En ny myndighet för upphandlingar är en dålig idé

Upphandling. Att bygga upp en ny myndighet för att informera om offentlig upphandling är kontraproduktivt. Den statliga myndighet som är bäst lämpad för att ge information om upphandlingsreglerna och dess tillämpning finns redan och heter Konkurrensverket.
Dan Sjöblom, generaldirektör Konkurrensverket

Staten har tagit på sig uppgiften att ge information till upphandlande myndigheter och leverantörer om regler och rättsläget som gäller kring offentlig upphandling. Nyligen föreslog en statlig utredare att en helt ny myndighet skulle inrättas för detta ändamål.

Den kartläggning av behovet som utredaren gjort är mycket välkommen. Den visar bland annat att dagens stöd till upphandlare inom kommuner, landsting, statliga myndigheter och offentligt styrda företag upplevs ha vissa brister. Ett effektivare stöd kan leda till bättre upphandlingar och därmed besparingar och högre kvalitet när det offentliga köper varor och tjänster. Detta leder i sin tur till bättre konkurrensutsättning av upphandlingsmarknader och skapar lika affärsmöjligheter för alla tänkbara aktörer.

Att informera om regler innebär inte att hjälpa kommuner, landsting och statliga myndigheter att göra till exempel förfrågningsunderlag inför annonsering i samband med upphandling. Sådan rådgivning bör ligga utanför det statliga åtagandet och här finns en fungerande privat marknad med professionella aktörer. Att slå undan benen för denna bransch bör inte vara aktuellt.

Annons

De leverantörer och upphandlare som söker information i knepiga frågor som rör till exempel hur lagen ska tolkas bör få detta från en instans som har kapacitet och kompetens att ta ansvar för detta. Att få information som senare visar sig vara felaktigt kan få stora konsekvenser med felaktigt utförda upphandlingar, överprövningar och böter (upphandlingsskadeavgift) som följd.

Önskemål från medborgarna om vilka krav som bör ställas i samband med offentliga upphandlingar är viktiga att beakta. Det kan till exempel handla om hur upphandlande myndigheter ska kunna ställa krav på miljövänliga produkter, eller att varor inte har tillverkats med oetiska metoder, eller att grundläggande mänskliga rättigheter inte kränkts. Sådana frågor, och andra som kommer att dyka upp framöver, måste få enhetliga och juridiskt hållbara svar.

Det är dyrt att bygga upp en ny myndighet. Samordning med en befintlig myndighet innebär att funktioner kan utnyttjas effektivt. Det gäller inte bara administrativa system, utan även kompetensförsörjning och medarbetarnas utveckling. Det är lättare att anställa personer med spetskompetens till en organisation med ett övergripande ansvar för upphandlingsfrågorna än med ett begränsat informationsansvar.

En samlad myndighetsstuktur är bättre än en splittrad. Ett nytt EU-direktiv som rör offentlig upphandling ska implementeras under de kommande åren, vilket innebär att svenska upphandlingslagar måste göras om på ett genomgripande sätt. Det arbetet kan komma att ske samtidigt som den föreslagna nya myndigheten ska påbörja sin verksamhet – alltså vid samma tidpunkt som informationsbehovet kommer att vara som allra störst.

Konkurrensverket är tillsynsmyndighet över lagen om offentlig upphandling, (LOU). Här finns den erfarenhet och kompetens som är möjlig och lämplig att ta tillvara även för att sprida sådan kunskap och information om reglerna som staten bör tillhandahålla. Uppdraget att ge information på upphandlingsområdet passar väl in i de uppdrag som Konkurrensverket redan har. Om uppdraget ges till en separat myndighet minskar tydligheten i upphandlingsstödet. De extra kostnader som en separat myndighet skulle förorsaka bör hellre läggas på att stärka upphandlingsfunktionerna hos kommun, landsting och stat.

  • Dan Sjöblom, generaldirektör Konkurrensverket

Dela artikeln

Relaterade artiklar

22 april
Therese Klaar m fl
18 mars
Peter Eriksson & Ulf Lindberg m fl
23 oktober 2013
Per-Arne Anderssson och Sune Lundqvist med flera
11 oktober 2013
Måns Svensson med flera
26 september 2013
Dan Sjöblom
27 mars 2013
Sten Nordin med flera
19 februari 2013
Magnus Hedberg och Camilla Björkman
31 januari 2013
Marcela Mella-Rinderud
30 januari 2013
Annika Strandhäll
9 januari 2013
Jon Kihlman och Mikael Blomberg
20 november 2012
Magnus Josephson
8 november 2012
Ulf Lindberg med flera
26 oktober 2012
Viktor Morawski
16 oktober 2012
Magnus Josephson
25 juli 2012
Gustaf Swedlund
25 juni 2012
Penilla Gunther m fl
6 februari 2012
Frida Blommé
4 januari 2012
Thomas Idermark mfl

Så tycker Dagens Samhälles läsare

Du har redan röstat.Tack för din röst!
922 har röstat hittills.

Följ den här debatten

Du får ett mejl varje gång ett nytt inlägg i denna debattråd publiceras.

Dela den här artikeln

Fler artiklar om Upphandling

22 april

SKL:s upphandlingar är öppna och transparenta

Thomas Idermark, vd Kommentus
22 april

SKL mörkar tidigare öppna upphandlingar

Therese Klaar m fl, upphandlingschef
9 april

Fackbaserna: Ta socialt ansvar vid alla upphandlingar 

Karl-Petter Thorwaldsson m fl, ordförande LO
8 april

BB Sophia visar att lagen måste ändras

Viktor Robertson, jurist vid tankesmedjan Den Nya Välfärden
28 mars

Dags att skapa nya allianser för hållbara upphandlingar

Ragnar Unge m fl, Miljömärkning Sverige

Senast publicerat

Idag 11:25

Stockholm behöver Europa

Sten Nordin m fl, finansborgarråd Stockholm
Idag 05:34

Är allt våra politiker gör bara dumt och fel?

Andreas Krohn, vd Rud Pedersen Sverige
Igår 16:36

Vindkraften sliter oförtjänt i motvind

Johanna Olesen, ordförande Svensk Vindkraftförening
Igår 13:32

EU:s budget visar att Nilsson (S) har fel

Annie Lööf m fl, näringsminister (C)
Igår 05:40

Dumsnålhet slår mot fritidshemmen

Eva-Lis Sirén, ordförande Lärarförbundet

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på nätet – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Läs mer och prova