"Hållbar utveckling kräver mod att handla"

Biogas. Hållbar utveckling kräver mod att handla. Att bestämma sig för vad som måste göras och sedan genomföra det. Därför satsar vi nu på en klimatomställning på riktigt med storskalig biogasproduktion av skogsrester.
Lotta Brändström , Göteborg Energi
Annons

Göteborgs Stad utsågs nyligen till svensk vinnare i Världsnaturfondens globala klimatutmaning, Earth Hour City Challenge. Ambitiösa klimatmål på kort och lång sikt, stor potential att förverkliga sina visioner och hållbarhetssatsningar inom bland annat biogas var några av skälen till utmärkelsen. Hållbar utveckling kräver mod att handla. Att bestämma sig för vad som måste göras och sedan genomföra det.

En av Göteborg Energis viktiga framtidssatsningar med syfte att bidra till visionen om ett hållbart göteborgssamhälle heter GoBiGas, en demonstrationsanläggning som innebär ett tekniskt genombrott inom biogasproduktion. Genom storskalig biogasproduktion med ny teknik tar Göteborg täten i utvecklingen mot en grön hållbar transportsektor. I GoBiGas-anläggningen, världens första i sitt slag, produceras biogas, men inte genom en traditionell rötningsprocess utan genom förgasning av restprodukter från skogsbruket. Den i särklass största potentialen för bioenergi vi har i landet omvandlas alltså till förnybart drivmedel – biogas. Oljan kan ersättas med det gröna guldet – skogen.

Anläggningen är ansenlig. När produktionen kommit upp i full kapacitet kommer biogasproduktionen i Göteborg nästan att tredubblas och ytterligare 15 000 bilar eller 400 bussar kan köras på ett hållbart, förnybart bränsle.

Annons

När det handlar om utveckling av helt nya lösningar är det svåraste, och dyraste steget, att omsätta forskningsresultat till en kommersiellt bärkraftig produktion. Och det är just detta som satsningen på storskalig produktion av biogas handlar om, att våga ta det sista steget i utvecklingsprocessen.

För att lyckas med detta krävs mod, kunskap och långsiktiga spelregler på marknaden. Utmaningen att ställa om till en hållbar transportsektor är stor men långt ifrån omöjlig. Det handlar om att bryta ett sekellångt beroende av olja för att klara vårt behov av att transportera oss. Någon måste våga satsa på att utveckla och demonstrera nya tekniska lösningar vid sidan om det som görs för att minska själva transporterna. Göteborg Energi påbörjade arbetet med GoBiGas redan 2005, en långsiktig satsning på framtidens energi som nu har blivit verklighet.    

Vår demonstrationsanläggning är alltså igång. En fyra till fem gånger så stor anläggning i fullt kommersiell skala, GoBiGas 2, ligger i pipeline. Ett projekt som redan beviljats en halv miljard kronor i EU-stöd om det förverkligas. EU:s finansieringsstöd är ett välkommet bidrag men samtidigt endast en mindre del av den totala investeringskostnaden. En framtida fungerande biogasmarknad att avsätta biogasen på krävs också.

För att kunna fortsätta bygga vidare krävs styrmedel som är både långsiktiga och tillräckligt kraftfulla. Nu har regeringen en sällsamt bra chans att visa att man menar allvar. Den statliga utredningen om en fossiloberoende transportsektor presenterade i sitt betänkande förslag till styrmedel som skulle kunna få igång produktionen av biogas och andra hållbara förnybara bränslen på allvar. Nuvarande låga oljepriser ger ett ypperligt tillfälle. Men det är bråttom om Sverige ska kunna behålla den tätposition vi fortfarande har inom biogasteknik och som nu flera andra länder bejakar.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Fler artiklar om Miljö

Idag 10:21

Replik: Sluta bråka Volvo!

Mattias Goldmann, vd tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet
22 mars

Trähus inte alltid bästa lösningen

Malin Löfsjögård, vd Svensk Betong
20 mars

Kommunerna sitter på flera stolar i avfallshanteringen

Britt Sahleström, vd Återvinningsindustrierna, Sverige
16 mars

Ställ krav på fler hus byggda i trä

Roberto Crocetti mfl, professor i konstruktionsteknik, LTH
14 mars

”Hjälp oss att utveckla framtidens kollektivtrafik”

Ann-Christin L Frickner mfl, nätverket KOMPASS

Senast publicerat

Idag 15:29

Vill C skapa kaos med SD i hejarklacken?

Hedda Berkesand, språkrör Grön Ungdom i Stockholmsregionen
Idag 13:15

Nu tar vi ledartröjan inom offentlig upphandling

Johnny Magnusson mfl, regionstyrelsens ordförande (M) Västra Götalandsregionen
Idag 10:53

Skattepengar ska inte gå till daltande med terrorister

Naod Habtemichael, ordf Centerstudenter Göteborg
Idag 10:21

Replik: Sluta bråka Volvo!

Mattias Goldmann, vd tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet
Idag 06:14

Så lyckas vi bygga nya hållbara städer

Gunnar Hagman, vd Skanska Sverige AB

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här