Ett entreprenörskap i världsklass grundläggs lokalt

Arbete. Arbetet med att skapa ett bättre näringslivsklimat är en av de viktigaste politiska utmaningarna de kommande åren. Det är just i det kommunala arbetet som förutsättningar för en stark tillväxt kan skapas.
Kent Persson , Kommunalråd (M), Örebro

Ska företagsklimatet bli bättre och entreprenörskapet utvecklas är det min övertygelse att merparten av insatserna måste göras lokalt. Det är just i det kommunala arbetet som förutsättningar för en stark tillväxt kan skapas. Lokalt grundläggs attityder till företagande och entreprenörskapet. Här finns oändligt mycket mer att göra. Generellt så behöver man lokalt förbättra näringslivsklimatet och stärka entreprenörskapet på många olika sätt och allt efter just de lokala förutsättningarna.

För det första så måste det lokala näringslivet få bättre förutsättningar att kunna utveckla sina företag. Som kommun ska vi satsa på bättre service och snabbare besked till företagen. Det kan handla om allt ifrån beslut om bygglov, markupplåtelse eller annan typ av kommunala tjänster som företagen behöver snabba besked om för att kunna vidare utveckla sina verksamheter. Lika viktigt är det att förbättra attityder och bemötandet från kommunen gentemot det lokala näringslivet. De måste känna sig betydelsefulla och viktiga. För utan det lokala näringslivet så stannar den lokala utvecklingen.

För det andra så måste man lokalt satsa än mer på att locka till sig fler företagsetableringar. Ska hela Sverige och Örebro fortsätta att växa och utvecklas krävs det att fler företag inom fler branscher får bra möjligheter att etablera och utveckla sig. Ska man lyckas få hit fler företag från andra länder handlar det mycket om att sälja in Sveriges och enskilda etableringsorter som konkurrenskraftiga. Lokalt måste en kommun kunna agera snabbt, ge klara och tydliga besked om hur och vart företaget kan etablera sig. Lyhördheten från den lokala kommunledningen måste vara stor om fler jobb ska kunna skapas lokalt.

Annons

För det tredje så måste vi lokalt bli bättre på att stötta entreprenörskap. När det gäller uppmuntrande av entreprenörskap så måste det grundläggas i tidig ålder. Redan i grundskolan måste entreprenörskap finnas med som en naturlig del i undervisningen. Barn och ungdomar ska genom hela skolgången få möjligheter att utveckla och pröva sitt entreprenörskap. Det handlar om att ge dem verktygen och få dem att våga pröva dem. I gymnasiet kan detta med fördel kopplas ihop med möjligheter att starta eget företag. Ju tidigare unga människor får pröva sina vingar, desto bättre.

Det är min övertygelse att världens bästa entreprenörskap grundläggs på lokalnivå. Det är lokalt som man kan göra ord till handling. Min målsättning är därför att Örebro ska bli en av Sveriges företagsvänligaste kommuner innan år 2020. Det handlar ytterst om att uppmuntra entreprenörskap och företagsamhet. För ska Sverige kunna öka sin internationella konkurrenskraft och ska både jobben och företagen bli fler så måste vi vara många som tar vår del av ansvaret i det arbetet. 

Så tycker Dagens Samhälles läsare

Du har redan röstat.Tack för din röst!
1112 har röstat hittills.

Fler artiklar om Arbete

30 september
25 september
24 september

Så fick 600 arbetslösa ungdomar jobb

Harry McNeil, Telge Tillväxt
24 september

"Svenskt näringsliv finns i förorten"

Medina Adilova, pol kand-student
19 september

Arbetsgivarna sitter på integrationens lösning

Gabriella Soldani & Azita Shariati, Sodexo AB

Senast publicerat

Igår 15:48

Ungas ohälsa beror inte på föräldradagarna

Carl von Essen, Generalsekreterare, Föreningen Mind
Igår 11:29

Så kan Stockholm växa vackert och trivsamt

Lotta Edholm m fl, skolborgarråd
Igår 09:59

Blockpolitikens död ställer nya krav på lokalpolitiker

Staffan Werme, fd kommunalråd Örebro
Igår 06:09

Sluta diskriminera äldre - rädda liv

Susanne Rolfner Suvanto m fl, projektledare Även äldre har ont i själen
Igår 05:24

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på nätet – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Läs mer och prova