Fjelkner vill uppfinna
hjulet på nytt

Skola. Att förstatliga skolan och skapa en stor central skolbyråkrati som Metta Fjelkner på Lärarnas Riksförbund föreslår gång efter annan löser ingenting, replikerar Maria Stockhaus.
Maria Stockhaus , kommunalråd (M) Sollentuna, ordförande utbildningsberedningen SKL
Annons

Enligt Metta Fjelkner på Lärarnas Riksförbund ska det gå att spara 5 miljarder på byråkratin i skolan. Hon nämner i sin artikel i Dagens Samhälle 2 maj tjänster som bland annat skolutvecklare som tjänster som borde tas bort. Staten ska också fördela resurserna till skolor vilket skulle ta bort ett antal tjänster som ägnar sig åt att fördela pengar ute i kommunerna.

Det är spännande att se hur många olika varianter av förstatligande som LR kan presentera och hur många gånger de faktiskt får komma ut med samma budskap i media.

I min värld så behövs skolutvecklare som kan jobba nära skolorna i en kommun och stötta de enskilda skolorna med utvecklingsprojekt (som naturligtvis tas fram i samråd med skolorna själva). Hur ska staten stötta skolutvecklingen i de 290 kommunerna, hur ska de känna till vilka utvecklingsområden som finns i varje enskild kommun och på varje skola? Ska varje skola helt och hållet ta hand om sitt eget utvecklingsarbete? Det kan säkert fungera på en del håll men det finns stor risk för att alla uppfinner hjulet gång på gång istället för att lära av varandra.

Annons

En central fördelning av pengar riskerar också att bli oerhört trubbigt och schabloniserat. Den senaste undersökningen som Skolverket gjorde visar på att kommunerna blivit bättre på att fördela resurser efter behov och det vore bättre att stötta kommunerna i den utvecklingen. Det är ju trots allt där som kompetensen finns om hur behoven ser ut på varje enskild skola och där man kan ha en chans att även titta på resursbehov utifrån varje individ. I en centraliserad resursfördelning riskerar det att bli SCB-statistik och diagnoser som styr resursfördelning inte verkliga behov.

Det finns naturligtvis kommuner och även enskilda skolor där inte alla resurser används optimalt och det behöver man naturligtvis diskutera och försöka göra något åt, men att skapa en stor central skolbyråkrati tror jag inte löser problemet.

Det finns i dagsläget inget stöd överhuvudtaget för att ett förstatligande av resursfördelning eller huvudmannaskap skulle påverka elevernas resultat. För elevernas skull tycker jag vi ska fokusera på det som har betydelse för resultaten och då handlar det bland annat om att förbättra kvaliteten på undervisningen, den formativa bedömningen och samarbetet mellan lärarna.

  • Maria Stockhaus, kommunalråd (M) ordförande Barn och ungdomsnämnden, Sollentuna

Fler artiklar om Skola

23 februari

”Varenda unge ska klara gymnasiet”

Anna Ekström, gymnasie- och kunskapslyftsminister (S)
21 februari

Lärarstudenter måste få mer övning i att sätta betyg

Matilda Gustafsson, Ordförande, Lärarförbundet Student
20 februari

”Teoretiska program inte förlegade, S”

Lotta Edholm, oppositionsborgarråd (L) Stockholms stad
17 februari

Otydligt uppdrag ger stora skillnader i förskolan

Helén Ängmo & IngBeth Larsson, Skolinspektionen

Senast publicerat

Igår 14:36

”Reepalus förslag hot mot mångfald och valfrihet”

Märta Stenevi & Nils Karlsson, Miljöpartiet i Malmö
Igår 13:37

Replik: Normerna är problemet – inte slöjan

Kashif Virk, Imam, Islams Ahmadiyya Församling Stockholm
Igår 10:31

Replik: Kommunala tvätterier är visst en bra idé

Torkild Strandberg, kommunstyrelsens ordförande (L) Landskrona
Igår 06:00
Igår 05:45

Med rätt villkor kan vi bygga ut för mer grön el

Karin Medin mfl, vd Söderenergi och styrelseordförande Svebio

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här