Finns den hemliga kinesiska offerten på riktigt?

Tågtrafik. Trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith (MP) berättade i SVT om "en hemlig offert" från Kina som utlovade höghastighetståg till reapris. Men existerar den hemliga offerten verkligen? Eller har ordföranden fört trafikutskottets ledamöter och tv-tittarna bakom ljuset?
Anders Åkesson (C) , ledamot av trafikutskottet
Annons

I slutet av augusti gjorde ordföranden i riksdagens trafikutskott Karin Svensson Smith, Miljöpartiet, ett stort nummer i SVT av ”en hemlig offert till trafikutskottet”. Enligt offerten skulle snabbtåg kunna byggas i rekordfart – och dessutom 25 miljarder billigare än planerat.

Det är så klart en fantastisk nyhet och mot bakgrund av kommande satsningar i vårt land tog Karin Svensson-Smith halva trafikutskottet på en resa till Kina för att titta på deras höghastighetsinfrastruktur.

Det finns dock ett uppenbart problem med detta: den fantastiska offerten verkar inte existera. I alla fall inte hos trafikutskottet. Undertecknad är själv ledamot av trafikutskottet och någon ”hemlig offert” har vi inte sett till.

Annons

Därför står vi nu inför två mycket allvarliga teoretiska scenarion:

• Det existerar ingen offert överhuvudtaget.

Om det inte finns någon offert, varför medverkar då Karin Svensson-Smith till att sprida och etablera uppfattningen att ett stort kinesiskt företag lagt fram ett skarpt bud om att till reapris bygga höghastighetståg på kort tid i vårt land?

Om inte Karin Svensson-Smith kan redogöra för om denna mystiska offert överhuvudtaget existerar så blir det direkt pinsamt för oss i trafikutskottet och Sveriges Riksdag. Kan då Socialdemokraterna och Miljöpartiet även i fortsättningen känna förtroende för sin ordförande i en av Riksdagens tyngsta utskott?

• Det finns en offert.

Om det är så att Karin Svensson-Smith själv sitter och ruvar på en i så fall ”hemlig offert” så är frågan varför inte vi övriga ledamöter i trafikutskottet får ta del av den? Ty visst är det både lite märkligt och mycket anmärkningsvärt med en tung utskottsordförande som gör offentliga framträdanden med grund i en offert som är så pass hemlig att kollegorna i hennes eget utskott inte ens får se den? Detta blir givetvis en förtroendefråga. 

Kan då Socialdemokraterna och Miljöpartiet fortfarande stå bakom sin gemensamma utskottsordförande?

För mig är det helt uppenbart att vi nu har en situation där trafikutskottets ordförande måste lägga alla korten på bordet och förklara sig. Är det trafikutskottets ledamöter eller tv-tittarna eller möjligen båda som blivit förda bakom ljuset?

Oavsett om det är så att Karin Svensson-Smith fritt fabulerat i nationell tv om kinesiska investerare eller gått ut med en offert till hela svenska folket utan att visa den för utskottets ledamöter så finns det skäl att skarpt ifrågasätta hennes agerande.

Därför krävs nu alla kort på bordet, finns det någon kinesisk offert eller inte?

Fler artiklar om Infrastruktur

22 augusti

Byggarna behöver se över sin egen verksamhet

Håkan Sörman & Kurt Eliasson, vd SKL / vd SABO
22 augusti

”Frigör grön mark för bostäder”

Johan Bobert m fl, vd för PR- och public affairs-byrån Deliberately
19 augusti

Är det bara i byggbranschen lönerna ska sänkas?

Björn Wellhagen, näringspolitisk chef på Sveriges Byggindustrier
18 augusti

EU:s högsta byggpriser måste pressas

Håkan Sörman & Kurt Eliasson, vd SKL / vd SABO
18 augusti

”Rädsla för IT-hot bromsar digitaliseringen”

Fia Ewald, informationssäkerhetsexpert

Senast publicerat

26 augusti

”Skyll inte bristerna i sjukvården på läkarna”

Sten Larnholt, pensionerad specialistläkare geriatrik och fd överläkare
26 augusti

Rätt medicin till barn på hvb kräver samordning

Jessika Sona & Leena Berlin Hallrup, medicinskt ansvariga sjuksköterskor
26 augusti

”Ge Komvux betalt efter resultat”

Li Jansson & Ulf Lindberg, arbetsmarknadsekonom/ näringspolitisk chef, Almega

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här