Kaotiskt limbo i Öresund – då sviker regeringen

Flyktingpolitik. När hela Öresundsregionens infrastruktur och arbetspendling kastas in i ett historiskt och kaotiskt limbo så väljer ansvariga i regeringen att inte besöka regionen. Det är obegripligt, oansvarigt och ryggradslöst, skriver centerpartisterna Anders Åkesson och Kristina Yngwe.
Anders Åkesson m fl , infrastrukturpolitisk talesperson, C
Annons

Den nordiska passfriheten avskaffades i praktiken när lagen om id-krav trädde i kraft under gårdagen. Det är en mer än 60 år lång epok med passfrihet mellan de nordiska länderna som går i graven.

Det är ett historiskt stort ingrepp som får högst märkbara konsekvenser på det vardagliga livet i Nordens största storstadsområde, Öresundsregionen.

Id-kravet drabbar tiotusentals tågresenärer, många av dem pendlare, varje dag. 

Annons

SJ har redan ställt in sina tåg mellan Malmö och Köpenhamn och trafikoperatörerna flaggar för stora förseningar och allvarliga störningar i trafiken. Transportörerna varnar för att pendlingstiden kan komma att tredubblas.

Risken är dessvärre att det bara är toppen på isberget.

Trots det har Socialdemokraterna och Miljöpartiet valt att styra rakt in i samma isberg.

Centerpartiet påtalade tidigt det problematiska i att stifta lagar utan att ge remissinstanserna en sportslig chans att faktiskt analysera vilka konsekvenser som uppstår och hur man i så fall ska hantera konsekvenserna.

Det är invändningar som vi vid flera tillfällen upprepat och som regeringen valt att helt nonchalera när man drev igenom en ny lagstiftning helt utan konsekvensanalys.

Med det som bakgrund är det både obegripligt, oansvarigt och ryggradslöst av regeringen att inte vara på plats och ta ansvar för upplösandet av passfriheten och de problem som uppstår till följd av regeringens agerande.

Det är regeringens ansvar att exempelvis Skånetrafikens kostnader ökar, att SJ och Öresundståg ser sig tvingade att ställa in avgångar och att den som arbetspendlar får dyrare resor som tar mycket längre tid.

Infrastrukturminister Anna Johansson, S, hade alla skäl i världen att besöka Kastrup och i efterhand ta till sig av vad man ställt till med genom att inte lyssna på trafikoperatörerna innan man tog beslut om nya lagar.

När hela Öresundsregionens infrastruktur och arbetspendling kastas in i ett historiskt och kaotiskt limbo så väljer ytterst ansvarig minister att inte besöka regionen.

När det nordiska samarbetet mellan Sverige och Danmark genomgår en dramatisk omstöpning där vårt grannland känner sig tvingade att införa egna gränskontroller mot Tyskland lyser ministern för nordiskt samarbetet - Kristina Persson - med sin frånvaro.

I stället skyfflar regeringen över ansvar och kostnader på trafikoperatörerna och deras kunder och tvingar lokal- och regionalpolitiker stå till svars för regeringens panikåtgärder.

Det är inte att ta ansvar.

Debatt/

Gränskontroller

Kontrollerna vid gränserna skärps i syfte att få ned antalet asylsökande. ID-kontroller på tågen över Öresundsbron infördes 4 januari.
Klicka här för att delta i debatten

12 inlägg i denna debatt

Alfred Askeljung, förbundsordförande Centerstudenter
Jimmy Jansson , kommunstyrelsens ordförande (S) Eskilstuna
Paul Lindquist mfl, (M) ledamot av Europeiska Regionkommittén
Niels Paarup-Petersen, regionfullmäktigeledamot (C), Region Skåne
Mikael Jämtsved, kommunalråd Järfälla (MP)
Stephan Müchler mfl, vd Sydsvenska Handelskammaren
Freddy Grip & John Kåberg, vänsterpartist resp. centerpartist
Semanur Taskin, språkrör, Grön Ungdom Stockholmsregionen
Petter A Månsby, debattör, f.d talskrivare hos M-politiker.
Anders Åkesson m fl, infrastrukturpolitisk talesperson, C

Dela den här debatten

Fler artiklar om Infrastruktur

Igår 05:45

Den som bygger hyresrätter ska stå för långsiktighet

Jan Valeskog & Ann-Margarethe Livh, biträdande finansborgarråd (S) & bostads- och demokratiborgarråd (V)
7 december

”Missförstånd att särkrav går emot lagen”

Gunnar Söderholm, förvaltningsdirektör, Miljöförvaltningen Stockholms Stad
5 december

Skåne växer, men inte bostadsbyggandet

Mikael Stamming & Anders Gärdsmark, Region Skåne resp. Sveriges Byggindustrier Syd
2 december

Riskfrågan bör vägas utifrån helheten

Rosie Kvål, riskkonsult, Brandskyddslaget
2 december

Södra Sverige behöver utbyggd järnväg

Bo Frank mfl, Nätverket höghastighetsbanan

Senast publicerat

Igår 12:13

Överdriver vi vikten av Pisa-mätningen?

Åsa Melander, f.d. skolplatsplaneringschef i Londonkommunen Hackney
Igår 11:16

Därför är krav på pensioner problematiskt

Ulf Lindberg & Stefan Holm, Almega
Igår 11:05

Låt en myndighet utveckla pedagogiken i högskolan

Charlotta Tjärdahl & Fredrik Lindeberg, Sveriges förenade studentkårer
Igår 10:48

Vi kräver att människovärde går före utlänningslagen

Claudia Velásquez mfl, nätverket Socialistiska socionomer

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här