En modern skola lockar lärare

Skola. Vi måste locka nya lärare men det är mer än lönefrågan som avgör hur många som kommer söka till lärarutbildningarna, skriver Agneta Jöhnk i en replik till Lärarförbundet.
Agneta Jöhnk , chef för avdelningen för arbetsgivarpolitik, SKL
Annons

Lärarförbundets förhandlingschef Mathias Åström talar i en artikel i Dagens Samhälle 4 april om Sverige som en kunskapsnation. Och visst har han rätt. Det råder en bred enighet om att det är så vi vill att Sverige ska utvecklas – och uppfattas i den internationella konkurrensen. Visst kräver det också långsiktigt strategiskt fokus på lärarförsörjningsfrågorna.

Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har sådant fokus och arbetar aktivt med dessa frågor – dock inte bara med lönefrågan. Det krävs mer än så för att locka nya lärare. Men i rådande avtalsrörelse vore det märkligt om det inte vore det som förhandlingschefen fokuserar på.

Vi måste locka nya lärare. För att förtydliga de siffror som Mathias Åström hänvisar till i sin artikel, handlar det om att fram till 2019 rekrytera 42 000 grundskolelärare, 10 000 gymnasielärare, 29 000 förskolelärare, 5 000 fritidspedagoger och 10 000 barnskötare.

Annons

Lönen är viktig för att attrahera alla dessa nya medarbetare. Men den är inte allt. Det finns fler undersökningar än den som Lärarförbundet redovisar. I den senaste Ungdomsbarometern till exempel, kommer lönen först på 16:e plats över vad som är viktigt när man väljer yrke.

För att skapa fler sökanden till lärarutbildningarna måste vi därför tänka bredare. Det krävs förnyelse på flera områden. Vi måste öka möjligheterna till utveckling och skapa fler karriärvägar. Vi måste modernisera och utveckla undervisningsformerna.

Flera goda exempel på alternativa sätt att jobba och utvecklas finns. Ofta med tydlig koppling till just löneutveckling, men också med en tydlig koppling till verksamhetsutveckling.

I bland annat Krokom arbetar man sedan en tid tillbaka med andra arbetstider, något som lett till ett bättre samarbete lärarna emellan och därmed också en bättre undervisning. I Södertälje har man inrättat karriärtjänster för lärare – med en ingångslön på 40 000 kronor. I Sollentuna får karriärlärarna ett lönepåslag med minst 5 000 kronor.

Det finns flera sätt att utveckla skolan och göra läraryrket mer attraktivt. Men en tydlig koppling mellan lön, prestation och måluppfyllelse är en förutsättning. Bra lärare ska ha bra lön. En av de viktigaste faktorerna för ett bra resultat och en god utveckling i skolan är bra lärare. Därför måste de premieras.

Men det förutsätter större lönedifferentiering och större möjlighet att sätta lönenivåerna lokalt. För att utveckla detta krävs vilja och mod från såväl arbetsgivare som lärarorganisationer.

  • Agneta Jöhnk, chef för avdelningen för arbetsgivarpolitik, SKL

Fler artiklar om Skola

7 juli

Ledarskapet – inte eleverna – är problemet

Ulla Hamilton, vd Friskolornas riksförbund
28 juni

Samverkan rustar eleverna för framtiden

Karolina Lisslö mfl, generalsekreterare Mattecentrum
28 juni

Alarmerande många elever borta från skolan

Lena Hök & Aggie Öhman, Skandia/Prestationsprinsen
28 juni

ESO-rapport om friskolors etablering vilseleder

Boel Vallgårda, konsult inom socioekonomisk resursfördelning
23 juni

Låt digitaliseringen skapa bättre integration

Pehr G Gyllenhammar & Lennart Jonasson, företagsledare/fd chef för Cesam

Senast publicerat

16 juli
15 juli

”Förhastade slutsatser om Migrationsverkets arbete”

Magnus Gustavsson & Kenneth Karlsson, Migrationsverket
15 juli

”Behövs en saklig debatt om surrogatmödraskap”

Terese Rustas mfl, Föreningen för surrogatmödraskap
14 juli

Så bygger vi ett sant pluralistiskt samhälle

Jacob Rudolfsson, Svenska Evangeliska Alliansen

Var med i debatten du också

Vill du vara med i debatten? Klicka här!

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här