En modern skola lockar lärare

Skola. Vi måste locka nya lärare men det är mer än lönefrågan som avgör hur många som kommer söka till lärarutbildningarna, skriver Agneta Jöhnk i en replik till Lärarförbundet.
Agneta Jöhnk , chef för avdelningen för arbetsgivarpolitik, SKL

Lärarförbundets förhandlingschef Mathias Åström talar i en artikel i Dagens Samhälle 4 april om Sverige som en kunskapsnation. Och visst har han rätt. Det råder en bred enighet om att det är så vi vill att Sverige ska utvecklas – och uppfattas i den internationella konkurrensen. Visst kräver det också långsiktigt strategiskt fokus på lärarförsörjningsfrågorna.

Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har sådant fokus och arbetar aktivt med dessa frågor – dock inte bara med lönefrågan. Det krävs mer än så för att locka nya lärare. Men i rådande avtalsrörelse vore det märkligt om det inte vore det som förhandlingschefen fokuserar på.

Vi måste locka nya lärare. För att förtydliga de siffror som Mathias Åström hänvisar till i sin artikel, handlar det om att fram till 2019 rekrytera 42 000 grundskolelärare, 10 000 gymnasielärare, 29 000 förskolelärare, 5 000 fritidspedagoger och 10 000 barnskötare.

Annons

Lönen är viktig för att attrahera alla dessa nya medarbetare. Men den är inte allt. Det finns fler undersökningar än den som Lärarförbundet redovisar. I den senaste Ungdomsbarometern till exempel, kommer lönen först på 16:e plats över vad som är viktigt när man väljer yrke.

För att skapa fler sökanden till lärarutbildningarna måste vi därför tänka bredare. Det krävs förnyelse på flera områden. Vi måste öka möjligheterna till utveckling och skapa fler karriärvägar. Vi måste modernisera och utveckla undervisningsformerna.

Flera goda exempel på alternativa sätt att jobba och utvecklas finns. Ofta med tydlig koppling till just löneutveckling, men också med en tydlig koppling till verksamhetsutveckling.

I bland annat Krokom arbetar man sedan en tid tillbaka med andra arbetstider, något som lett till ett bättre samarbete lärarna emellan och därmed också en bättre undervisning. I Södertälje har man inrättat karriärtjänster för lärare – med en ingångslön på 40 000 kronor. I Sollentuna får karriärlärarna ett lönepåslag med minst 5 000 kronor.

Det finns flera sätt att utveckla skolan och göra läraryrket mer attraktivt. Men en tydlig koppling mellan lön, prestation och måluppfyllelse är en förutsättning. Bra lärare ska ha bra lön. En av de viktigaste faktorerna för ett bra resultat och en god utveckling i skolan är bra lärare. Därför måste de premieras.

Men det förutsätter större lönedifferentiering och större möjlighet att sätta lönenivåerna lokalt. För att utveckla detta krävs vilja och mod från såväl arbetsgivare som lärarorganisationer.

  • Agneta Jöhnk, chef för avdelningen för arbetsgivarpolitik, SKL

Så tycker Dagens Samhälles läsare

Du har redan röstat.Tack för din röst!
1051 har röstat hittills.

Fler artiklar om Skola

13 juli

Björklund, sluta svartmåla lärarstudenterna!

Anders Eriksson, statstjänsteman och utbildad gymnasielärare
11 juli

Myt att Jan Björklund styr svensk skola

Ulf Lindelöw & Thomas Beckman, författare
2 juli

Fel politiker syns och tar ansvar i skoldebatten

Bo Jansson m fl, Lärarnas Riksförbund
2 juli

En vinstdebatt utan vinnare

Alice Teodorescu
28 juni

Sviktande läsförmåga inte bara en fråga för skolan

Bo Jansson m fl, Lärarnas Riksförbund

Senast publicerat

Idag 15:18
Idag 12:35

Kommunalpolitikerna springer fastighets- och byggföretagens ärenden

Richard Murray m fl, ordförande Förbundet för Ekoparken
21 juli

PR-strategens råd: 10 tips till politiska twittrare

André Assarsson, chefsstrateg (M)
21 juli

Stockholms allergivård håller på att haverera

Pär Gyllfors m fl, specialist i Allergologi

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på nätet – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Läs mer och prova