Finns den hemliga kinesiska offerten på riktigt?

Tågtrafik. Trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith (MP) berättade i SVT om "en hemlig offert" från Kina som utlovade höghastighetståg till reapris. Men existerar den hemliga offerten verkligen? Eller har ordföranden fört trafikutskottets ledamöter och tv-tittarna bakom ljuset?
Anders Åkesson (C) , ledamot av trafikutskottet
Annons

I slutet av augusti gjorde ordföranden i riksdagens trafikutskott Karin Svensson Smith, Miljöpartiet, ett stort nummer i SVT av ”en hemlig offert till trafikutskottet”. Enligt offerten skulle snabbtåg kunna byggas i rekordfart – och dessutom 25 miljarder billigare än planerat.

Det är så klart en fantastisk nyhet och mot bakgrund av kommande satsningar i vårt land tog Karin Svensson-Smith halva trafikutskottet på en resa till Kina för att titta på deras höghastighetsinfrastruktur.

Det finns dock ett uppenbart problem med detta: den fantastiska offerten verkar inte existera. I alla fall inte hos trafikutskottet. Undertecknad är själv ledamot av trafikutskottet och någon ”hemlig offert” har vi inte sett till.

Annons

Därför står vi nu inför två mycket allvarliga teoretiska scenarion:

• Det existerar ingen offert överhuvudtaget.

Om det inte finns någon offert, varför medverkar då Karin Svensson-Smith till att sprida och etablera uppfattningen att ett stort kinesiskt företag lagt fram ett skarpt bud om att till reapris bygga höghastighetståg på kort tid i vårt land?

Om inte Karin Svensson-Smith kan redogöra för om denna mystiska offert överhuvudtaget existerar så blir det direkt pinsamt för oss i trafikutskottet och Sveriges Riksdag. Kan då Socialdemokraterna och Miljöpartiet även i fortsättningen känna förtroende för sin ordförande i en av Riksdagens tyngsta utskott?

• Det finns en offert.

Om det är så att Karin Svensson-Smith själv sitter och ruvar på en i så fall ”hemlig offert” så är frågan varför inte vi övriga ledamöter i trafikutskottet får ta del av den? Ty visst är det både lite märkligt och mycket anmärkningsvärt med en tung utskottsordförande som gör offentliga framträdanden med grund i en offert som är så pass hemlig att kollegorna i hennes eget utskott inte ens får se den? Detta blir givetvis en förtroendefråga. 

Kan då Socialdemokraterna och Miljöpartiet fortfarande stå bakom sin gemensamma utskottsordförande?

För mig är det helt uppenbart att vi nu har en situation där trafikutskottets ordförande måste lägga alla korten på bordet och förklara sig. Är det trafikutskottets ledamöter eller tv-tittarna eller möjligen båda som blivit förda bakom ljuset?

Oavsett om det är så att Karin Svensson-Smith fritt fabulerat i nationell tv om kinesiska investerare eller gått ut med en offert till hela svenska folket utan att visa den för utskottets ledamöter så finns det skäl att skarpt ifrågasätta hennes agerande.

Därför krävs nu alla kort på bordet, finns det någon kinesisk offert eller inte?

Fler artiklar om Infrastruktur

15 februari

Sverige snabbt utan mat vid en kris

Marianne Andersson, ordförande LRF Skåne
14 februari

Vågat av Peter Eriksson att ta åt sig äran för byggandet

Ewa Thalén Finné & Linda Jonsson, bostadspolitisk talesperson (M) resp ordförande Moderata Studenter
13 februari
9 februari

Tillsammans har vi fått igång byggandet i Sverige

Peter Eriksson, bostads- och digitaliseringsminister (MP)
8 februari

Hyrorna redan för höga för många, M

Marie Linder & Jonas Nygren, Hyresgästföreningen

Senast publicerat

17 februari

Biogasen behövs om vi ska nå fossilfrihet

Karin Svensson Smith mfl, riksdagsledamot (MP)
17 februari

”Bibliotekarier ska inte agera väktare”

Sara Roberts, tf förbundsordförande i DIK
17 februari

”Styrkan i kulturen är mångfald och innovation”

Rasmus Jonlund mfl, liberala riksdags- och kommunpolitiker i kulturen
17 februari

Varför inte göra vårdens kvalitet till valfråga istället?

Håkan Tenelius, näringspolitisk chef Vårdföretagarna

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här