Klokt att myndigheter nobbar Almedalen

Almedalen. En av de tydligaste trenderna under årets Almedalsvecka är att många myndigheter nu vänder arrangemanget ryggen. Det är ett både klokt och ansvarsfullt agerande.
Erik Lakomaa , kommunikationsrådgivare
Annons

En av de tydligaste trenderna under årets Almedalsvecka är att många myndigheter nu vänder arrangemanget ryggen. Det är ett både klokt och ansvarsfullt agerande. Att inte lägga resurser på något som i de flesta fall inte har någon effekt borde vara en självklarhet för offentliga aktörer. Företag och organisationer som spenderar sina egna pengar kan ursäktas. Det bör ju trots allt vara tillåtet att göra dåliga affärer.

Redan för över tio år sedan lyfte jag fram problemen med kommunikations- och påverkansarbete under Almedalsveckan. Sedan dess har nyttan att vara där snarast minskat. Konkurrensen om utrymmet har ökat, och inslagen av firmafest likaså. Konkurrensen driver också aktörerna – eller snarare deras PR-byråer – att komma med mer och mer spektakulära utspel för att tränga igenom bruset.  I denna process är det då lätt att missa att uppmärksamhet inte är samma sak som kommunikation och att kommunikation är ett medel för att nå ett överordnat mål, inte ett mål i sig.

Politisk påverkan eller lobbying är inget jippo utan en metodisk process där väl underbyggd argumentation, byggande av ändamålsenliga koalitioner, en känsla för hur frågan kan hamna på dagordningen och konkreta förslag på hur just den fråga som uppdragsgivaren vill driva passar in i den övergripande politiska verkligheten är byggstenarna.

Annons

Ser man krasst på det finns för de flesta knappast något sämre tillfälle än Almedalen att försöka komma ut med sitt budskap. Vill man nå ut med ett budskap väljer man lämpligen ett tillfälle där konkurrensen är så liten som möjligt. Visst finns det fördelar med att vara på plats där politikerna och journalister rör sig. Ingen tvekan om det.

Men möjligheterna till personliga samtal med politiker och andra beslutsfattare är ofta större under årets 360 mer ostörda dagar. Det samma gäller journalistkontakter. Det finns undantag, men huvudregeln är att Almedalen är sällsynt dålig kommunikationsarena.

De politiska partierna och arbetsmarknadens parter kan naturligtvis, som alla år, räkna med att få uppmärksamhet och göra sig hörda. Men för alla andra medverkande är risken stor att man försvinner i mängden och bruset.

En grundregel inom kommunikation är att om man inte har något att komma med är det inte heller någon som kommer att lyssna. Det förhållandet går inte att rucka på med aldrig så många vinbufféer. De enda som blir glada av sådant är gratisätarna och cateringfirmorna.

Under alla mina år som kommunikationsrådgivare har jag endast vid något enstaka tillfälle rått en kund att medverka i Almedalen med ett eget arrangemang. Då endast efter att först ha gjort analysen att arrangemanget rätt genomfört skulle bli en av toppnyheterna den dagen.

Antalet sådana aktiviteter är dock mycket få. Man måste dessutom förmoda att de PR-byråer som år efter år rekommenderar en stor del av sina uppdragsgivarare att delta inte har några sådana ambitioner, än mindre möjligheter. Det betyder att större delen av de mångmiljonbelopp som spenderas på Almedalen inte ger några som helst resultat för uppdragsgivarna.

En seriös kommunikationsrådgivare skulle aldrig föreslå en kund en aktivitet där chansen att nå resultat på förhand kunde bedömas vara obefintlig.

Anledningen till att dessa råd ständigt ger bör därför sökas någon annanstans och sanningen är att Almedalen i huvudsak är en förevändning för konsulter att på kundernas bekostnad få festa tillsammans. Det skall myndigheter, kommuner, landsting och företag komma ihåg när PR-byråerna kommer och säger "ni måste vara med".

Utifrån PR-byråernas perspektiv är Almedalen viktigt - konsulterna får betalt även om arrangemangen inte ger något resultat. För kunderna är det samtidigt ofta rena blåsningen.

Det är i detta ljus som myndigheternas insikt om att Almedalen inte ger valuta för pengarna skall ses. Detta slår också tillbaka på de byråer som tidigare varje år sagt att det är nödvändigt att vara där. De som nu stannar hemma kommer att märka att de inte missade så mycket mer än fakturorna. 

Att myndigheterna nu vänder Almedalen ryggen bör därför inspirera andra att också välja bort Almedalen.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

  • Erik Lakomaa, politisk konsult och disputerad forskare vid institutionen för Marknadsföring och Strategi vid Handelshögskolan i Stockholm

Fler artiklar om Demokrati

Idag 05:45

”Välfärdsdebatten måste handla om medborgarna”

Lena Dahlstedt & Klara Palmberg Broryd, Nacka kommun
Igår 05:45

Ge allmänheten insyn i EU-budgeten

Max Andersson & Staffan Dahllöf, EU-parlamentariker (MP) / rapportförfattare
Igår 05:45

”Mötesplatser medel mot ungdomars utsatthet”

Lena Nyberg, generaldirektör Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF
28 mars

LUF: Låt polisstudenter utreda vardagsbrott

Joar Forsell, förbundsordförande LUF
28 mars

Nej, SKL styrs inte från Rosenbad

Lena Micko mfl, ordförande (S) SKL

Senast publicerat

Idag 06:15
Idag 05:45

”Välfärdsdebatten måste handla om medborgarna”

Lena Dahlstedt & Klara Palmberg Broryd, Nacka kommun
Idag 05:45

”Utveckla de regionala järnvägarna”

Helena Leufstadius mfl, vd Svensk kollektivtrafik

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här