Hållbara entreprenörer kräver uthållighet

Skola. Om skolan ska satsa på utbildningar i hållbart entreprenörskap krävs långsiktigt och uthållighet, annars kommer det bara bli ytterligare ett projekt som inte lämnar några bestående spår efter sig, replikerar Ulf Andersson.
Ulf Andersson , Projektledare vid Göteborgs miljövetenskapliga centrum (GMV)
Annons

Man slås ofta av hur en indelning i olika ämnen inom skolan kan förlama tvärsgående satsningar. Detta har entreprenörskap och hållbar utveckling gemensamt. Vi lägger schemat med olika ämnen, vi utbildar lärare i olika ämneskombinationer, vi skriver läroböckerna för ett ämne i taget. Allt detta bidrar till att försvåra satsningar som berör flera ämnesområden och där olika kategorier lärare behöver samarbeta. Ofta hörs argument som ”om man skall ägna sig åt tvärsgående satsningar så hinner vi inte med allt i läroboken och eleverna kommer då att presentera sämre på det nationella provet”.

I vissa fall gör man det enkelt för sig, avsätter några timmar för entreprenörskap eller hållbar utveckling som någon intresserad lärare får ta hand om, sedan behöver övriga inte bry sig om detta. Det har visat sig att sådana korta insatser inom områden som kräver en ny grundläggande förståelse ofta har väldigt liten effekt på den kunskapen som eleven bär med sig ut från utbildningen. Ofta har eleven glömt detta korta moment helt och hållet.

Om entreprenörskap och hållbar utveckling skall genomsyra utbildningar måste det finnas både moment där man lär sig grunderna och flera moment under utbildningen där man lär sig att vidareutveckla och tillämpa denna kunskap. Först då kan vi nå en förändring, där eleverna kommer ut med en ny förståelse. 

Annons

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

  • Ulf Andersson, Projektledare vid Göteborgs miljövetenskapliga centrum (GMV)

Fler artiklar om Skola

24 mars

Lokalt samarbete med högskolan höjer kvaliteten

Eva Nordmark
, ordförande TCO
24 mars

”Lyft frågan om statlig styrning av skolan, M”

Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund
23 mars

”Barn med autism ingår i skoluppdraget”

Malin Holm & Jiang Millington, föräldranätverket Barn i Behov
23 mars

”Skolan måste vara en trygg plats för alla elever”

Lina Hultqvist, ordförande Sveriges Elevkårer
22 mars

”En elev får aldrig bli en fråga om lönsamhet”

Lisa Palm mfl, Feministiskt initiativ Sthlm

Senast publicerat

Idag 15:29

Vill C skapa kaos med SD i hejarklacken?

Hedda Berkesand, språkrör Grön Ungdom i Stockholmsregionen
Idag 13:15

Nu tar vi ledartröjan inom offentlig upphandling

Johnny Magnusson mfl, regionstyrelsens ordförande (M) Västra Götalandsregionen
Idag 10:53

Skattepengar ska inte gå till daltande med terrorister

Naod Habtemichael, ordf Centerstudenter Göteborg
Idag 10:21

Replik: Sluta bråka Volvo!

Mattias Goldmann, vd tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet
Idag 06:14

Så lyckas vi bygga nya hållbara städer

Gunnar Hagman, vd Skanska Sverige AB

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här