Klimatkrisen är allas ansvar, sluta peka finger!

Flygtrafik. På onsdagen presenterades regeringens utredning om en ny flygskatt. Redan innan utredningen hade presenterats flödade sociala medier och debattsidor över av budskap om hur dåligt förslaget var. Argumenten var av...varierande kvalitet, konstaterar Fredrik Leijerstam, MP i Uppsala.
Fredrik Leijerstam , 1:e vice ordförande (MP) regionfullmäktige, Region Uppsala
Annons

De som är emot kilometerskatt för lastbilstrafik och som vill bygga Förbifart Stockholm är även förväntade motståndare till en flygskatt. Flera politiska partier är också mot förslaget, vissa mer väntade än andra. Centerpartiet var oväntat starka och aktiva i sitt motstånd mot en flygskatt. Videoinspelningar hade förberetts och lagts ut på nätet. Där hävdades att en flygskatt inte bara är dyr utan även ineffektiv.

Det hade kanske varit lättare att förstå kritikerna om man hade riktat in sig på vad pengarna ska användas till. Är det en rent fiskal avgift, där pengarna går rakt in i statskassan? Eller kommer pengarna att användas till något klimatfrämjande? Kanske rentav stimulera till en snabbare utveckling av icke-fossila bränslen till flyget? Det hade varit lättare att förstå än denna onyanserade kritik mot att alls ta ut en flygskatt.

Annons

Svenskt Flyg var helt förväntat motståndare till en flygskatt. De är branschrepresentanter. Det är helt i sin ordning att en intresseorganisation försvarar sina branschmedlemmar. Men Svenskt Flyg måste ha satt ett svårslaget rekord i ironi. Bland budskapen under hashtaggen #stoppaflygskatten valde de bland annat att lyfta fram Ishotellet i Jukkasjärvi som en symbol för hur skadlig en flygskatt skulle vara. Ett hotell som alltså är beroende av vinter och kyla för sin blotta existens.

95 procent av ishotellets 60 000 gäster anländer med flyg, förklarar svenskt Flyg varnande. Flygskatten på inrikes flyg föreslås bli 80 kr enkel resa, alltså 160 kr tur och retur Arlanda-Kiruna. En natt på Ishotellet kostar 2 000 kr, och flygbiljetten går på drygt 3 000 kr. Men visst, en flygskatt på 160 kr är skillnaden mellan att hotellet bär sig eller går under.

Det hade varit värt för Ishotellets ägare att invänta själva utredningen. Där framgår att transit- och transferpassagerare är undantagna från flygskatten. Det berör sannolikt en betydande andel av hotellets internationella gäster.

Har någon förresten räknat på hur mycket kortare säsongen blir för Ishotellet med en stigande temperatur, globalt och i Jukkasjärvi? Hur stor blir kostnaden för företaget av varje inställt dygn, för att Ishotellet smälter bort allt tidigare?

Vi kan lämna Ishotellet, med förhoppningen att företagets imponerande entreprenör även ska kunna driva sin verksamhet med en flygskatt på någon hundralapp.

En flygskatt handlar i grund och botten om att klimatskadlig verksamhet måste kosta. Men så snart det talas om skatter eller andra inskränkningar så verkar något triggas igång i många. Ett naturligt motstånd.

De som har kor anser att vi ska flyga mindre till Thailand. De som flyger tycker att vi ska fokusera på kolkraften. Och de som är beroende av kolkraft för att ta sig ur en fattigdom som vi i Sverige lämnade för 100 år sedan, vad tror ni att de tycker? Vill de frivilligt avstå från den ökning av sitt välstånd som kolkraften möjliggör? Jag tror inte det. Och jag vill inte vara den som ber dem om det, bara för att kunna flyga till Ishotellet eller till Thailand för ett något lägre pris.

När ska vi sluta att skjuta över ansvaret att fixa klimatutmaningen på andra? Det är inte kossorna eller flygresan eller kolet eller bilen. Det är allt sammantaget. Alla utsläppskällor behöver reduceras.

Det handlar inte om vem som ska lösa klimatkrisen åt dig. Det handlar om vad var och en av oss kan göra för att bidra. Ansvaret är allas. Ditt och mitt. Det är dags att fokusera på vad vi själva kan göra, inte peka finger åt grannen. Eller staten.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Fler artiklar om Miljö

27 mars

Replik: Sluta bråka Volvo!

Mattias Goldmann, vd tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet
22 mars

Trähus inte alltid bästa lösningen

Malin Löfsjögård, vd Svensk Betong
20 mars

Kommunerna sitter på flera stolar i avfallshanteringen

Britt Sahleström, vd Återvinningsindustrierna, Sverige
16 mars

Ställ krav på fler hus byggda i trä

Roberto Crocetti mfl, professor i konstruktionsteknik, LTH
14 mars

”Hjälp oss att utveckla framtidens kollektivtrafik”

Ann-Christin L Frickner mfl, nätverket KOMPASS

Senast publicerat

Idag 06:15
Idag 05:45

”Välfärdsdebatten måste handla om medborgarna”

Lena Dahlstedt & Klara Palmberg Broryd, Nacka kommun
Idag 05:45

”Utveckla de regionala järnvägarna”

Helena Leufstadius mfl, vd Svensk kollektivtrafik

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här