Glädjekalkyler underskattar koldioxiden

Infrastruktur. Den statliga infrastrukturplaneringen baseras på glädjekalkyler. Regeringen måste ge tydligare riktlinjer för de statliga verkens planering för att säkra klimatinsatserna, skriver representanter för Klimatkommunerna.
Lars Bergwall mfl , ordförande (C) Klimatkommunerna, Lund
Annons

Sverige har satt upp ambitiösa klimatmål som bland annat säger att utsläppen av växthusgaser ska minska med 40 procent till år 2020. Riksrevisionens rapport Infrastrukturplanering – på väg mot klimatmålen visar nu att koldioxidutsläppen till följd av transporter underskattats i flera led i den nationella infrastrukturplaneringen. Klimatkommunerna är oroade över det som framkommit i rapporten. En underskattning av koldioxidutsläppen är problematisk då det sannolikt kommer att leda till att de transportåtgärder och infrastruktursatsningar som genomförs inte är tillräckliga för att nå de nationella klimatmålen.

Klimatkommunernas medlemmar, 25 kommuner, ett landsting och en region, arbetar mot höga klimatmål. Kommunerna bidrar i många avseenden till Sveriges utsläppsminskningar, till exempel genom att ställa om till mer förnybart i energisektorn. Detta är också något som många kommuner, inte minst bland våra medlemmar, lyckats med.

Betydligt svårare är det att komma åt utsläppen från transportsektorn. Trots ett omfattande arbete med bilsnål samhällsplanering och beteendepåverkan lyckas inte ens de mest framgångsrika kommunerna att minska utsläppen från transportsektorn. Detta beror framförallt på att de tunga vägtransporterna på motorlederna ökar, en utveckling som kommunerna inte kan påverka. Här krävs att den nationella infrastrukturplaneringen tydligt styr mot lägre utsläpp av koldioxid genom kraftfulla investeringar och styrmedel. Forskningen om andra generationens förnybara drivmedel måste samtidigt påskyndas, inte minst när det gäller de tunga fordonen. Drivmedelsanvändningen måste också effektiviseras och kraven på miljöfordon skärpas.

Annons

Riksrevisonens rapport visar att den statliga infrastrukturplaneringen verkar baseras på glädjekalkyler. Klimatkommunerna understryker att regeringen inte får undervärdera klimatmålen, utan måste tydligare fokusera på den stora utmaningen som är omställningen av våra transporter, och ge tydligare riktlinjer för detta till de statliga verkens planering. Vi måste bli lika effektiva i detta avseende som när det gäller utsläppsminskningarna inom uppvärmning och industri. Om detta inte görs kommer vi inte att nå klimatmålen, varken på nationell eller på lokal nivå.

Fler artiklar om Infrastruktur

13 januari

Privata monopol äger bredbandskunderna

Gunilla Glasare, chef för avdelningen för tillväxt och samhällsbyggnad på SKL
13 januari

C: Nio punkter för ökad boendeintegration

Christian Ottosson mfl, kommunalråd (C) Huddinge kommun
13 januari

Låt inte tillväxten gå på grund i Göteborg

Johan Büser mfl, riksdagsledamöter (S) för Västsverige
12 januari

Stockholms motorvägar krockar med klimatmålen

Marica Lindblad, (MP), kommunalråd Huddinge
12 januari

Hyresgästföreningens makt skadar hyresrätten

Lennart Sten & Reinhold Lennebo , Fastighetsägarna

Senast publicerat

Idag 13:00

”Etnisk registrering leder bara till fördomar”

Aras Amin, fritidspolitiker (M) Spånga-Tensta
Idag 11:46

”Kontraproduktivt att inte visa verkligheten”

Staffan Danielsson, riksdagsledamot (C)
Idag 11:43
Idag 05:45

Ny kurs ska öka kunskapen om extremism

Anna Carlstedt m.fl, nationell samordnare mot våldsbejakande extremism
Idag 05:45

Ny vårdform effektiv för unga på institution

Kent Ehliasson & Olivia Wigzell, generaldirektör, Statens institutionsstyrelse & generaldirektör, Socialstyrelsen

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här