Infrastrukturen kräver nordiskt samarbete

Infrastruktur. I utvecklingen mot en avancerad, kunskapsbaserad ekonomi blir investeringar i infrastruktur en allt viktigare konkurrensfaktor. En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör är en nödvändig satsning i det arbetet.
Anders Karlsson m fl, riksdagsledamot (S)

Ett ökat nordiskt samarbete, såväl nationellt som regionalt, i dessa frågor utgör en viktig del i utvecklingen. Genom Nordiska Rådet kan vi driva fram en gemensam linje för Sverige, Danmark, Norge, Finland och Island.

Vi socialdemokrater arbetar för en gemensam nordisk uppslutning för förbättrad infrastruktur i vår del av världen. Samarbete över gränserna är nödvändigt för att nå framgång i det arbetet. Nu lägger vi fram ett konkret förslag för att förmå Nordiska Rådet att arbeta mot gemensamt mål när det gäller fasta förbindelser i form av viktiga järnvägssatsningar.

På så vis binder vi samman arbete på nordisk och nationell nivå med lokala och regionala initiativ i Helsingborg, Skåne Nordväst och Region Skåne.

Annons

Förutsättningarna på den regionala arbetsmarknaden avgör i växande omfattning den långsiktiga ekonomiska tillväxten. Inom EU pågår ett arbete för att utveckla ett europeiskt nätverk av gröna godskorridorer för effektiva och hållbara godstransporter. EU-kommissionen har nyligen presenterat ett nytt förslag till EU-TEN i syfte att lägga grunden för effektivare logistik och bättre mönster för transporter i Europa.

De nordiska länderna har en gemensam nackdel i att avståndet till de mer tätt befolkade delarna av centrala Europa är stort, vilket medför ökade kostnader såväl för företagens transporter som för enskilda individers resor. Väl fungerande infrastruktur som medger ökad rörlighet för människor och snabbare transporter av gods mellan Norden och kontinenten kompenserar för denna nackdel. Samtidigt är satsningar på infrastruktur kostsamma för de relativt glest befolkade länderna i Norden.

De positiva effekterna av gränsöverskridande satsningar illustreras till exempel av Öresundsbron. Pendlingen över Öresund har sedan förbindelsen mellan Köpenhamn och Malmö öppnades mångdubblats. I dag pendlar cirka 20 000 personer fem dagar i veckan jämfört med 3 000 personer innan förbindelsen byggdes.

Öresundsbrokonsortiets analyser visar att pendlingen på tio år gett den danska ekonomin ett tillskott på 39 miljarder kronor, samtidigt som den svenska ekonomin sparat mångmiljardbelopp i a-kasseersättning till människor som fått både arbete och värdefull arbetslivserfarenhet i Danmark.

I arbetet för att uppnå full sysselsättning är det viktigt att minska de gränshinder som finns mellan de nordiska länderna. En ökat integrerad Öresundsregion har möjligheten att skapa fler arbeten på båda sidor av sundet och därmed ge dels de nordiska länderna ökade möjligheter till skatteintäkter men även ge regionens kommuner en ökad tillväxt.

Behovet av en fast förbindelse diskuteras nu i norra Öresund, mellan Helsingborg och Helsingör, som en nödvändig framtidssatsning för att stärka kapaciteten när Fehmarn Bältförbindelsen öppnar 2020. Denna förbindelse ingår i en större transportkorridor mellan Europas näst största hamn, Hamburg, och Oslo/Göteborg samt Stockholm. Denna korridor har av EU-projektet TEN Connect utsetts till en av tio överordnade transportkorridorer inom EU.

Genom vårt samarbete mellan nationella, regionala och lokala krafter kan vi på ett tydligt sätt driva denna fråga i Nordiska Rådet. Det ger styrka även i EU-sammanhang och gynnar utvecklingen i hela Norden. 

  • Anders Karlsson, riksdagsledamot (S), Landskrona
  • Mikael Skoog, vice ordförande (S) kommunstyrelsen, Helsingborg

Ämnen i artikeln

Relaterade artiklar

19 oktober 2012
Gert-Inge Andersson med flera
5 december 2011
Frank Fiskers mfl

Så tycker Dagens Samhälles läsare

Du har redan röstat.Tack för din röst!
622 har röstat hittills.

Följ den här debatten

Du får ett mejl varje gång ett nytt inlägg i denna debattråd publiceras.

Dela den här artikeln

Fler artiklar om Infrastruktur

Igår 05:30

Tågexperter: Den svenska järnvägen har havererat

Åke Nilsson m fl, fd vd Asea Traction AB
10 april
8 april

Så får vi sund konkurrens på bostadsmarknaden

Stefan Dahlgren, vd CM-bolagen
3 april
2 april

Infrastrukturskulden bromsar tillväxten

Peter Jeppsson, Transportgruppen

Senast publicerat

Idag 11:39

Varningar om läkarna på akuten missar kärnfrågan

Emma Spak m fl, ordförande SYLF
Idag 06:11

Sätt de äldre i centrum för hemtjänsten

Heike Erkers m fl, ordförande Akademikerförbundet SSR
Igår 14:08
Igår 11:27

Välkommen in i matchen för fler jobb, Roger Mogert (S)

Ulla Hamilton, borgarråd (M) Stockholm
Igår 05:30

Tågexperter: Den svenska järnvägen har havererat

Åke Nilsson m fl, fd vd Asea Traction AB

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på nätet – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Läs mer och prova