Fjelkner vill uppfinna
hjulet på nytt

Skola. Att förstatliga skolan och skapa en stor central skolbyråkrati som Metta Fjelkner på Lärarnas Riksförbund föreslår gång efter annan löser ingenting, replikerar Maria Stockhaus.
Maria Stockhaus , kommunalråd (M) Sollentuna, ordförande utbildningsberedningen SKL
Annons

Enligt Metta Fjelkner på Lärarnas Riksförbund ska det gå att spara 5 miljarder på byråkratin i skolan. Hon nämner i sin artikel i Dagens Samhälle 2 maj tjänster som bland annat skolutvecklare som tjänster som borde tas bort. Staten ska också fördela resurserna till skolor vilket skulle ta bort ett antal tjänster som ägnar sig åt att fördela pengar ute i kommunerna.

Det är spännande att se hur många olika varianter av förstatligande som LR kan presentera och hur många gånger de faktiskt får komma ut med samma budskap i media.

I min värld så behövs skolutvecklare som kan jobba nära skolorna i en kommun och stötta de enskilda skolorna med utvecklingsprojekt (som naturligtvis tas fram i samråd med skolorna själva). Hur ska staten stötta skolutvecklingen i de 290 kommunerna, hur ska de känna till vilka utvecklingsområden som finns i varje enskild kommun och på varje skola? Ska varje skola helt och hållet ta hand om sitt eget utvecklingsarbete? Det kan säkert fungera på en del håll men det finns stor risk för att alla uppfinner hjulet gång på gång istället för att lära av varandra.

Annons

En central fördelning av pengar riskerar också att bli oerhört trubbigt och schabloniserat. Den senaste undersökningen som Skolverket gjorde visar på att kommunerna blivit bättre på att fördela resurser efter behov och det vore bättre att stötta kommunerna i den utvecklingen. Det är ju trots allt där som kompetensen finns om hur behoven ser ut på varje enskild skola och där man kan ha en chans att även titta på resursbehov utifrån varje individ. I en centraliserad resursfördelning riskerar det att bli SCB-statistik och diagnoser som styr resursfördelning inte verkliga behov.

Det finns naturligtvis kommuner och även enskilda skolor där inte alla resurser används optimalt och det behöver man naturligtvis diskutera och försöka göra något åt, men att skapa en stor central skolbyråkrati tror jag inte löser problemet.

Det finns i dagsläget inget stöd överhuvudtaget för att ett förstatligande av resursfördelning eller huvudmannaskap skulle påverka elevernas resultat. För elevernas skull tycker jag vi ska fokusera på det som har betydelse för resultaten och då handlar det bland annat om att förbättra kvaliteten på undervisningen, den formativa bedömningen och samarbetet mellan lärarna.

  • Maria Stockhaus, kommunalråd (M) ordförande Barn och ungdomsnämnden, Sollentuna

Fler artiklar om Skola

Idag 11:43
10 januari

Elever med hörselskada får föra sin egen kamp

Jonathan Wahlström, ordf Unga Hörselskadade
2 januari

Så får studieovana chans att bli toppforskare

Maria Arneng & Johan Ödmark, stiftelsen Läxhjälpen resp Kista Science City
30 december 2016

Var är biblioteken?

Sara Roberts & Stina Hamberg, DIK
28 december 2016

Förslaget om IB-betygen försvagar Sverige

Camilla Waltersson Grönvall m.fl, Alliansens utbildningspolitiska talespersoner

Senast publicerat

Idag 13:00

”Etnisk registrering leder bara till fördomar”

Aras Amin, fritidspolitiker (M) Spånga-Tensta
Idag 11:46

”Kontraproduktivt att inte visa verkligheten”

Staffan Danielsson, riksdagsledamot (C)
Idag 11:43
Idag 05:45

Ny kurs ska öka kunskapen om extremism

Anna Carlstedt m.fl, nationell samordnare mot våldsbejakande extremism
Idag 05:45

Ny vårdform effektiv för unga på institution

Kent Ehliasson & Olivia Wigzell, generaldirektör, Statens institutionsstyrelse & generaldirektör, Socialstyrelsen

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här