bra men av trygghetsskäl och rättviseskäl borde det vara fem av fem istället. Fortfarande åker tusentals barn i ett fordon utan alkolås. Det går att öka takten.

Det finns goda möjligheter för kommunerna att genom krav vid upphandling se till att alkolås finns i de fordon som kör barnen till skolan. Ett sätt att kraftigt minska risken för rattonyktra förare i skolskjutsar är att kommunerna gör det obligatoriskt med krav på alkolås vid upphandling, så att tryggheten för alla barn som åker skolskjuts ökar. SKL har ingen gemensam upphandlingspolicy eller gemensamma upphandlingsregler för alkolås i skolskjutsar men man lyfter gärna fram goda exempel.

Annons

En vanlig dag åker ungefär 300 000 barn i Sverige skolskjuts till sin skola. I siffran ryms grundskoleelever, särskoleelever och särskoleelever på gymnasienivå. Kommunen har ansvaret för att ordna med kostnadsfri skolskjuts om det anses nödvändigt, givet avstånd till skolan, trafikförhållanden och funktionshinder till exempel. Till detta kommer ett antal elever på gymnasienivå som kan ha olika typer skolskjuts.

Jag vill uppmana de kommuner som i dag inte har alkolås som krav i sina upphandlingar att snarast föra in detta som krav vid upphandlingar. Det skulle vara ett bakslag att behöva lagstifta om alkolås när det kan lösas genom upphandling.

Många barn har nära till skolan och kan på ett ganska enkelt sätt klara av sin resa till och från skolan. Låt de barn som åker skolskjuts till skolan göra med chaufförer som är testade med alkolås. Det ökar både barnens och föräldrarnas trygghet.

Fler artiklar om Skola

Igår 05:45

Bygg skolgårdar med plats för spring i benen

Tobias Olsson, förbundsdirektör Sveriges Arkitekter
20 maj

”Skolan är inte reformtrött”

Bo Jansson, Lärarnas Riksförbund
19 maj

Tydliga riktlinjer krävs mot stök i skolan

Lotta Edholm & Isak Skogstad, oppositionsborgarråd (L) / Lärarnas riksförbunds studerandeförening
17 maj

Valfriheten har kommit till skolan för att stanna

Lars Leijonborg, ordförande i Friskolornas riksförbund

Senast publicerat

Idag 05:45

Nu är rätt läge för satsningar på infrastrukturen

Britta Lejon & Peter Lennartsson, Fackförbundet ST
Idag 05:45

"Det är inte bara polisen som lämnat förorterna"

Lars Stjernkvist, kommunstyrelsens ordförande (S), Norrköpings kommun
Igår 14:02

Nyckfull byråkrati drabbar utsatta cancerpatienter

Christina Franzén mfl, ordförande Hiv-Sverige
Igår 11:27

Risk att EU underkänner public service-avgift

Lars Marén & Johan Bobert, analysföretaget LoveOne / vd Deliberately
Igår 11:05

S-budgeten: Dags att bygga ihop Stockholm

Erika Ullberg mfl., oppositionslandstingsråd (S), SLL

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här