Flygbiljetterna blir dyrare efter flygets återreglering

Flygtrafik. För första gången kommer en avreglerad marknad i Sverige att återregleras genom ett gemensamt riksdagsbeslut av S, MP, V och SD. Flygtrafiktjänsten är en central del av svensk luftfart och det blir flygplatserna och ytterst resenärerna som kommer drabbas av ökade kostnader i form av högre biljettpriser.
Peter Larsson , Sveriges Regionala Flygplatser
Annons

Om bara någon dag, troligtvis redan på tisdag denna vecka, kommer Trafikutskottet i riksdagen besluta om en återreglerad flygtrafiktjänst i Sverige. Utan att frågan fått någon större uppmärksamhet, kommer flygtrafiktjänsten bli den första marknad som återregleras i Sverige. Något som skapar en monopolställning för Luftfartsverket (LFV) och trissar upp kostnaderna för landets flygplatser. Något som kommer drabba resenärerna med högre biljettpriser.  

I luften är flygbolagen hårt pressade av höga bränslepriser och konkurrens. Men här råder en fri marknad. På marken är flygplatserna betydligt hårdare styrda. 

Staten äger och tjänar i dag pengar på några få men stora flygplatser. Samtidigt äger och driver kommuner och landsting nästan alla de regionala flygplatserna med betydligt färre passagerare och därmed har de också oftare underskott. Dessutom har en rad pålagor de senaste åren lagts på de regionala flygplatserna.  

Annons

Dessa försämringar har skapat en osäkerhet där flera flygplatshållare i dag är tveksamma till att långsiktigt fortsätta driva sina flygplatser, då staten inte tycks vara intresserad att säkerställa rimliga villkor för alla flygplatser.  

När den politiska nivån då har chansen att förbättra, då försämrar man i stället ytterligare. Det är Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet tillsammans med Sverigedemokraterna som gått ihop för att återreglera flygtrafiktjänsten. Förslaget har fått mycket kritik, bland annat från tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen. Regeringen vill invänta en utredning tills nu i september men vänsterkoalitionen i riksdagen vill införa återreglering genom ny lagstiftning redan den 1 juli i år. 

Nio av våra flygplatser har i dag redan bytt leverantör av flygtrafiktjänst och fått ned sina kostnader med cirka 30 procent. Med en återreglering hotar då högre kostnader igen. Med en redan ansträngd ekonomi kommer en återreglerad marknad inte bara fördyra för flygplatserna. Det kommer till slut drabba resenärerna då kostnaderna troligtvis förs över på högre biljettpriser. Något som blir förödande, inte minst för alla de linjer i glesbygd som är helt beroende av skäliga flygförbindelser.  

Vi i Sverige har de längsta avstånden inom EU. Vi blir då också ett land som behöver flyget mest men tycks vara det land som vill satsa minst. Svenska Regionala Flygplatser har precis släppt rapporten: En svensk flygpolitik: Boarding? Canceled? I den framgår att Sverige är ett av få länder som saknar en samlad flygpolitik, något som drabbar de regionala flygplatserna på många sätt. Återregleringsfrågan är ett av många exempel på frågor som kommit till helt utan samordning eller förståelse för andra luftfartsfrågor. 

Sverige behöver en ny flygpolitik. Det kommer ta tid att få på plats. Men börja genom att rösta nej till en återreglering.

Fler artiklar om Infrastruktur

Idag 14:11

”Missförstånd att särkrav går emot lagen”

Gunnar Söderholm, förvaltningsdirektör, Miljöförvaltningen Stockholms Stad
5 december

Skåne växer, men inte bostadsbyggandet

Mikael Stamming & Anders Gärdsmark, Region Skåne resp. Sveriges Byggindustrier Syd
2 december

Riskfrågan bör vägas utifrån helheten

Rosie Kvål, riskkonsult, Brandskyddslaget
2 december

Södra Sverige behöver utbyggd järnväg

Bo Frank mfl, Nätverket höghastighetsbanan
1 december

Ge oss bättre förutsättningar att ta emot

Meeri Wasberg m fl, gruppledare (S) Haninge

Senast publicerat

Idag 14:11

”Missförstånd att särkrav går emot lagen”

Gunnar Söderholm, förvaltningsdirektör, Miljöförvaltningen Stockholms Stad
Idag 14:03

Måste vi vara så rigida om barnmorskerollen?

Anna Ekelund Nachman, journalist och liberal debattör
Idag 11:41

Miljözoner begränsar människors resande

Anders Ydstedt & Paul G Höglund , Kungliga Automobil Klubben (KAK)
Idag 11:21

Stockholm, upp till bevis om narkotikapolitiken

Robert L. DuPont mfl, president, Institute for Behavior and Health

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här